FORUM MIŁOŚNIKÓW PISMA ŚWIĘTEGO
TWOJE SŁOWO JEST PRAWDĄ (JANA 17:17)

Bóg - Czy to jakim imieniem określasz Boga ma znaczenie?

Gedeon - 2018-06-17, 16:14
Temat postu: Czy to jakim imieniem określasz Boga ma znaczenie?
Wielu ludzi na całej ziemi okazuje wiarę w Boga. Używają w stosunku do Niego różnych imion: Allach, El Szaddaj, Jehowa-Jireh albo Alfa i Omega.

Jak myślicie, czy to ma znaczenie jakiego imienia używamy w stosunku do Boga?

Henryk - 2018-06-17, 17:40
Temat postu: Re: Czy to jakim imieniem określasz Boga ma znaczenie?
Makarios napisał/a:
Jak myślicie, czy to ma znaczenie jakiego imienia używamy w stosunku do Boga?

A nie wystarczy „Pan”, „Bóg”, „Przedwieczny”, „Stworzyciel”...?
Czyż od brzmienia Imienia ważniejszym nie jest poznanie tegoż Boga?
Jego charakteru, zamierzeń, woli, poznanie Jego Prawa...

1J 5:20 br " Wiemy także, iż Syn Boży przyszedł i dał nam rozum, abyśmy mogli poznać Prawdziwego [Boga]. Trwamy bowiem w prawdziwym Bogu przez Syna Jego Jezusa Chrystusa. Jest to Bóg Prawdziwy, Żywy i Wieczny."
J 1:18 br " Boga nikt nigdy nie widział. Jednorodzony Syn, który jest Bogiem i który przebywa na łonie Ojca, On Go ukazał."
Syn dał nam poznać Ojca. Nie tylko jako Sprawiedliwego, ale też jako Miłosiernego.
Nie przypominam sobie zapisu, aby zwracał się do swego Ojca po imieniu.

Gedeon - 2018-06-19, 16:21
Temat postu: Re: Czy to jakim imieniem określasz Boga ma znaczenie?
Henryk napisał/a:

Czyż od brzmienia Imienia ważniejszym nie jest poznanie tegoż Boga?
Jego charakteru, zamierzeń, woli, poznanie Jego Prawa...

Oczywiście, że poznawanie jedynego prawdziwego Boga jest bardzo istotne. Ale nie można przy tym odsuwać na bok imienia własnego Boga. Imię Boże jest święte i ma głęboki sens i znaczenie. Dlatego też w Biblii występuje więcej razy niż wszystkie tytuły Boga razem wzięte.

Henryk napisał/a:
Syn dał nam poznać Ojca. Nie tylko jako Sprawiedliwego, ale też jako Miłosiernego. Nie przypominam sobie zapisu, aby zwracał się do swego Ojca po imieniu.

W Biblii mamy tylko kilka zapisów, w których Jezus zwraca się do swego Ojca. Prawdą jest, że nie użył w nich imienia Boga ale pewne jest, że tego imienia używał:

„Ujawniłem twoje imię ludziom, których mi dałeś ze świata. Twoimi byli i dałeś ich mnie, a oni zachowali twoje słowo" (Jana 17:6).

"I dałem im poznać twoje imię, i dam je poznać, żeby miłość, którą mnie umiłowałeś, była w nich, a ja w jedności z nimi” (Jana 17:26).

Wiesia - 2018-06-22, 10:09

Problem w tym, że dla jednych tym bogiem prawdziwym jest Allach, dla innych Jahwe, dla jeszcze innych Manitou itd.itd.itd.
I to jest problemem prawdziwym dla ludzi zamieszkujących tą planetę.

Gedeon - 2018-06-22, 10:35

Wiesia napisał/a:
Problem w tym, że dla jednych tym bogiem prawdziwym jest Allach, dla innych Jahwe, dla jeszcze innych Manitou itd.itd.itd.
I to jest problemem prawdziwym dla ludzi zamieszkujących tą planetę.

Dla tych, którzy opierają swoje zrozumienie na Biblii, żadnego problemu nie ma. Pismo jasno wypowiada się w tej kwestii. Pan Jezus powiedział w modlitwie do swego Ojca:

"Twoje słowo jest prawdą" (Jana 17:17).

A to Słowo wyjawia jak wygląda sprawa w kwestii imienia Bożego.

nike - 2018-06-22, 20:19

Jest problem z wypowiadaniem imienia własnego Boga, ponieważ w hebrajskim języku nie ma samogłosek, więc JHWH jest po prostu nie do wypowiedzenia.
Żydzi zależy z jakiej strony świata obecnie mieszkają, to po swojemu to imię wypowiadają.
I w związku z tym np. w Polsce tak dokładnie nikt nie wie jak powinno to imię brzmieć,-----Jehowa, Jahwe, Jah, chyba też Jehi i kilka jeszcze, według mnie Jehowa i Jahwe jest najwłaściwiej, dla nas Polaków.

Pomimo,że w hebrajskim Starym jak i Nowym Testamencie, jest tetragram ---JHWH, to Żydzi w Synagogach jak i prywatnie z szacunku dla BOGA nigdy nie wypowiadają tego imienia ,czytają ADONAJ---dokładnie BÓG MÓJ.

Ja podobnie myślę,że nie powinniśmy szastać imieniem STWÓRCY NIEBIAŃSKIEGO, kiedy przyjdzie na to nam ochota.

Gedeon - 2018-06-23, 11:29

nike napisał/a:

Ja podobnie myślę,że nie powinniśmy szastać imieniem STWÓRCY NIEBIAŃSKIEGO, kiedy przyjdzie na to nam ochota.

Ja uważam, że powinno się używać tego imienia bez obawy, że się tym urazi Boga ale zawsze z szacunkiem. Niektórzy pisarze biblijni używali bardzo często tego imienia i Bóg nie miał im tego za złe.

nike - 2018-06-23, 16:07

Gedeon napisał/a:
Ja uważam, że powinno się używać tego imienia bez obawy, że się tym urazi Boga ale zawsze z szacunkiem. Niektórzy pisarze biblijni używali bardzo często tego imienia i Bóg nie miał im tego za złe.

Nie zauważyłam,że bardzo często, ale używali, ale jest różnica między pisarzami biblijnymi, a nami.
Zauważ,że Jezus na krzyżu kiedy wisiał zawołał ELI ELI ale nie zawołał JHWH dlaczego? ELI ELI-- to po Polsku BOŻE MÓJ, BOŻE MÓJ, nie jest jednak to imię własne BOGA.

Gedeon - 2018-06-23, 16:39

nike napisał/a:
Gedeon napisał/a:
Ja uważam, że powinno się używać tego imienia bez obawy, że się tym urazi Boga ale zawsze z szacunkiem. Niektórzy pisarze biblijni używali bardzo często tego imienia i Bóg nie miał im tego za złe.

Nie zauważyłam,że bardzo często, ale używali, ale jest różnica między pisarzami biblijnymi, a nami.
Zauważ,że Jezus na krzyżu kiedy wisiał zawołał ELI ELI ale nie zawołał JHWH dlaczego? ELI ELI-- to po Polsku BOŻE MÓJ, BOŻE MÓJ, nie jest jednak to imię własne BOGA.

Zobacz do poniższych zapisów biblijnych i wnioski wyciągnij sama:

"Dzięki składajcie Jehowie; wzywajcie jego imienia, oznajmiajcie wśród ludów jego dzieła!" (1 Kronik 16:8).

"Szczyćcie się jego świętym imieniem, niech się raduje serce szukających Jehowy" (1 Kronik 16:10).

"Wysławiajcie ze mną Jehowę i wspólnie wywyższajmy jego imię" (Psalm 34:3).

„W Bogu chcemy składać wysławiania przez cały dzień i po czas niezmierzony będziemy sławić twe imię" (Psalm 44:8).

„Chcę wspominać o twoim imieniu przez wszystkie przyszłe pokolenia. Dlatego ludy będą cię sławić po czas niezmierzony, na zawsze” (Psalm 45:17).

"Ochoczo będę składał ci ofiary. Będę sławił twe imię, Jehowo, bo jest to dobre" (Psalm 54:6).

"Sławię cię, Jehowo, Boże mój, całym swym sercem, chcę też wychwalać twe imię po czas niezmierzony" (Psalm 86:12).

„Szczęśliwy lud, który zna radosne wołanie. Jehowo, tacy chodzą w świetle twego oblicza. Imieniem twym radują się przez cały dzień i wywyższeni są dzięki twej prawości" (Psalm 89:15, 16).

"Niech sławią twoje imię. Wielkie i budzące lęk — jest święte" (Psalm 99:3).

"Mojżesz i Aaron byli wśród jego kapłanów, Samuel był wśród wzywających jego imienia. Wzywali Jehowę, a on im odpowiadał" (Psalm 99:6).

„Dzięki składajcie Jehowie, wzywajcie jego imienia, oznajmiajcie wśród ludów jego poczynania. Śpiewajcie mu, grajcie mu, interesujcie się wszystkimi jego zdumiewającymi dziełami. Szczyćcie się jego świętym imieniem. Niech się raduje serce szukających Jehowy” (Psalm 105:1-3).

"Wysławiajcie Jah! Wysławiajcie, słudzy Jehowy, wysławiajcie imię Jehowy. Niechaj imię Jehowy będzie błogosławione odtąd aż po czas niezmierzony. Od wschodu słońca aż do jego zachodu wysławiane ma być imię Jehowy" (Psalm 113:1-3).

„Królowie ziemi i wszystkie grupy narodowościowe, książęta i wszyscy sędziowie ziemi, młodzieńcy, a także dziewice, starcy wraz z chłopcami. Niech wysławiają imię Jehowy, bo samo jego imię jest niezrównanie wzniosłe, dostojeństwo jego przewyższa ziemię i niebo” (Psalm 148:11-13).

O Jezusie:

"Ujawniłem twoje imię ludziom, których mi dałeś ze świata. Twoimi byli i dałeś ich mnie, a oni zachowali twoje słowo" (Jana 17:6).

"I dałem im poznać twoje imię, i dam je poznać, żeby miłość, którą mnie umiłowałeś, była w nich, a ja w jedności z nimi" (Jana 17:26).

Kiedy czytamy w Biblii o wiernych sługach Bożych, to daje się zauważyć, że otaczali szacunkiem święte imię Boga i używali go w rozmowach z innymi oraz w modlitwach. Świadczyło to o bliskiej więzi z Bogiem i o pełnym zaufaniu do Niego.

"A znający twe imię będą ci ufali, bo nie opuścisz tych, którzy cię szukają, Jehowo" (Psalm 9:10).

"Jedni o rydwanach, a drudzy o koniach, my natomiast będziemy wspominać o imieniu Jehowy, naszego Boga" (Psalm 20:7).

nike - 2018-06-23, 19:49

Gedeon, Oczywiście, że w pieśniach Psalmy są pieśniami, modlitwach, wzniosłych jakiś prośbach jest jak najbardziej na miejscu z wielką czcią wypowiedzieć imię własne Boga.
Ale nie używać tego imienia jak w rozmowie z kolegą, bo nawet do swojego ojca mówisz tato, a dawniej to panie ojcze.

Ciekawe dlaczego Jezus na krzyżu nie zawołał JHWH tylko Eli. kiedy się modlił w Ogrójcu powiedział OJCZE, dlaczego nie powiedział Jehowo?

Dariusz - 2018-06-24, 12:57

nike napisał/a:
Ciekawe dlaczego Jezus na krzyżu nie zawołał JHWH tylko Eli.

Gdyż spełnił proroczy Psalm 22:1, gdzie nie ma tetragramu.

nike - 2018-06-24, 17:54

Dariusz napisał/a:
nike napisał/a:
Ciekawe dlaczego Jezus na krzyżu nie zawołał JHWH tylko Eli.

Gdyż spełnił proroczy Psalm 22:1, gdzie nie ma tetragramu.


Ps.22:2----
BW
Boże mój, Boże mój, czemuś mnie opuścił...?

אלי אלי למה עזבתני רחוק מישועתי דברי שאגתי

Eli Eli

Dariusz - 2018-06-24, 18:27

dokładnie
Gedeon - 2018-06-25, 11:51

nike napisał/a:
Gedeon, Oczywiście, że w pieśniach Psalmy są pieśniami, modlitwach, wzniosłych jakiś prośbach jest jak najbardziej na miejscu z wielką czcią wypowiedzieć imię własne Boga.

A zobacz na to:

"Ja zaś rzekłem: 'Ach, Wszechwładny Panie, Jehowo! Oto właściwie nie umiem mówić, bo jestem tylko chłopcem'” (Jeremiasza 1:6).

"Wówczas król Dawid przyszedł i usiadłszy przed Jehową, rzekł: 'Kimże ja jestem, Wszechwładny Panie, Jehowo? I czymże jest mój dom, że przywiodłeś mnie aż dotąd? Jakby to było coś małego w twoich oczach, Wszechwładny Panie, Jehowo, ty jeszcze mówisz o domu swego sługi, wybiegając w daleką przyszłość; a jest to prawo dane ludziom, Wszechwładny Panie, Jehowo. I cóż więcej może Dawid dodać i powiedzieć do ciebie, skoro ty sam dobrze znasz swego sługę, Wszechwładny Panie, Jehowo? Przez wzgląd na swe słowo+ i zgodnie ze swoim sercem uczyniłeś wszystkie te wielkie rzeczy, by dać je poznać twemu słudze. Dlatego jesteś naprawdę wielki, Wszechwładny Panie, Jehowo; nie ma bowiem nikogo innego takiego jak ty i oprócz ciebie nie ma Boga pośród wszystkich, o których słyszeliśmy na własne uszy" (2 Samuela 7:18-22).

Wtedy Mojżesz powiedział do Jehowy: „Wybacz mi, Jehowo, ale ja nie jestem wymowny — ani od wczoraj, ani od przedwczoraj, ani odkąd mówisz do swego sługi — bo jestem ociężałych ust i ociężałego języka” (Wj. 4:10).

"Jehowo, gdy wychodziłeś z Seiru, gdy wyruszałeś z pola Edomu, ziemia się kołysała, a niebiosa kropiły, również obłoki kropiły wodą" (Sędziów 5:4).

"Jak długo, Jehowo, mam wzywać pomocy, a ty nie wysłuchujesz? Jak długo będę wołać do ciebie o wsparcie wobec przemocy, a ty nie wybawiasz?" (Habakuka 1:2).

W Biblii jest bardzo dużo fragmentów, w których wierni słudzy Boga Jehowy rozmawiają z Nim, używając Jego imienia.

Dariusz - 2018-06-25, 19:48

Również źródła pozabiblijne wskazują na nieskrępowany sposób używania imienia Bożego w rozmowach. Przykładem są tzw. Listy z Lakisz (precyzyjniej to ostraki) z VII w pne. Pisarze tych listów używali imienia Bożego swobodnie i nie były to ani pieśni, ani jakieś modlitwy; po prostu korespondencja.
ipococito - 2018-08-15, 12:16
Temat postu: Re: Czy to jakim imieniem określasz Boga ma znaczenie?
Gedeon napisał/a:
Wielu ludzi na całej ziemi okazuje wiarę w Boga. Używają w stosunku do Niego różnych imion: Allach, El Szaddaj, Jehowa-Jireh albo Alfa i Omega.

Jak myślicie, czy to ma znaczenie jakiego imienia używamy w stosunku do Boga?


Oczywiście,że ma bo przecież są różni bogowie na ziemi i na niebie ale Jeden jest PRAWDZIWY Jahwe elohim echad.

Pokoja - 2018-08-21, 21:09
Temat postu: Re: Czy to jakim imieniem określasz Boga ma znaczenie?
ipococito napisał/a:
Gedeon napisał/a:
Wielu ludzi na całej ziemi okazuje wiarę w Boga. Używają w stosunku do Niego różnych imion: Allach, El Szaddaj, Jehowa-Jireh albo Alfa i Omega.

Jak myślicie, czy to ma znaczenie jakiego imienia używamy w stosunku do Boga?


Oczywiście,że ma bo przecież są różni bogowie na ziemi i na niebie ale Jeden jest PRAWDZIWY Jahwe elohim echad.


Imię Boże powinniśmy znać i szanować, czcić. Jednak w NT stosunek między Bogiem a człowiekiem w indywidualnym przymierzu jest inny niż w ST między Nim a narodem będącym z nim w Przymierzu narodowym. Izrael był domem sług, a sługa powinien znać swojego Pana:

Cytat:
2 Moj. 20:1. A Pan mówił wszystkie te słowa i rzekł:
2. Jam jest Pan (Jehowa = Jahwe), Bóg twój, który cię wyprowadził z ziemi egipskiej, z domu niewoli. (BW)


Natomiast w NT jest modlitwa "Ojcze Nasz", w której wyrażamy siedem rodzajów próśb, rozpoczynając ją: "Ojcze Nasz".

W ST - Jam jest Jehowa = Jahwe, Bóg twój
W NT - "Ojcze Nasz"

Te dwie frazy, wskazują na istotną zmianę, jaka zaszła w związku z zatwrdziałością serc zdecydowanej większości narodu. W związku z tym, stosunek narodowy do Boga, został zastąpiony stosunkiem indywidualnym, dzięki otrzymaniu Ducha Świetego Boga Ojca (DŚBO).
jest napisane, że Bóg na sługi swoje Ducha swego i dzięki temu, stali się jego synami. Syn, dziecko nie zwraca się do ojca po imieniu, ale dla potrzeb innych z poza jego rodziny, powinien znać imę ojca (rodziców) i je czcić. Jednak co innego jest poza rodziną, a co innego w rodzinie, dlatego w NT, tylko w szczególnych przypadkach imię Boże, przynajmiej występowało na początku. Z powodu dogmatu o trójcy, różnica między Ojcem, a Synem została zatarta, a to w tym celu, aby pokazać, że to Ojciec, Syn i Duch są jednym Bogiem.

"Ojcze Nasz" który jesteś w niebie, uświęć imię swoje.
W innym miejscu Pan Jezus powiedział, że jeżeli dwóch, albo trzech zgromadzi się w jego imieniu, to on będzie wśród nich, a także to, że o cokolwiek wierzący będą prosić Ojca w jego imieniu to otrzymają i to, że kto będzie wzywał jego imienia ten będzie zbawiony.

Modlitwy "Ojcze Nasz" Pan Jezus nie nakazał zakończyć, np. O to Cię proszę (prosimy) w imieniu Pana Jezusa Chrystusa. Jednak ta modlitwa jest w jego imieniu, gdyż jego serce było napełnione siedmioma pragnieniami, zawartymi w tej modlitwie i na nie wskazał, aby je wyrażali Ojcu jego uczniowie. Kwestia imienia Ojca, czy Syna w taki właśnie sposób jest przedstawiona w NT. Nie chodzi więc tylko o wymowę, a najbardziej o to, co się za nią kryje. Jaka to jest osoba, czym się cechuje, jakimi przymiotami charakteru, itp.

Pokoja - 2018-08-21, 21:55

Jeszcze bardzo prosty przykład:

Skoro Bóg Ojciec wszystkie nasze sprawy związane z podniesieniem z upadku, z wyzwoleniem z grzechu i śmierci, powierzył swojemu Synowi, to dopóki Syn nie da prawa odwołania się do Ojca, to wszyscy czcząc Syna, czczą Ojca. Jest to podobne do dwuinstancyjnej instytucji. Według ustalonego porządku, sprawa trafia najpierw do niższej instancji. Dopóki w niej się toczy, a komuś się coś nie podoba i zwraca się do wyższej instancji, to ta odrzuca jego sprawę, ponieważ ten ktoś zignorował obowiązujący porządek proceduralny, a więc niższą i wyższą Instancję.

Cytat:
Judy 1:9. Tymczasem archanioł Michał, gdy z diabłem wiódł spór i układał się o ciało Mojżesza, nie ośmielił się wypowiedzieć bluźnierczego sądu, lecz rzekł: Niech cię Pan potępi. (BW)


Tu jest pokazane, skierowanie sprawy do wyższej Instancji, czego odpowiednikiem jest treść z Ap. 20:7-10 i 1Kor. 15:24-28.
Cytat:
Obj. 20:7-10
7. A gdy się dopełni tysiąc lat, wypuszczony zostanie szatan z więzienia swego
8. I wyjdzie, by zwieść narody, które są na czterech krańcach ziemi, Goga i Magoga, i zgromadzić je do boju; a liczba ich jak piasek morski.
9. I ruszyli na ziemię jak długa i szeroka, i otoczyli obóz świętych i miasto umiłowane. I spadł z nieba ogień, i pochłonął ich.
10. A diabeł, który ich zwodził, został wrzucony do jeziora z ognia i siarki, gdzie znajduje się też zwierzę i fałszywy prorok, i będą dręczeni dniem i nocą na wieki wieków. (BW)

1 Kor. 15:24. Potem nastanie koniec, gdy odda władzę królewską Bogu Ojcu, gdy zniszczy wszelką zwierzchność oraz wszelką władzę i moc.
25. Bo On musi królować, dopóki nie położy wszystkich nieprzyjaciół pod stopy swoje.
26. A jako ostatni wróg zniszczona będzie śmierć.
27. Wszystko bowiem poddał pod stopy jego. Gdy zaś mówi, że wszystko zostało poddane, rozumie się, że oprócz tego, który mu wszystko poddał.
28. A gdy mu wszystko zostanie poddane, wtedy też i sam Syn będzie poddany temu, który mu poddał wszystko, aby Bóg był wszystkim we wszystkim.(BW)

nike - 2018-08-22, 09:26

Gedeon napisał/a:
Wtedy Mojżesz powiedział do Jehowy: „Wybacz mi, Jehowo, ale ja nie jestem wymowny — ani od wczoraj, ani od przedwczoraj, ani odkąd mówisz do swego sługi — bo jestem ociężałych ust i ociężałego języka” (Wj. 4:10).

Dokładnie to jest napisane w BH:

Wtedy Mojżesz powiedział do Jehowy: Wybacz mi, ADONAJ--PANIE MÓJ.

ויאמר משה אל יהוה בי אדני

A więc Mojżesz bezpośrednio w tym wypadku do BOGA mówi PAN.

Dariusz - 2019-02-26, 11:36

Tekst z Wj 4:10, który zacytowałaś po hebrajsku nie uwzględnia odkryć masoretów, którzy w 134 miejscach odkryli, że soferowie (kopiści) zamienili tetragram JHWH na ADONAJ.
Wszystko dzisiaj zależy od tego, czy tłumacze biorą pod uwagę goły tekst masorecki czy uwzględniają też ich uwagi w tzw masorze.
Są takie przekłady, które to uwzględniają i w dwóch miejscach wersetu Wj 4:10 używają słowa Jehowa/Jahwe ale piszą dużymi kapitalikami LORD.
Powoływanie się na tzw. tekst masorecki nie załatwia sprawy definitywnie, jakby to była wyrocznia. Masoreci tekstu na ogół nie zmieniali, ale w uwagach zaznaczali owe zmiany dokonane przez poprzedników.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group