FORUM MIŁOŚNIKÓW PISMA ŚWIĘTEGO
TWOJE SŁOWO JEST PRAWDĄ (JANA 17:17)

Wersety biblijne - Powrót duszy do ciała?

Henryk - 2018-06-12, 16:05
Temat postu: Powrót duszy do ciała?
Wszyscy znamy historię wdowy z Sarepty, śmierć jej jedynego syna...
Prorok prosił Boga o jego wskrzeszenie.
1Krl 17:21 br " Potem położył się trzykrotnie na dziecku, za każdym razem tak modląc się do Jahwe: O Jahwe, Boże mój, błagam Cię, niech dusza tego dziecka znów wróci do niego!"
Jak mógł prosić o powrót duszy do ciała, skoro coś takiego według Biblii nie istnieje?

Markerów - 2018-06-12, 16:37
Temat postu: Re: Powrót duszy do ciała?
Henryk napisał/a:

Jak mógł prosić o powrót duszy do ciała, skoro coś takiego według Biblii nie istnieje?

A możesz podać te wersety które mówią o tym ze coś takiego nie istnieje?

nike - 2018-06-12, 21:15

Hebrajskie słowo נפש ---NEFESZ Ma kilkanaście znaczeń, w polskich bibliach jest przetłumaczone na dusza, ale już w biblii warszawskiej jest życie.
Strong ---5315----Zycie, istota, człowiek, dusza,żywa istota i wiele jeszcze.

W j.hebrajskim gdzie występuje słowo נפש --NEFESZ --prawie zawsze jest mowa o istocie żywej, a nie o oddzielnej duszy.

Np: 1Moj.1:20

ויאמר אלהים ישרצו המים שרץ נפש חיה ועוף יעופף על הארץ על פני רקיע השמים

Potem Bóg rzekł: Niechaj się zaroją wody od roju istot żywych, a ptactwo niechaj lata nad ziemią, pod sklepieniem nieba!
BT----- tutaj NEFESZ istoty żywe.

Henryk - 2018-06-13, 06:03

nike napisał/a:
Hebrajskie słowo נפש ---NEFESZ Ma kilkanaście znaczeń,

Oczywiście. Tłumacze dowolnie interpretują sobie to słowo.
W wielu miejscach czynią to tak bardzo tendencyjnie, że nie sposób nie zauważyć...
Choćby sprawa utraty oddechu przez syna rzeczonej wdowy.
Utracił oddech, ale powrócił już nie oddech, ale... dusza.
1Krl 17:17 bt4 "Po tych wydarzeniach zachorował syn tej kobiety, będącej głową rodziny. Niebawem jego choroba tak bardzo się wzmogła, że przestał oddychać."
1Krl 17:22 bt4 "Pan zaś wysłuchał wołania Eliasza, gdyż dusza dziecka powróciła do niego, a ono ożyło."

Są wyjątki uczciwszych tłumaczy:
1Krl 17:22 bp "Jahwe wysłuchał wołania Eliasza. Wróciło życie do chłopca i ożył."
1Krl 17:22 bgn "A WIEKUISTY wysłuchał głosu Eliasza i wróciło życie dziecka do jego wnętrza tak, że ożyło."
1Krl 17:22 pau "PAN wysłuchał błagania Eliasza i dziecko ożyło."
"Markerów" pyta:
Cytat:
A możesz podać te wersety które mówią o tym ze coś takiego nie istnieje?

Nie. Nie mogę również podać takich, które jednoznacznie twierdzą, że po śmieci ciała oddziela się coś, co dalej myśli, czuje, nigdy nie umiera...

Markerów - 2018-06-13, 06:55

To może sprecyzuj czym się różni dusza od ducha?
Łk. 1.46 Wtedy Maryja rzekła:
«Wielbi dusza moja Pana,
47 i raduje się duch mój w Bogu, moim Zbawcy.

Gedeon - 2018-06-13, 08:10

Henryk napisał/a:

Są wyjątki uczciwszych tłumaczy:
1Krl 17:22 bp "Jahwe wysłuchał wołania Eliasza. Wróciło życie do chłopca i ożył."
1Krl 17:22 bgn "A WIEKUISTY wysłuchał głosu Eliasza i wróciło życie dziecka do jego wnętrza tak, że ożyło."
1Krl 17:22 pau "PAN wysłuchał błagania Eliasza i dziecko ożyło."

Dusza, to inaczej życie człowieka. W tym sensie dusza wróciła do dziecka.

A co do duszy nieśmiertelnej - jest to niebiblijne twierdzenie, które propagują demony, by zwodzić ludzi.

"Jednakże natchniona wypowiedź wyraźnie mówi, że w późniejszych czasach niektórzy odpadną od wiary, zwracając uwagę na zwodnicze natchnione wypowiedzi oraz nauki demonów" (1 Tym. 4:1).

Henryk - 2018-06-13, 08:27

Markerów napisał/a:
Łk. 1.46 Wtedy Maryja rzekła:
«Wielbi dusza moja Pana,
47 i raduje się duch mój w Bogu, moim Zbawcy.

Ja tam nie wiem… :-(
Wychodzi mi na to, że to nie człowiek Maryja wielbi Boga, lecz jakaś niezależna od Jej woli, serca i umysłu- tajemnicza „dusza”, która w przebywa w jej ciele. :roll: :lol:

Cytat:
To może sprecyzuj czym się różni dusza od ducha?

Musiał być podać jakim kontekście. Znaczeń jest kilka, może nawet kilkanaście.
Może być jakiś konkretny werset.

Gedeon - 2018-06-13, 08:40

Markerów napisał/a:
To może sprecyzuj czym się różni dusza od ducha?
Łk. 1.46 Wtedy Maryja rzekła:
«Wielbi dusza moja Pana,
47 i raduje się duch mój w Bogu, moim Zbawcy.

Mówiąc krótko:

Maria, matka Jezusa wielbiła Boga swoim życiem i sercem czyli wnętrzem.

"On mu odpowiedział: Będziesz miłował Pana Boga swego całym swoim sercem, całą swoją duszą i całym swoim umysłem" (Mt 22:37).

nike - 2018-06-13, 09:33

Markerów napisał/a:
To może sprecyzuj czym się różni dusza od ducha?
Łk. 1.46 Wtedy Maryja rzekła:
«Wielbi dusza moja Pana,
47 i raduje się duch mój w Bogu, moim Zbawcy.

Jeżeli o j. hebrajski to między duchem a duszą jest różnica, dusza to NEFESZ - istota żyjąca, człowiek, zwierzę, ptaki, ryby.

Duch to רוח----RUACH, podobnie jak WIATR, wiatru nie widzisz, ale go czujesz, a duszę widzisz, bo sam nią jesteś.

Zauważ, Maria w tych dwóch zdaniach wypowiedziała dwa słowa podobne a jednak inne, w pierwszym zdaniu wypowiedziała NEFESZ a w drugim RUACH, nie sądzisz,ze to ma znaczenie?

W pierwszym zdaniu powiedziała JA SIĘ RADUJĘ I WIELBIĘ JHWH ---czyli moja dusza się raduje.

W drugim zdaniu powiedziała Mój DUCH---- raduje się w JHWH, Maria była wierzącą w Boga kobietą, a wiara jest naszym duchowym życiem.

Iwona - 2018-06-13, 11:37

nike napisał/a:
Markerów napisał/a:
To może sprecyzuj czym się różni dusza od ducha?
Łk. 1.46 Wtedy Maryja rzekła:
«Wielbi dusza moja Pana,
47 i raduje się duch mój w Bogu, moim Zbawcy.

Jeżeli o j. hebrajski to między duchem a duszą jest różnica, dusza to NEFESZ - istota żyjąca, człowiek, zwierzę, ptaki, ryby.

Duch to רוח----RUACH, podobnie jak WIATR, wiatru nie widzisz, ale go czujesz, a duszę widzisz, bo sam nią jesteś.

Zauważ, Maria w tych dwóch zdaniach wypowiedziała dwa słowa podobne a jednak inne, w pierwszym zdaniu wypowiedziała NEFESZ a w drugim RUACH, nie sądzisz,ze to ma znaczenie?

W pierwszym zdaniu powiedziała JA SIĘ RADUJĘ I WIELBIĘ JHWH ---czyli moja dusza się raduje.

W drugim zdaniu powiedziała Mój DUCH---- raduje się w JHWH, Maria była wierzącą w Boga kobietą, a wiara jest naszym duchowym życiem.

tylko, że Nowy Testament nie był spisany w języku hebrajskim. Znaczna cytatów Starego Testamentu, które zostały użyte przez jakąś osobę w Nowym Testamencie pochodzi z wersji z Septuaginty i myślę, że należy się bardziej przyjrzeć temu jak ten fragment brzmiał w grece

Gedeon - 2018-06-13, 11:40

W grece też używa się odmiennych terminów na oznaczenie duszy i ducha - "psyche" i "pneuma"
Markerów - 2018-06-13, 13:15

PSYCHE jest odróżniana od PNEUMA.
Np 1Tes 5, 23

Sam Bóg pokoju niech was całkowicie uświęca, aby nienaruszony duch wasz, dusza i ciało bez zarzutu się zachowały na przyjście Pana naszego Jezusa Chrystusa.

nike - 2018-06-13, 15:36

Makarios napisał/a:
W grece też używa się odmiennych terminów na oznaczenie duszy i ducha - "psyche" i "pneuma"

Tak, PSYCHE-----ISTOTA ŻYWA---DUSZA

PNEUMA--- duch, jak napisałam wyżej, jesteśmy dziećmi Bożymi więc jesteśmy wszyscy braćmi w duchu i prawdzie, niebiańskie istoty są istotami duchowymi

Markerów napisał/a:
PSYCHE jest odróżniana od PNEUMA.
Np 1Tes 5, 23


Tak samo jak NEFESZ OD RUACH.

Myślę,ze dosyć zrozumiale wytłumaczyłam.

nike - 2018-06-22, 09:46

Iwona, Iwonko jak ty myślisz,?
nike - 2018-07-25, 20:49

Może jeszcze ktoś coś ciekawego napiszę zapraszam :-D
prawda - 2019-03-18, 10:41
Temat postu: Re: Powrót duszy do ciała?
Henryk napisał/a:
Wszyscy znamy historię wdowy z Sarepty, śmierć jej jedynego syna...
Prorok prosił Boga o jego wskrzeszenie.
1Krl 17:21 br " Potem położył się trzykrotnie na dziecku, za każdym razem tak modląc się do Jahwe: O Jahwe, Boże mój, błagam Cię, niech dusza tego dziecka znów wróci do niego!"
Jak mógł prosić o powrót duszy do ciała, skoro coś takiego według Biblii nie istnieje?
Istnieje ...tyko co oznacza , gdy prześledzić konteksty z tym wyrażeniem .. okazuje się , że dusza to życie , albo żyjący człowiek
lub zwięrzę ...a nie jakaś nieśmiertelna niezależna świadoma część istoty żywej Kazn. 9:. 5 Bo żyjący są świadomi tego, że umrą, lecz umarli nie są świadomi niczego (Psalm 146:4) Duch jego uchodzi, a on wraca do swej ziemi; w tymże dniu giną jego myśli. Ezech. . 4 Oto wszystkie dusze należą do mnie. Jak dusza ojca, tak i dusza syna należy do mnie. Dusza, która grzeszy, ta umrze.

Markerów - 2019-03-18, 13:28
Temat postu: Re: Powrót duszy do ciała?
prawda napisał/a:
Dusza, która grzeszy, ta umrze.


Ez 18:27 podaje, że „gdyby się odwrócił niezbożny od niezbożności swojej, (...) duszę swoją zachowa” . Werset ten mówi o tym, że osoba, która nie nawróci się, umrze przedwcześnie. Nie uczy zaś fragment ten o śmiertelności czy nieśmiertelności duszy. Werset 27 mówi o zachowaniu duszy w wypadku nawrócenia (choć każdy kiedyś umrze), . Wykorzystujesz różne znaczenia określenia „dusza” nie uwzględniając też całości omawianego fragmentu. W Biblii określenie „dusza” oznacza czasem całego człowieka (np. 1P 3:20, Ez 18:20),
Zauważ że „śmierć duszy” dotyczy tylko grzeszników i oznacza ona w przyszłości całkowity brak wspólnoty z Bogiem. Te dusze już za życia mogą być martwe wobec Boga: „masz imię, które mówi, że żyjesz a jesteś umarły” Ap 3:1.

nike - 2019-03-19, 11:26

Markerów napisał/a:
Ez 18:27 podaje, że „gdyby się odwrócił niezbożny od niezbożności swojej, (...) duszę swoją zachowa” . Werset ten mówi o tym, że osoba, która nie nawróci się, umrze przedwcześnie. Nie uczy zaś fragment ten o śmiertelności czy nieśmiertelności duszy. Werset 27 mówi o zachowaniu duszy w wypadku nawrócenia (choć każdy kiedyś umrze), . Wykorzystujesz różne znaczenia określenia „dusza” nie uwzględniając też całości omawianego fragmentu. W Biblii określenie „dusza” oznacza czasem całego człowieka (np. 1P 3:20, Ez 18:20),
Zauważ że „śmierć duszy” dotyczy tylko grzeszników i oznacza ona w przyszłości całkowity brak wspólnoty z Bogiem. Te dusze już za życia mogą być martwe wobec Boga: „masz imię, które mówi, że żyjesz a jesteś umarły” Ap 3:1.

Przede wszystkim należy zawsze pamiętać, że prorocy pisali proroctwa na czas który był przed nimi.
Tutaj Ezechiel ma widzenie Tysiącletniego Królestwa i tam kiedy nie opuścimy grzechu po prostu umrzemy, bo dusza która grzeszy ta umrze.

Markerów - 2019-03-19, 12:41

Jeżeli dusza nie jest nieśmiertelna, to jak należy rozumieć przypowieść Chrystusa o „Łazarzu i bogaczu” z Łk 16, 19-31? Czyżby Pan Jezus kłamał? A może opowiedział to, w co sam nie wierzył?

Jeżeli więc ktoś odrzuca egzystencję dusz po śmierci, to powinien też konsekwentnie odrzucić prawdę o zmartwychwstaniu. Zauważ , że tej nauki o nieśmiertelności duszy nie można przeciwstawić zmartwychwstaniu ciał bo i o tym mówi ta przypowieść (Łk 16, 31).

nike - 2019-03-19, 14:11

Cytat:
Jeżeli dusza nie jest nieśmiertelna, to jak należy rozumieć przypowieść Chrystusa o „Łazarzu i bogaczu” z Łk 16, 19-31? Czyżby Pan Jezus kłamał? A może opowiedział to, w co sam nie wierzył?

Jeżeli więc ktoś odrzuca egzystencję dusz po śmierci, to powinien też konsekwentnie odrzucić prawdę o zmartwychwstaniu. Zauważ , że tej nauki o nieśmiertelności duszy nie można przeciwstawić zmartwychwstaniu ciał bo i o tym mówi ta przypowieść (Łk 16, 31).

Pan Jezus nie kłamie, ale dostaliśmy od Boga rozum i powinniśmy go używać.

Zapraszam tu: Bogacz i Łazarz

http://biblos.feen.pl/vie...der=asc&start=0

nike - 2019-03-19, 14:27

Markerów,
Gdyby dusza była nieśmiertelna to Adam i Jezus i wszyscy ludzie którzy umierają nie umierali by, bo dusza jak mówisz nie umiera.
A co z tekstem:--- Ez 18:4 bg "Oto dusze wszystkie moje są, jako dusza ojcowska tak i dusza synowska moje są; dusza, która grzeszy, ta umrze."

Nie umierały by zwierzęta bo Biblia wyraźnie mówi,że mają:--

Koh 3:19 eib "Bo los synów ludzkich jest taki jak los zwierząt. Jak ci umierają, tak umierają tamte — i wszyscy mają takiego samego ducha. Człowiek nie ma żadnej przewagi nad zwierzęciem. Bo wszystko jest marnością."

Markerów - 2019-03-19, 15:02

A jednak PISMO BYNAJMNIEJ NIE UWAŻA „ZMARŁYCH” CHRZEŚCIJAN ZA NIEŻYJĄCYCH:
„To jest chleb, który z nieba zstępuje: kto go spożywa, nie umrze.”/J 6,50/
„Każdy, kto żyje i wierzy we Mnie, nie umrze na wieki. Wierzysz w to?”/J 11,26/


„Umarłymi” Biblia określa niewierzących (Mt 8,22).
Święci nie są „martwi” bowiem – jak powiedział Jezus nawiązując do Abrahama, Izaaka i Jakuba - „Bóg nie jest Bogiem umarłych, lecz żywych” (Mt 22,32)2 i obiecał „Kto we Mnie wierzy, choćby i umarł, żyć będzie.”/J 11,25/

Markerów - 2019-03-19, 15:04

Jezus mówi do „dobrego” łotra:
„Zaprawdę, powiadam ci: Dziś ze Mną będziesz w raju.”/ Łk 23,43/
W innym miejscy Jezus oświadczył: „Abraham, ojciec wasz, rozradował się z tego, że ujrzał mój dzień – ujrzał [go] i ucieszył się."/J 8,56/
Jak mógłby „ujrzeć dzień” i „rozradować się” gdyby trwał w nieświadomości aż do Sądu Ostatecznego?
Podobnie Paweł wyraża przekonanie o natychmiastowym po śmierci przebywaniu z Jezusem:
„Dla mnie bowiem żyć - to Chrystus, a umrzeć - to zysk.
Jeśli bowiem żyć w ciele - to dla mnie owocna praca, co mam wybrać? Nie umiem powiedzieć.
Z dwóch stron doznaję nalegania: pragnę odejść, a być z Chrystusem, bo to o wiele lepsze, pozostawać zaś w ciele - to bardziej dla was konieczne.”/Flp 1,21-24/
Podobnie List do Hebrajczyków 12,22-24 nazywa zmarłych chrześcijan „duchami sprawiedliwych, które już doszły do celu”4 a przecież celem dla chrześcijanina nie jest i nie może być śmierć – lecz pełnia życia w Chrystusie.
Apokalisa zamyka sprawę:„I usłyszałem głos, który z nieba mówił: Napisz: Błogosławieni, którzy w Panu umierają - już teraz. Zaiste, mówi Duch, niech odpoczną od swoich mozołów, bo idą wraz z nimi ich czyny.”/Ap 14,13/

Markerów - 2019-03-19, 15:07

nike napisał/a:



[b]Koh 3:19 eib "Bo los synów ludzkich jest taki jak los zwierząt. Jak ci umierają, tak umierają tamte — i wszyscy mają takiego samego ducha. Człowiek nie ma żadnej przewagi nad zwierzęciem. Bo wszystko jest marnością."


Powołujesz się na Koheleta a kompletnie tej ks nie rozumiesz Gdybyśmy przyjęli wprost twierdzenia zawarte w lamentacjach Koheleta, musielibyśmy również przyjąć bezkrytycznie inne twierdzenia, na przykład:
zaprzeczyć sądowi Boga ("zmarli niczego zgoła nie wiedzą, zapłaty też więcej już żadnej nie mają"/Koh 9,5/) tym samym sprzeciwiając się Ewangelii ("Wszyscy bowiem musimy stanąć przed trybunałem Chrystusa, aby każdy otrzymał zapłatę za uczynki dokonane w ciele, złe lub dobre" /2Kor 5:10/)
zaprzeczyć że ludzie mogą być zbawieni i potępieni ("Wszystko jednakie dla wszystkich: Ten sam spotyka los sprawiedliwego, jak i złoczyńcę, tak czystego, jak i nieczystego, zarówno składającego ofiary, jak i tego, który nie składa ofiar; tak samo jest z dobrym, jak i z grzesznikiem, z przysięgającym, jak i z takim, którzy przysięgi się boi"/Koh 9,2/)
przyjąć, że nie ma zmartwychwstania ciał i grób jest wiecznym domem człowieka (Koh 12,5)
Kolejne księgi Biblii wykazują coraz większy zakres Objawienia, osiągając szczyt w Ewangeliach.
Kohelet zresztą sam się zastrzega że „nie pojmie człowiek dzieł, jakich Bóg dokonuje od początku aż do końca."/Koh 3,11/
A jednak nawet - nie mający pełni Objawienia - [b]Kohelet w ostatnim rozdziale swoich rozważań dochodzi do wniosków zgoła odmiennych "Bóg bowiem każdą sprawę wezwie na sąd, wszystko, choć ukryte: czy dobre było, czy złe."/Koh 12,14/

Markerów - 2019-03-19, 15:09

A dusze sprawiedliwych są w ręku Boga i nie dosięgnie ich męka. Zdało się oczom głupich, że pomarli, zejście ich poczytano za nieszczęście i odejście od nas za unicestwienie, a oni trwają w pokoju.”/Mdr 3,1-2/
nike - 2019-03-19, 15:37

Markerów napisał/a:
A jednak PISMO BYNAJMNIEJ NIE UWAŻA „ZMARŁYCH” CHRZEŚCIJAN ZA NIEŻYJĄCYCH:

A za jakich ich uważa? Co powiedział Łazarz jak go Jezus wskrzesił z grobu, przecież cztery dni był w grobie, co tam robił? po prostu zaczynał już cuchnąć jak to jego siostra się wyraziła, czyli ciało jego zaczęło się rozkładać.
Można powiedzieć tak: zapadł w mocny sen, z którego już sam się nie obudzi, musi mu jakaś siła pomóc.
Markerów napisał/a:
„To jest chleb, który z nieba zstępuje: kto go spożywa, nie umrze.”/J 6,50/
„Każdy, kto żyje i wierzy we Mnie, nie umrze na wieki. Wierzysz w to?”/J 11,26/

Nie umrze na wieki i ja się z tym zgadzam, bo zostanie przez Boga obudzony do życia i jak dalej będzie karmił się człowieczeństwem Jezusa [chleb w wieczerzę symbolizuje człowieczeństwo Jezusa] to na pewno nie umrze na wieki.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group