FORUM MIŁOŚNIKÓW PISMA ŚWIĘTEGO
TWOJE SŁOWO JEST PRAWDĄ (JANA 17:17)

Bóg - Monotezim w religiach Abrahama a Trojca

Tomasz G - 2016-08-15, 09:55
Temat postu: Monotezim w religiach Abrahama a Trojca
Monotezim w religiach Abrahama

Od wiekow w chrzescijanstwie sa dyskusje i rozne poglady.... wszystkie oparte na Biblii ... na temat kim jest Bog a kim jest Jezus oraz Duch Swiety

a) Wedlug chrzescjan Bog to Ojciec Syna Bozego Jezusa Chrystusa ktory zostal stworzony lub zrodzony przed stworzeniem swiata a ktory na ziemi urodzil sie jako mesjasz.... czlowiek Jezus

Syn Bozy to Jezus

a) Jezus to czlowiek... prorok ...mesjasz

b) Jezus to czlowiek mesjasz prorok ale i Syn Bozy

c )Jezus to mesjasz Bog ....

Duch Swiety

a) Duch Swiety to wedlug wielu kolejna osoba w jednym bostwie obok Ojca i Syna

b) Duch Sw moc Boza od Ojca lub Syna

Montoteizm Zydow i Muzlumanow twierdzi ze Bog jest tylko Jeden ...
Jahwe albo Allah
milosierny stworca i zbawca swiata
a poniewaz Bog jest jeden to nie moze miec Syna wiec dlatego np Jezus w Islamie to tylko czlowiek... prorok Boga ...

W Judaizmie dla wielu Jezus to falszywy prorok ktory podawal sie miedzy inymi za Syna Boga lub samego Boga
choc dzis sa tez Zydzi wierzacy w Jezusa ale oni podobnie jak chrzecijanie dyskutuja na temat kim jest Jezus i Duch Sw ....

Wedlug chrzescijan Jezus to czlowiek.. mesjasz... prorok...
ale i Syn Bozy
a jest jeszcze Duch Swiety
( w Judaizmie czy Islamie czy u przeciwnikow Trojcy wsrod chrzescijan..... duch to moc Boza )

i dlatego wielu chrzescijan wierzy ze jest jeden Bog ale w trzech osobach Ojca i Syna oraz Ducha Sw ....

a inni wierza ze Ojciec to Bog a Syn to bog stworzony lub zrodzony a Duch Sw to tylko moc Boga ...

ale tu mamy problem ze wtedy jest juz i tak dwoch bogow itd ....wiec ta dyskuja bedzie do konca swiata ....

Monoteizm ...zarowno judaizmu jak islamu... glosi ze istnieje jeden Bog Jahwe albo Allah...
natomiast chrzescijanie na podstawie Biblii... szczegolnie NT ...
wierza ze istnieje jeden Bog Ojciec... Syn Bozy... i Duch Sw ...i aby utrzymac zasade ze istnieje tylko jeden Bog.... zakladaja ze jest jeden Bog w trzech osobach.....
to jest jedyna mozliwosc utrzymania wiary w jednego Boga w chrzescijanstwie..... jesli uznajemy np boskosc Jezusa ,
choc Jezus na czas pobytu na ziemi przyjal nature ludzka, swoja boskosc w pelni otrzymal z powrotem od Ojca dopiero po zmartwychwstaniu ....
np. Jezus na ziemi czyni cuda bo wierzy doskonale w Ojca , bo skoro Jezus na ziemi byl Bogiem to dlaczego powiedzial jednenu czlowiekowi by nie nazywal Go dobrym bo dobry jest tylko Bog .......a jesli Jezus na ziemi jest Bogiem to kim jest Maria jego matka.... , Matka Boska .....,( nawet przeciwnicy trojcy utrzymuja ze Jezus jest bogiem stworzonym lub zrodzonym )
ale wtedy mamy dwoch bogow ! )
jesli uznajemy ze Bog jest jeden i uznajemy ze istnieje Ojciec Syn i Duch Sw to musimy uznac trojce .....
albo trzeba uznac ze Jezus jest tylko prorokiem.... mesjaszem jednego Boga .....
innych mozliwosci nie ma ,
i tu wchodzimy w spory teologiczne na temat Trojcy itp ktore trapily chrzescijanstwo kilka wiekow IV -VI w .....
a ktore stworzyly tylko podzialy wsrod chrzescijan i daly droge dla proroka Islamu..... i tak jest do dzis
( dla mnie te spory sa w wiekszosci bez sensu bo to temat nie na ludzki rozum )
a powinno wierzacym wystarczyc to co mowi Biblia.....
ze mamy Boga Ojca , Syna Bozego i Ducha Swietego .....
( a reszta to sprawa prywatnego zrozumienia i sumienia )
dlatego majac swoja zdanie.... nie chce nikogo na sile do niego przekonywac , pozdrawiam ! Tomasz G

Olus - 2016-08-15, 13:24

Cytat:
np. Jezus na ziemi czyni cuda bo wierzy doskonale w Ojca , bo skoro Jezus na ziemi byl Bogiem to dlaczego powiedzial jednenu czlowiekowi by nie nazywal Go dobrym bo dobry jest tylko Bog .......a jesli Jezus na ziemi jest Bogiem to kim jest Maria jego matka.... , Matka Boska .....,( nawet przeciwnicy trojcy utrzymuja ze Jezus jest bogiem stworzonym lub zrodzonym )
ale wtedy mamy dwoch bogow ! )

Nie wszyscy..Ja utrzymuję że Jezus żadnym bogiem nie był.
Jahwe nie zrodził ani nie stworzył żadnego
następnego Boga.Jezus był,jest i będzie
człowiekiem. Taa theotokos
Cytat:
albo trzeba uznac ze Jezus jest tylko prorokiem.... mesjaszem jednego Boga .....
innych mozliwosci nie ma ,

Trzeba uznać że Jezus jest Synem Bożym :)

Tomasz G - 2016-08-15, 15:49

Wszyscy jesteśmy dziećmi Boga ;-)
nike - 2016-08-15, 15:55

Tomasz G napisał/a:
np. Jezus na ziemi czyni cuda bo wierzy doskonale w Ojca , bo skoro Jezus na ziemi byl Bogiem to dlaczego powiedzial jednenu czlowiekowi by nie nazywal Go dobrym bo dobry jest tylko Bog .......a jesli Jezus na ziemi jest Bogiem to kim jest Maria jego matka.... , Matka Boska .....,( nawet przeciwnicy trojcy utrzymuja ze Jezus jest bogiem stworzonym lub zrodzonym )
ale wtedy mamy dwoch bogow ! )

Jezus na ziemi nie był Bogiem był człowiekiem doskonałym, nie ma tekstu na to biblijnego.
Tomasz G napisał/a:
jesli uznajemy ze Bog jest jeden i uznajemy ze istnieje Ojciec Syn i Duch Sw to musimy uznac trojce .....
albo trzeba uznac ze Jezus jest tylko prorokiem.... mesjaszem jednego Boga .....
innych mozliwosci nie ma ,

Nie musimy, jest Bóg Jehowa, jest Syn i jest duch Święty w Bogu Jehowie, nie oddzielnie, to jest moc Boga, którą udziela komu chce.

Olus - 2016-08-15, 15:58

Tomasz G napisał/a:
Wszyscy jesteśmy dziećmi Boga ;-)


Nie takim sensie jak był nim Adam,Jezus.
a tak ogólnie to dzieckiem można
się dopiero stać.

Tomasz G - 2016-08-15, 16:21

Adam też był Synem Bożym a my od Niego pochodzimy :->
nike - 2016-08-15, 16:34

Tak masz rację Adam był ziemskim synem Bozym, ale my to tak pośrednio przez Adama jesteśmy dziećmi Boga.
Ogólnie się mówi jesteśmy dziećmi jednego Boga, ja bym powiedziala jesteśmy dziećmi naszych rodziców, bo często rodzice za swoje dzieci się wstydzą.

Tomasz G - 2016-08-15, 16:55

Tak czy inaczej jesteśmy wszyscy dziećmi jednego Boga :)
Olus - 2016-08-15, 17:35

Tomasz G napisał/a:
Tak czy inaczej jesteśmy wszyscy dziećmi jednego Boga :)


Jacy wszyscy ? :)

Olus - 2016-08-15, 17:37

Tomasz G napisał/a:
Adam też był Synem Bożym a my od Niego pochodzimy :->


No i co z tego?Dzieckiem Bożym można się dopiero stać
przez wiarę w Pana Jezusa.Żaden ateusz,islamista itd
NIE JEST DZIECKIEM BOŻYM.

Tomasz G - 2016-08-16, 09:12

Czy Syn marnotrawny przestał być synem swego Ojca gdy Go nie słuchał :-P
Olus - 2016-08-16, 19:40

Ale on był Synem.Człowiek nie rodzi się synem Bożym.
Jest stworzeniem,a to różnica.Dzieckiem można
się stać przez wiarę.Niewierzący jest dzieckiem
diabła/szatana a nie Boga.

Tomasz G - 2016-08-18, 09:41

Syn marnotrawny nawet gdy źle robił nie przestał być synem swojego Ojca ....
bartek212701 - 2016-08-18, 13:29

Tomasz G, Mam wrażenie, ze Ty czasami piszesz sam ze sobą i nie odpowiadasz na cudze argumenty, a na własne przeciw :)
Tomasz G - 2016-08-18, 16:50

Pomyśl na tym co napisałem a zobaczysz że się mylisz ;-)
bartek212701 - 2016-08-18, 17:20

Tomasz G napisał/a:
Pomyśl na tym co napisałem a zobaczysz że się mylisz ;-)


No właśnie o tym mówię, Ty nie umiesz rozmawiać. Ty sobie dopisujesz i odczytujesz cudze wiadomosci tak jak chcesz i dyskutujesz z własnym wyobrażeniem cudzych słów.

Tomasz G - 2016-08-19, 09:17

Chyba to Ty raczej nie rozumiesz co ja pisze tak czasem bywa ;-) miłej soboty
bartek212701 - 2016-08-19, 11:41

Miłego piątku :-D
Tomasz G - 2016-08-19, 14:24

Salem alejkum :)
Olus - 2016-08-21, 13:29

Tomasz G napisał/a:
Syn marnotrawny nawet gdy źle robił nie przestał być synem swojego Ojca ....


Ale niektórzy nigdy nie byli synami rozumiesz?
Są dziećmi diabła,a nie Boga.
Mogą się dopiero STAĆ
dziećmi Boga.

Servant - 2016-08-21, 19:39

Cytat:
Deut 32:5 Oni zaś postępowali zgubnie; nie są jego dziećmi, wada jest ich własna. Pokolenie spaczone i przewrotne!

Ktoś pisał, że wszyscy są dziećmi Bożymi?
Jeśli podeprze to stwierdzenie wersetem wprost, to będziemy mieli sprzeczność.

bartek212701 - 2016-08-21, 19:48

Servant, NIKT NIE RODZI SIĘ DZIECKIEM BOŻYM, MOŻNA NIM SIĘ STAĆ.

1 Jan. 3:1-2
1. Patrzcie, jaką miłość okazał nam Ojciec, że zostaliśmy nazwani dziećmi Bożymi i nimi jesteśmy. Dlatego świat nas nie zna, że jego nie poznał.
2. Umiłowani, teraz dziećmi Bożymi jesteśmy, ale jeszcze się nie objawiło, czym będziemy. Lecz wiemy, że gdy się objawi, będziemy do niego podobni, gdyż ujrzymy go takim, jakim jest.
(BW)


Filip. 2:15
15. Abyście się stali nienaganionymi i szczerymi dziećmi Bożymi bez skazy pośród rodu złego i przewrotnego, w którym świecicie jak światła na świecie,
(BW)

Rzym. 9:7-8
7. I nie wszyscy są dziećmi, dlatego że są potomstwem Abrahamowym, lecz jest tak: Od Izaaka zwać się będzie potomstwo twoje.
8. To znaczy, że nie dzieci cielesne są dziećmi Bożymi, lecz dzieci obietnicy liczą się za potomstwo.
(BW)

Rzym. 8:14
14. Bo ci, których Duch Boży prowadzi, są dziećmi Bożymi.
(BW)

Jan. 1:12
12. Tym zaś, którzy go przyjęli, dał prawo stać się dziećmi Bożymi, tym, którzy wierzą w imię jego,
(BW)

Olus - 2016-08-21, 20:41

Servant napisał/a:
Cytat:
Deut 32:5 Oni zaś postępowali zgubnie; nie są jego dziećmi, wada jest ich własna. Pokolenie spaczone i przewrotne!

Ktoś pisał, że wszyscy są dziećmi Bożymi?
Jeśli podeprze to stwierdzenie wersetem wprost, to będziemy mieli sprzeczność.


Dodam

. 44 Wy macie diabła za ojca i chcecie spełniać pożądania waszego ojca. Od początku był on zabójcą i w prawdzie nie wytrwał, bo prawdy w nim nie ma. Kiedy mówi kłamstwo, od siebie mówi, bo jest kłamcą i ojcem kłamstwa. 45 A ponieważ Ja mówię prawdę, dlatego Mi nie wierzycie

Servant - 2016-08-28, 13:12

Cytat:
Servant, NIKT NIE RODZI SIĘ DZIECKIEM BOŻYM, MOŻNA NIM SIĘ STAĆ

Ale ja przecież tego nie neguję.
Napisze nawet trochę przewrotnie: człowiek rodzi się ateistą. ;-)

Jan Wiśniewski - 2016-08-28, 13:22

Servant napisał/a:
Cytat:
Servant, NIKT NIE RODZI SIĘ DZIECKIEM BOŻYM, MOŻNA NIM SIĘ STAĆ

Ale ja przecież tego nie neguję.
Napisze nawet trochę przewrotnie: człowiek rodzi się ateistą. ;-)

Bądźcie święci a i wasze dzieci będą święte !!!

Tomasz G - 2016-08-28, 13:49

Wszyscy mamy jednego Ojca ;-)
Mat. 5,44-48
44. A Ja wam powiadam: Miłujcie nieprzyjaciół waszych i módlcie się za tych, którzy was prześladują,
45. Abyście byli synami Ojca waszego, który jest w niebie, bo słońce jego wschodzi nad złymi i dobrymi i deszcz pada na sprawiedliwych i niesprawiedliwych.
46. Bo jeślibyście miłowali tylko tych, którzy was miłują, jakąż macie zapłatę? Czyż i celnicy tego nie czynią?
47. A jeślibyście pozdrawiali tylko braci waszych, cóż osobliwego czynicie? Czyż i poganie tego nie czynią?
48. Bądźcie wy tedy doskonali, jak Ojciec wasz niebieski doskonały jest.
(BW)

Servant - 2016-08-28, 15:08

Jan Wiśniewski napisał/a:
Bądźcie święci a i wasze dzieci będą święte !!!

Oczywiście. Ale co to ma wspólnego z wiarą noworodków?
Staraj się pisać na temat.

Jan Wiśniewski - 2016-08-28, 15:54

Servant napisał/a:
Jan Wiśniewski napisał/a:
Bądźcie święci a i wasze dzieci będą święte !!!

Oczywiście. Ale co to ma wspólnego z wiarą noworodków?
Staraj się pisać na temat.

A temat jest :Monotezim w religiach Abrahama a Trojca

bronek91 - 2016-08-29, 09:09

Jan Wiśniewski napisał/a:
Servant napisał/a:
Jan Wiśniewski napisał/a:
Bądźcie święci a i wasze dzieci będą święte !!!

Oczywiście. Ale co to ma wspólnego z wiarą noworodków?
Staraj się pisać na temat.

A temat jest :Monotezim w religiach Abrahama a Trojca


No właśnie, zawsze zastanawiałem się dlaczego w Genesis na określenie Boga używa się liczby mnogiej, terminu Elohim. W końcu to terminem El określa się Boga, zanim ten objawił się Mojżeszowi w gorejącym krzewie. Przykładowo Genesis 1, 26n "A wreszcie rzekł Bóg:Uczyńmy człowieka na Nasz obraz, podobnego Nam(...)" Przy omawianiu tematy powinniśmy także wziąć pod uwagę fakt, że u Hebrajczyków, jak się okazuje, Jahwizm nie był jedyną przez nich wyznawaną religią, ale jedną z kilku. W Genesis znajdujemy wiele odniesień do różnych innych kultów sprawowanych przez Hebrajczyków. Dopiero od czasu Mojżesza możemy mówić o naczelnej pozycji jahwizmu i zniszczeniu konkurencyjnych kultów. Jak zatem było z tą Trójcą za czasów Abrahama? (PS dla względów terminologicznych wiarę Żydów do okresu niewoli Babilońskiej określam jako jahwizm, potem dopiero, od czasu niewoli Babilońskiej jako judaizm.)

nike - 2016-08-29, 09:44

bronek91 napisał/a:
No właśnie, zawsze zastanawiałem się dlaczego w Genesis na określenie Boga używa się liczby mnogiej, terminu Elohim.

Jest to podobnie jak np. Jerozolima, [ kto co]--- liczba pojedyncza, ale tylko u nas, bo w j. hebrajskim, Jerozolima to: Jeruszalaim-----wydawałoby się po naszemu Jerozolimy, w j. polskim --- twarz---po hebrajsku to ----panim, ---dokładnie---twarze, zauważ, w j. hebrajskim liczbę mnogą tworzy się przez dodanie im a jednak są wyjątki.

Jeżeli chodzi o ELOHIM ---to to słowo jeżeli występuje samo jako rzeczownik, bez czasownika czy przymiotnika na początku, dotyczy różnych BOGÓW

Jezus kiedy mówił do faryzeuszy, jeżeli mówił do nich po hebrajsku, a wierzę,ze tak, to mówił----- ELOHIM JESTEŚCIE----bogami jesteście, ale nie mówił,że są JHWH.
Kiedy przed ELOHIM jest czasownik jak w 1Mojż 1:1------ Na początku STWORZYŁ ELOHIM wtedy to słowo ELOHIM dotyczy JHWH, podobnie jest z przymiotnikami.
Taka pisownia.

Tomasz G - 2016-08-29, 10:18

Tak to widzą chrzescijanie zwolennicy Trójcy Katolicy Prawosławni Luteranie itp.

Teofanie Trojcy Swietej w ST


1 Moj. 18:1-3
1. Potem ukazal mu sie Pan w dabrowie Mamre, gdy siedzial u wejscia do namiotu w skwarne poludnie.
2. A podnioslszy oczy, ujrzal trzech mezow, ktorzy staneli przed nim. Ujrzawszy ich, wybiegl od wejscia do namiotu na ich spotkanie i pokloniwszy sie az do ziemi,
3. Rzekl: Panie, jeslim znalazl laske w oczach twoich, nie omijaj, prosze, slugi swego.

(BW)

Teofanie Trojcy Swietej

Osoba Boga Ojca ujawnia sie widzialnie w prorockich teofaniach, ale nie tylko. Wystepuje ona bardzo wyraziste w momencie skladania wizyt Abrahamowi. Tajemnicza wizyte Boga u Abrahama w Mamre tlumaczono w rozmaity sposob. Jedni teologowie uwazaja, ze na pewno jeden z Mezow odwiedzajacych Abrahama to Osoba Boga Ojca, zas dwie pozostale – to towarzyszacy Bogu Aniolowie. Inni egzegeci dopatruja sie w tym opisie jedynie trzech Aniolow, ktorych Abraham bierze za samego Boga, zgodnie z przeswiadczeniem Izraelitow, ze widzenie Aniola – to widzenie samego Boga. Ale tak przezywali to pozniejsi potomkowie Abrahama. Trudno dowiesc, ze juz sam Abraham podziela to przeswiadczenie. Abraham jest pierwszym monoteista w owych czasach. Jego ojciec Tare byl jeszcze poganinem. Teologia Abrahama jest nadzwyczaj prosta, wrecz naturalistyczna. Abraham w nawiedzajacych go trzech Mezach rozpoznaje Boga i nie ma zadnych watpliwosci, co do tego, ze nawiedza go sam Bog. Swiadczy o tym wyraznie caly dalszy kontekst, zwlaszcza targ z Bogiem o Sodome. Rowniez autor natchniony podziela to zdanie. Sa i tacy egzegeci, ktorzy w tych trzech Osobach, nawiedzajacych Abrahama widza teofanie Trojcy sw. Byloby to unikalne swiadectwo objawienia sie Trojcy sw. w Starym Testamencie. Ta ostatnia opinia wydaje sie byc najbardziej prawdopodobna. Przemawiaja za nia nastepujace przeslanki. Abraham zwraca sie do tych trzech Mezow jako do jednej osoby i jako do trzech osob. Owi Mezowie przemawiaja jednoczesnie – wszyscy razem, co swiadczy wyraznie, ze maja jeden umysl. Inaczej bowiem nie da sie zrozumiec, by trzy osoby mowily jednoczesnie to samo. Wiemy zas, ze tylko Osoby Boskie maja owa jednolitosc mysli. Aniolowie, ktorzy pod wieczor przybywaja do Sodomy, to sa zupelnie inne osoby. Autor okresla przybylych do Abrahama mianem Jahwe, albo „Mezowie”, natomiast dwoch przybywajacych pod wieczor do Sodomy poslancow wyraznie nazywa Aniolami. Tamci Trzej przychodza w samo poludnie, natomiast dwaj poslancy zjawiaja sie w Sodomie pod wieczor. Sa wiec to zupelnie inne osoby.

Postac Boga Ojca jest taka sama jak postac Syna Bozego Jezusa Chrystusa. Chrystus posiada ludzkie, smiertelne cialo tylko do momentu zmartwychwstania. W chwili zmartwychwstania – jak to wykaze powyzej – Jezus przyjmuje „cialo niebieskie” czyli – uwielbione. Nalezy jednak to cialo uwielbione Jezusa uwazac nadal za cialo ludzkie poniewaz takie same ciala beda posiadac ludzie zmartwychwstali. Jest to juz jednak Boskie Cialo. Na tym polega udzial czlowieka w Bozej naturze, ze posiadal on bedzie boskie cialo, podobne do tego, jakie maja Osoby Boskie. Ludzie nie beda sie roznic od Osob Boskich pod wzgledem formy fizycznego ciala. Zasadnicza roznica bedzie polegala jedynie na potencjalne energii psychicznej, ktory u Osob Boskich jest nieograniczony i to wlasnie stanowi o przepasci ontologicznej jaka istniec bedzie miedzy uwielbionym czlowiekiem, a Bogiem. Przepasc owa zaznaczy sie rowniez pod wzgledem umyslu, swietosci i innych przymiotow, ktore czlowiek ma zaledwie w zalazku, zas w Bogu sa one nieograniczone. Aby jednak ukazac cala postac Osob Boskich, trzeba do Osoby zmartwychwstalego Jezusa dodac owo jasne jak slonce oblicze, pelne piekna i chwaly, jakie ukazal On trzem Apostolom na gorze Przemienienia.

O Duchu Swietym mowi sw. Lukasz, ze ukazal sie On w cielesnej postaci jako golebica. Przyrownanie do golebicy nie musi wcale oznaczac, ze Duch Swiety ukazal sie wlasnie w takiej postaci skrzydlatego ptaka, jak to przedstawiaja powszechnie malarze i jak uczy sie w katechizacji. Chodzi tu raczej o ukazanie sposobu zstapienia Ducha Swietego na wychodzacego z wod Jordanu Jezusa. Duch Swiety ukazal sie w cielesnej postaci, ktora tak, jak golebica, czyli jak ptak spoczela nad Jezusem. Mogl to byc jedynie blask towarzyszacy obecnosci Osoby Ducha Swietego, sama zas Jego Osoba byla niewidoczna lub zarysowana niedokladnie, ukrywajaca sie niejako w tym blasku.

Ikona ta, niekiedy zwana Trójcą Starotestamentową lub Gościnnością Abrahama, oparta jest na historii biblijnej o wizycie u Abrahama trzech aniołów, ...

https://pl.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%B3jca_%C5%9Awi%C4%99ta_(ikona_Rublowa)

bronek91 - 2016-08-29, 12:52

Tomasz G napisał/a:
Postac Boga Ojca jest taka sama jak postac Syna Bozego Jezusa Chrystusa. Chrystus posiada ludzkie, smiertelne cialo tylko do momentu zmartwychwstania. W chwili zmartwychwstania – jak to wykaze powyzej – Jezus przyjmuje „cialo niebieskie” czyli – uwielbione. Nalezy jednak to cialo uwielbione Jezusa uwazac nadal za cialo ludzkie poniewaz takie same ciala beda posiadac ludzie zmartwychwstali. Jest to juz jednak Boskie Cialo. Na tym polega udzial czlowieka w Bozej naturze, ze posiadal on bedzie boskie cialo, podobne do tego, jakie maja Osoby Boskie. Ludzie nie beda sie roznic od Osob Boskich pod wzgledem formy fizycznego ciala. Zasadnicza roznica bedzie polegala jedynie na potencjalne energii psychicznej, ktory u Osob Boskich jest nieograniczony i to wlasnie stanowi o przepasci ontologicznej jaka istniec bedzie miedzy uwielbionym czlowiekiem, a Bogiem. Przepasc owa zaznaczy sie rowniez pod wzgledem umyslu, swietosci i innych przymiotow, ktore czlowiek ma zaledwie w zalazku, zas w Bogu sa one nieograniczone. Aby jednak ukazac cala postac Osob Boskich, trzeba do Osoby zmartwychwstalego Jezusa dodac owo jasne jak slonce oblicze, pelne piekna i chwaly, jakie ukazal On trzem Apostolom na gorze Przemienienia.


Mógłbym prosić o przybliżenie tego wątku? Bardzo ciekawe tezy.
Nurtuje mnie jeszcze rzecz związana z Trójcą i Abrahamem. Czy Abraham zdawał sobie sprawę z istnienia Boga w takiej postaci, był tego świadomy? De facto pełnia objawienia Bożego nastąpiła dopiero w NT.

Tomasz G - 2016-08-29, 15:21

Co Abraham wiedział albo nie wiedział na temat Boga i czy Trójca była lub nie u Abrahama
tego nie wiem ja tylko znam różne poglądy na ten temat oparte na Biblii ....

Czy Trojca jest Biblijna

Jednym z zarzutow wobec trynitarnej koncepcji Boga jest to, ze triady bogow byly popularne w starozytnosci. Zarzut ten imputuje, ze prawdy Boze znane sa wylacznie dzieki Biblii, co jest spekulacja. Don Richardson w ksiazce „Wiecznosc w ich sercach” wykazal, ze wiele prawd Bozych zachowalo sie w wierzeniach roznych poganskich ludow. Przykladem tego moga byc starsze od Biblii pisma mezopotamskie, ktore wspominaja m.in. o pokarmach nieczystych, dlugowiecznosci patriarchow czy potopie. Wiele prawd Bozych bylo znanych od zarania dziejow. I nic dziwnego. Adam, ktory rozmawial z Bogiem twarza w twarz czy Enoch, ktory „chodzil z Bogiem” Rdz 5,24, wiedzieli o naturze Bozej wiecej niz my z Pisma Swietego, a swoja wiedze przekazali Noemu i jego potomkom. Na przyklad chinskie pismo piktograficzno-ideograficzne (obrazkowe), ktore powstalo wkrotce po incydencie pod wieza Babel, zawiera samo w sobie wiele prawd, ktore znamy z ksiegi Rodzaju, w tym historie stworzenia, zwiedzenia i upadku Adama i Ewy, potop. Wiecej napisze o tym w ksiazce „Tajemnice dawnych cywilizacji: Ksiega Poczatkow”

Chinczycy w pierwszych pokoleniach byli monoteistami.[1] Czcili tego samego Boga, co pozniej Hebrajczycy, byc moze dlatego nawet Jego imie w ich jezyku brzmi podobnie do hebrajskiego El Szaddai (SzangTi).[2] Ideogram, ktory w ich pismie oznaczal Stworce, sklada sie ze znaku oznaczajacego istote z nieba oraz znaku oznaczajacego kompletnosc, ktory sklada sie z trzech identycznych kresek, reprezentujacych trzy osoby Boga.[3]

W podobny sposob wiele duchowych prawd przetrwalo w kulturze mezopotamskiej, choc czesto w postaci szczatkowej i wypaczonej. Na przyklad sumeryjskie i akadyjskie wersje potopu zawieraja ogrom paralel z relacja Biblii, ale w wielu miejscach sa znieksztalcone. Podobnie rzecz sie miala z ofiarami, ktore mialy wskazywac na ofiare Mesjasza–Baranka gladzacego grzechy swiata. Kain zmienil ich sens, skladajac je jako wlasne zadoscuczynienie za grzech Rdz 4,3-4, a za jego przykladem poszli poganie. Taki byl tez los prawdy o Trojjedynym Bogu, znanej potomkom Adama, ale pozniej zapomnianej lub wypaczonej. Sumeryjczycy i Akadyjczycy, ktorzy nalezeli do najwczesniejszych cywilizacji po potopie, wierzyli w Trojce zlozona z boga ojca imieniem El, w stworce ziemi imieniem Ea oraz w Enlila, ktorego imie zawiera sumeryjskie lil, czyli „oddech”, „duch”, co jest bliska paralela dla biblijnej Trojcy, ktora sklada sie z Ojca, Syna Bozego i Ducha Swietego.[4]

Poganskie triady byly znieksztalcona wersja prawdy o Bogu w trzech osobach. Potwierdzil to Aleksander Hislop, ktory w ksiazce Dwa Babilony przesledzil korzenie niebiblijnych praktyk chrzescijanskich, napisal o Trojcy w kontekscie poganskich triad: „Wszystkie istnialy od czasow starozytnych. Trojca byla uznawana powszechnie, mimo tego, ze zostala znieksztalcona pod wplywem balwochwalstwa. Pokazuje to, jak gleboko byla zakorzeniona ta pradawna doktryna, tak klarownie wyrazona w ksiedze Rodzaju”.[5] Poganskie triady byly jednym z wielu przejawow stopniowej degeneracji duchowych prawd znanych pierwszym ludziom, a pozniej znieksztalconych, podobnie jak koncept ofiary czy opis potopu.

dr Alfred Palla

http://www.google.pl/url?...h4DHzuapIvRyQtw

Tomasz G - 2016-08-29, 15:37

Ksiazka Dwa Babilony

Ksiazka Dwa Babilony to ciekawe dzielo napisane przez teologa Aleksandra Hislopa opublikowane w 1916 roku. Po polsku ukazalo sie dopiero w 2011 roku, przelozone przez Boguslawa Kluza. Hislop porownal z soba wierzenia i praktyki cechujace starotestamentowa stolice balwochwalstwa w Babilonie z jej nowotestamentowym odpowiednikiem w Rzymie, stad tytul: „Dwa Babilony”. W ciekawy sposob ujawnil poganskie korzenie praktyk i wierzen takich, jak na przyklad: kult posagow i Matki Boskiej, czysciec, modlitwy za zmarlych, urzad papieza, rozaniec oraz koscielne swieta.

Aleksander Hislop poswiecil wiele miejsca Nimrodowi, tradycyjnemu zalozycielowi babilonskiego balwochwalstwa, ktore stalo w opozycji do Boga, jak to widzimy w biblijnej Ksiedze Daniela, gdzie Babilon staje naprzeciwko Jerozolimy i burzy swiatynie Boza. Konflikt miedzy Babilonem i Jerozolima, a wiec miedzy falszywa i prawdziwa religia, widac tez w Ksiedze Apokalipsy, gdzie nazwe Babilonu nosi odstepczy system religijno-polityczny czasow konca. Takie zrozumienie proroctw, a wiec ze wskazaniem na wielkie odstepstwo, jakie prezentuje Hislop bylo dosc powszechne wsrod reformatorow XVI wieku, a nastepnie w protestanckich kosciolach.

Ksiazka Hislopa zawiera wiele cennych spostrzezen. Na przyklad zauwazyl on, ze w Indiach, Egipcie i Mezopotamii wyznawano kiedys wiare w Najwyzszego Boga, ale z czasem wyparl ja kult Madonny. Podobna sytuacje mozna zauwazyc az do dzisiaj w katolickich krajach, gdzie Bog Ojciec zostal zepchniety na dalszy plan przez kult Marii. Wystarczy przyjrzec sie modlitwie rozancowej, w ktorej dziesiec razy wiecej modlitw jest kierowanych do czlowieka niz do Boga Ojca. Kult czlowieka w osobie Matki Jezusa czy papieza, niemal zupelnie przeslonil Boga Ojca, a taki kult cechowal poganskie religie, co dokumentuje ksiazka Dwa Babilony.
Nie mozna jednak bezkrytycznie akceptowac wszystkich wywodow Hislopa, poniewaz niekiedy nieco sie zapedzil w identyfikowaniu poganskich korzeni katolickich ceremonii, uznajac za takowe nawet uzycie symboli, takich jak olejek czy znak krzyza. A na tej zasadzie mozna by sie doszukac odstepstwa we wszystkim – co grozi paranoja. W nielicznych przypadkach trzeba uznac, ze Hislop nieco na sile dopatrywal sie zwiazku miedzy poganstwem a sredniowiecznym chrzescijanstwem. Nie sa to jednak duze mankamenty ksiazki, ktora jest godna uwagi i polecenia.
Jedna z interesujacych tez, jakie przyblizyl w niej autor, idac miedzy innymi za publikacjami Jacoba Bryanta, jest geneza wielu starozytnych bostw. Hislop uwaza, ze byly one deifikowanymi historycznymi postaciami. Wiele z nich ma liczne cechy wielkich patriarchow, takich jak: Adam, Ewa, Noe, Cham, Kusz, Nimrod czy jego zona Semiramida. Przy tej okazji, Hislop poswiecil wiele miejsca korzeniom kultu maryjnego, ktory jest znacznie starszy niz chrzescijanstwo. Te same funkcje i tytuly, ktore od wczesnego sredniowiecza przydano Marii, na przyklad Krolowa Niebios czy Matka Boska, w starozytnosci nosily liczne boginie. Hislop argumentuje, ze ich archetypem byla Ewa, a po potopie Semiramida, nieslawna zona Nimroda. Wzorowane na niej boginie ukazywano z dzieckiem o cechach mesjanskich, jak w przypadku egipskiego Horusa na kolanach Izydy. Wyobrazenie to, jakze popularne w starozytnosci, posluzylo we wczesnym sredniowieczu za wzorzec dla podobizn Marii z malym Jezusem…
Hislop przekonuje tez, ze wielcy patriarchowie, tacy jak Noe i jego synowie, znali prawdy, ktore my mozemy poznac z Biblii, poniewaz siegaja one Adama i Noego – ojcow wszystkich ludzi. Dlatego mozna je odnalezc, choc zwykle w znieksztalconej postaci, w dawnych religiach. Wyjasnia to liczne podobienstwa miedzy nimi, choc czasem byly one odlegle od siebie w czasie i przestrzeni. Jednym z przykladow jest idea Trojcy. Hislop uwaza, ze w Babilonii to jej symbolem byl rownoboczny trojkat, a w hinduizmie jej pozostaloscia byly wyobrazenia boga z trzema glowami, podobnie jak potem w buddyzmie Budda z trzema glowami. Najbardziej znany mezopotamski symbol boga, wedlug Hislopa takze swiadczy o wierze w Trojjedynego Boga wsrod pierwszych pokolen ludzi. Symbol ten wyobraza Sedziwego, czyli Boga Ojca, a w centrum zawiera znak nasienia lub ziarna, czyli Syna Bozego, a takze skrzydla i ogon golebia, czyli symbol Ducha Swietego. Jesli

Hislop ma tu racje, to znaczy, ze pierwsze pokolenia Asyryjczykow, Babilonczykow i Hindusow, zyjace najblizej czasow Noego, posiadaly znajomosc natury Boga. Wiedza o Trojjedynym Bogu mogla siegac samego Adama, po czym byc przekazywana droga ustna od czasow Noego, dlatego zachowala sie takze wsrod pogan, ale w postaci zdegenerowanej, zwykle jako triady bogow. Triady oczywiscie nie odzwierciedlaja prawidlowo biblijnej idei jednego Boga w trzech Osobach – Ojca, Syna i Ducha Swietego – ale swiadcza, ze kiedys wiedza o prawdziwej naturze Boga byla rozpowszechniona.
W lekturze tej ksiazki pomaga znajomosc Biblii oraz mitologii klasycznej. Kiedy Hislop pisal to dzielo w Wielkiej Brytanii, taka wiedza byla dosc powszechna. Dzisiaj ludzie na ogol traktuja Ksiege Rodzaju jako legende, a w mitologiach nie probuja doszukiwac sie pozostalosci po rzeczywistych postaciach czy wierzeniach, dlatego wielu ma problemy z akceptacja wnioskow Hislopa. Obawiam sie, ze jest to jedna z przyczyn, dla ktorych jego ksiazka jest przez wielu nieslusznie traktowana lekcewazaco lub nadmiernie krytykowana. Natomiast osoby, ktore traktuja Biblie powaznie i posiadaja orientacje w starozytnych religiach, docenia to dzielo i zgodza sie z wieloma wnioskami jego autora.
Ksiazka Aleksandra Hislopa jest wartosciowa i pomocna pod wieloma wzgledami, mimo ze powstala okolo sto lat temu. Jesli pozostawia cos do zyczenia, to moze dla fachowcow bardziej szczegolowych przypisow, ale trzeba pamietac, ze kiedy byla pisana, nie stosowano jeszcze przypisow tak konsekwentnie, jak obecnie w podobnych publikacjach. Z tego wzgledu czasem trudno dotrzec do niektorych zrodel, na ktore autor sie powolal, a sa tez i takie, ktore nie do konca potwierdzaja jego wnioski.

Polskie tlumaczenie tej ksiazki jest dobre i wierne, co mialem mozliwosc sprawdzic, gdyz posiadam jej angielskie wydanie. Duza szkoda dla tych, ktorzy chcieliby zajrzec do cytowanych zrodel sa okrojone przypisy, w ktorych podano tylko autora i tytul bez dokladniejszych danych, ktore umozliwilyby odnalezienie tekstu. W tym celu trzeba niestety zajrzec do angielskiego wydania tej ksiazki.
Czytelnicy, ktorzy interesuja sie Biblia, mitologia i religioznawstwem przeczytaja ksiazke Dwa Babilony z duzym zainteresowaniem. Mozna ja nabyc m.in.
Wydawnictwo "Znaki Czasu" www.znakiczasu.pl
ul. Foksal 8
00-366 Warszawa
+48 22 331 98 00 ; + 48 608 017 625

dr Alfred Palla

http://translate.googleus...QsVtvxx0mb22gQg

bronek91 - 2016-08-29, 18:37

Dzięki, zapoznam się, ale żeby wyrazić swe zdanie w kwestii książki, muszę ją przeczytać;)
Tomasz G - 2016-08-30, 14:50

Miłego czytania :)
Zibi2 - 2020-04-10, 12:01

bronek91 napisał/a:
Tomasz G napisał/a:
Postac Boga Ojca jest taka sama jak postac Syna Bozego Jezusa Chrystusa. Chrystus posiada ludzkie, smiertelne cialo tylko do momentu zmartwychwstania. W chwili zmartwychwstania – jak to wykaze powyzej – Jezus przyjmuje „cialo niebieskie” czyli – uwielbione. Nalezy jednak to cialo uwielbione Jezusa uwazac nadal za cialo ludzkie poniewaz takie same ciala beda posiadac ludzie zmartwychwstali. Jest to juz jednak Boskie Cialo. Na tym polega udzial czlowieka w Bozej naturze, ze posiadal on bedzie boskie cialo, podobne do tego, jakie maja Osoby Boskie. Ludzie nie beda sie roznic od Osob Boskich pod wzgledem formy fizycznego ciala. Zasadnicza roznica bedzie polegala jedynie na potencjalne energii psychicznej, ktory u Osob Boskich jest nieograniczony i to wlasnie stanowi o przepasci ontologicznej jaka istniec bedzie miedzy uwielbionym czlowiekiem, a Bogiem. Przepasc owa zaznaczy sie rowniez pod wzgledem umyslu, swietosci i innych przymiotow, ktore czlowiek ma zaledwie w zalazku, zas w Bogu sa one nieograniczone. Aby jednak ukazac cala postac Osob Boskich, trzeba do Osoby zmartwychwstalego Jezusa dodac owo jasne jak slonce oblicze, pelne piekna i chwaly, jakie ukazal On trzem Apostolom na gorze Przemienienia.


Mógłbym prosić o przybliżenie tego wątku? Bardzo ciekawe tezy.
Nurtuje mnie jeszcze rzecz związana z Trójcą i Abrahamem. Czy Abraham zdawał sobie sprawę z istnienia Boga w takiej postaci, był tego świadomy? De facto pełnia objawienia Bożego nastąpiła dopiero w NT.


1 Tymot. 1:17 BW-P (17) A Królowi wieków, nieśmiertelnemu, niewidzialnemu i jedynemu Bogu niech będzie cześć i chwała przez wszystkie wieki wieków. Amen.

Bóg jest JEDEN, JEST NIEŚMIERTELNY I NIEWIDZIALNY. Czy ktoś powie to samo o Panu Jezusie?

Pan Jezus nawet w niebie nadal jest człowiekiem.

Dz.Ap. 17:31 BW-P (31) Wyznaczył On też dzień, w którym dokona sprawiedliwego sądu nad światem przez Człowieka, w tym właśnie celu posłanego, po uwierzytelnieniu Jego posłannictwa wobec wszystkich przez wskrzeszenie Go z martwych.

Podobnie 1 Tym 2:5 BW-P (5) Jeden jest bowiem Bóg, jeden jest także Pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek Chrystus Jezus,


Nie można być takim pośrednikiem i Bogiem jednocześnie.

Zobacz definicje słowa "pośrednik".

Tomasz G - 2020-04-10, 13:29

Monoteistyczna pradawna religia ...

Wszystkie dawne mitologie mozna tlumaczyc i wyjasniac na rozne sposoby a wiec teoria wspolnej dla wszystkich jednej pradawnej monoteistycznej religii Adama-Noego ktora potem praktykowal Abraham i jego rodzina a potem Izrael ... jest calkiem mozliwa i sa na ten temat opracowania ...
np pozycja Dwa Babilony Aleksandra Hislopa

http://translate.googleus...QsVtvxx0mb22gQg


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group