FORUM MIŁOŚNIKÓW PISMA ŚWIĘTEGO
TWOJE SŁOWO JEST PRAWDĄ (JANA 17:17)

Biblia - Sadzawka owcza

Markerów - 2018-03-15, 09:47
Temat postu: Sadzawka owcza
J. 5.1
Potem nastąpiło święto żydowskie i Jezus udał się do Jerozolimy. 2 W Jerozolimie zaś znajduje się sadzawka Owcza, nazwana po hebrajsku Betesda1, zaopatrzona w pięć krużganków. 3 Wśród nich leżało mnóstwo chorych: niewidomych, chromych, sparaliżowanych2, <którzy czekali na poruszenie się wody. 4 Anioł bowiem zstępował w stosownym czasie i poruszał wodę. A kto pierwszy wchodził po poruszeniu się wody, doznawał uzdrowienia niezależnie od tego, na jaką cierpiał chorobę>.

Czym była ta sadzawka? Czy są jakieś teksty np. W ST opisujące ją?. Odkrycia archeologiczne rzekomo potwierdziły szczegół o pięciu krużgankach.. Czy może uzdrowienia przy poruszaniu wody miały głębszy sens...

Wiesia - 2018-03-15, 13:02

Ze ST nie przypominam sobie, ale o tych badaniach archeologicznych czytałam. Nie tylko to sie potwierdziło, ale i bramy, sadzawki i inne.
Dlaczego miałoby samo poruszenie wody mieć jakiś ukryty sens. Być może była to sadzawka z wodą leczniczą. Obecnie mamy też na całym świecie różne źródła, jeziorka itp. które mają właściwości lecznicze.
A może chodzi o jakieś tektoniczne wstrząsy, które uwalniały co jakiś czas "coś" leczniczego? Tak sobie gdybam.

Markerów - 2018-03-15, 13:09

Pismo mówi ze anioł zstepowal w stosownym czasie i poruszał wodą
Pamfilek - 2018-07-08, 10:14
Temat postu: Re: Sadzawka owcza
Markerów napisał/a:
J. 5.1
Potem nastąpiło święto żydowskie i Jezus udał się do Jerozolimy. 2 W Jerozolimie zaś znajduje się sadzawka Owcza, nazwana po hebrajsku Betesda1, zaopatrzona w pięć krużganków. 3 Wśród nich leżało mnóstwo chorych: niewidomych, chromych, sparaliżowanych2, <którzy czekali na poruszenie się wody. 4 Anioł bowiem zstępował w stosownym czasie i poruszał wodę. A kto pierwszy wchodził po poruszeniu się wody, doznawał uzdrowienia niezależnie od tego, na jaką cierpiał chorobę>.

Czym była ta sadzawka? Czy są jakieś teksty np. W ST opisujące ją?. Odkrycia archeologiczne rzekomo potwierdziły szczegół o pięciu krużgankach.. Czy może uzdrowienia przy poruszaniu wody miały głębszy sens...


Wzmianka z 4 wersetu może pochodzić z żydowskiego folkloru religijnego i w pewnym sensie miała ona tłumaczyć uzdrowienia które zachodziły w tym miejscu. Co do sadzawki to w 1873 roku dokonano odkrycia sadzawki w pobliżu kościoła św. Anny w Jerozolimie i to jest właśnie ta znana dotychczas tylko z opisu w czwartej Ewangelii.

nike - 2018-07-08, 11:13

Jan 5:2----(2) W Jerozolimie zaś znajduje się sadzawka Owcza, nazwana po hebrajsku Betesda, zaopatrzona w pięć krużganków.

Sadzawka=> Teraz ją nazywają Sadzawką Dziewic. Jest ona zasilana przez źródła, które sprawiają, że woda w pięciu minutach podnosi się do dwunastu cali i znów tak szybko opada.
Betesda=> Co znaczy Dom Miłosierdzia.
Pięć ganków=> Zbudowane jako sanatorium dla użytku tych, co chcieli skorzystać, gdy woda poruszała się.

Jan 5:3------(3) Wśród nich leżało mnóstwo chorych: niewidomych, chromych, sparaliżowanych, [którzy czekali na poruszenie się wody]
Zdanie w nawiasie jest dopiskiem nie ma go w starych manuskryptach.

Jan 5:4----[-(4) Anioł bowiem zstępował w stosownym czasie i poruszał wodę. A kto pierwszy wchodził po poruszeniu się wody, doznawał uzdrowienia niezależnie od tego, na jaką cierpiał chorobę/ Cały ten tekst jest dopiskiem.

Jan. 5: 7 Poruszona woda=> Wypływała ona ze źródła i wydzielała z siebie gazy, którymi woda była przesycona. Tego rodzaju źródła znane są w różnych częściach świata.

bartek212701 - 2018-07-08, 15:28

Sadzawka Owcza jest nierozerwalnie sprzęgnięta z Bramą Owczą. Brania Owcza (czasami nazywana Bramą Beniamina) znajdowała się na północ od wzgórza świątynnego. Umożliwiała przejście z obszaru przy Sadzawce Betesda (w tym okresie nazywanej Sadzawką Owczą) do doliny Cedronu. Była ona położona w północnej części wschodniego muru i prowadziła do drogi do Jerycha.

Swoją drogą J. 5:1 opowiada o pewnym ważnym wydarzeniu.
Sanktuaria słynące z uzdrowień były szeroko rozpowszechnione w świecie starożytnym, szczególnie poświęcano je Asklepiosowi i innym popularnym bóstwom znanym z posiadania zdolności uzdrowicielsldch. W większości takich świątyń wymagano, by zwracający się z prośbą dokonali oczyszczenia w pobliskiej sadzawce lub innym źródle wody. Fragment ten ukazuje Jezusa jako mającego moc większą niż miejsca, w których dokonują się uzdrowienia.
Jan nie podaje, jakie konkretne żydowskie święto dostarczyło okazji do podróży Jezusa do Jerozolimy, chociaż w pewnych rękopisach słowo „święto” jest poprzedzone rodzajnikiem określonym, co oznaczałoby Święto Namiotów, podobnie jak w tradycji żydowskiej (nie zaś Święto Paschy). Jednak głównym przesłaniem tej narracji jest to, że Jezus dokonuje uzdrowień w szabat (Jan 5:9 b), a to już ważny precedens, za który Jezusowi przyjdzie zapłacić z powodu ludzi nadgorliwie rozumiejących prawo szabatu...

Dariusz - 2019-06-09, 10:59

BETZATA

Sadzawka, przy której Jezus uzdrowił człowieka chorego od 38 lat (Jn 5:1-9). W Jana 5:2 część rękopisów i przekładów zawiera nazwę „Betezda” lub „Betesda” (Bg, BT, Bw). Jak podaje Biblia, sadzawka miała pięć kolumnad, w których zbierały się tłumy chorych, ślepych i kulawych. Jej wodzie najwyraźniej przypisywano właściwości uzdrawiające — zwłaszcza zaraz po tym, jak została poruszona. W niektórych przekładach nawiązuje do tego końcówka wersetu 3 oraz werset 4, gdzie jest mowa, że wodę poruszał anioł. Jednakże słowa te, nieobecne w części najstarszych rękopisów greckich, są uważane za późniejszą wstawkę. A zatem Biblia nie informuje, dlaczego woda się poruszała, lecz jedynie wskazuje, że ludzie wierzyli w jej leczniczą moc.

Sadzawka była usytuowana przy „bramie owczej” (choć w tekście greckim słowo „brama” nie występuje), na ogół umiejscawianej w pn. części Jerozolimy. Z Nehemiasza 3:1 wynika, że bramę tę zbudowali kapłani, co sugeruje jej położenie w pobliżu świątyni. Sama nazwa Betzata jest kojarzona z Bezetą, dzielnicą starożytnej Jerozolimy na pn. od terenu świątynnego. W czasach Jezusa dzielnica ta leżała poza murami miejskimi, lecz za panowania Klaudiusza (41-54 r. n.e.), gdy Herod Agryppa I (zm. w r. 44) dobudował trzeci, północny mur, znalazła się w obrębie miasta, toteż Jan — który je pamiętał sprzed zburzenia w r. 70 — mógł słusznie napisać, że sadzawka była „w Jerozolimie”.

W r. 1888 podczas wykopalisk prowadzonych na pn. od terenu świątyni odkryto dwie bliźniacze sadzawki (rozdzielone występem skalnym) o łącznych wymiarach ok. 46 na 92 m. Znaleziono też pozostałości po kolumnadach oraz wyblakły fresk (który mógł jednak pochodzić z późniejszych czasów) przedstawiający anioła poruszającego wody. Miejsce to zdaje się odpowiadać opisowi biblijnemu.

https://wol.jw.org/pl/wol/d/r12/lp-p/1102003128#h=53:0-53:16


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group