FORUM MIŁOŚNIKÓW PISMA ŚWIĘTEGO
TWOJE SŁOWO JEST PRAWDĄ (JANA 17:17)

Nauki biblijne - Bogacz i Łazarz

nike - 2022-04-29, 13:10
Temat postu: Bogacz i Łazarz
Izrael otrzymał od Boga obietnicę stania się królestwem kapłanów (2Moj. 19:5,6), jeśli okaże się wierny zawartemu przymierzu, co jest symbolizowane przez lniane i purpurowe szaty, symbol stanu kapłańskiego i królewskiego.
Narodowi temu wiodło się dostatnio dzięki Zakonowi i prorokom, których Bóg nie posyłał
do pogan, lecz posyłał do niego (Rzym. 3:1,2).
Śmierć bogacza obrazuje koniec Izraela jako ludu Bożego w czasie odrzucenia Chrystusa. Został on odrzucony ze stanowiska ludu Bożego (Mat. 23:38), lecz nie na zawsze, ponieważ jak mówi nam św. Paweł, zostanie on ponownie przyjęty (w Wieku Tysiąclecia)
jako Jego lud (Rzym. 11:7-15,25-31).
Jednak w czasie Wieku Ewangelii pozostaje odrzucony – zarówno jako naród, jak i lud
Boży – co pokazane jest w śmierci bogatego człowieka i skazaniu go na hades, piekło, zapomnienie.
Żebrak Łazarz reprezentuje tych bojących się Boga pogan, którzy w czasie Wieku Żydowskiego, podobnie jak Łazarz u wrót bogacza, tęsknili do okruchów prawdy i łaski, jakie spadały ze stołu bogacza.
Często otrzymywali takie okruchy (Joz. 2:14; 1Król. 10:3,13; 2 Król. 5:9,10; Dan. 2:47; Mar. 7:25-30).
Psy liżące rany Łazarza to pogańscy filozofowie, tacy jak Sokrates,Platon, Arystoteles itp., którzy swymi filozofiami próbowali uleczyć rodzinę ludzką z jej wad, braków i niedomagań, będących wynikiem grzechu, lecz nie potrafili tego uczynić.
Śmierć żebraka reprezentuje koniec okresu, w którym poganie byli „oddaleni od społeczności izraelskiej i obcymi od umów obietnicy [które do tej pory udzielane były tylko Izraelowi], nadziei nie mający i bez Boga na świecie”, lecz teraz „stali się
bliskimi przez krew Chrystusa”, pojednani z Bogiem (Efez. 2: 12,13). Przez aniołów (posłańców – Jezusa, apostołów i tych, którzy później byli rzecznikami Boga) zostali zaniesieni na łono Abrahama, które reprezentuje ojcostwo.
W ten sposób stali się oni dziećmi Boga i dostąpili Jego łaski, ponieważ Abraham
reprezentuje tutaj Boga (Rzym. 4:11-17).
Nasz Pan dodał jeszcze jedną figurę do symboliki śmierci i pogrzebu, użytych dla zilustrowania rozpadu Izraela jako narodu i jego pogrzebu, ukrycia wśród innych narodów:
„A będąc w piekle [hadesie, stanie zapomnienia, w który Żydzi weszli jako naród], podniósłszy oczy swe, gdy był w mękach, ujrzał Abrahama z daleka”. W ten sposób Pan wskazuje, że wielkie cierpienia, „męki”, miały towarzyszyć Żydom po ich narodowym
rozpadzie i pogrzebie wśród innych narodów, umarłych w przestępstwach i grzechach. Odległy widok Abrahama z Łazarzem na jego łonie reprezentuje uznanie przez naród
żydowski faktu, że Bóg już nie obdarza go łaską jak poprzednio i że poganie stali się bliższymi, synami przez Chrystusa.
Bogacz wołał o miłosierdzie i pragnął, by Łazarz (to od wyznawców chrześcijaństwa Żydzi spodziewali się miłosierdzia) zamoczył koniec swego palca (wykonał usługę pociechy,
choćby najmniejszej) w wodzie (wodzie Boskiego Słowa – Jana 15:3; Efez. 5:26) i ochłodził jego język (przekazał mu poselstwo od Boga).
Prośba o zmniejszenie mąk symbolizuje sposób, w jaki naród żydowski modli się do Boga, by uwolnił On go od niektórych okropności, jakich doznawali przez długie stulecia
Wieku Ewangelii, ponieważ byli bezlitośnie prześladowani przez wszystkie grupy społeczne, łącznie z rzekomymi chrześcijanami.
Ich modlitewnik dowodzi, iż prosili Boga, by Ten wyzwolił ich od wielkich cierpień z okresu Wieku Ewangelii.

Zapraszam do dyskusji :-D

Wiesława - 2022-04-29, 13:37

Sorki, ale to są banialuki.
Powiedz mi jedno. Pan Jezus opowiedział tą przypowieść, historyjkę w określonym czasie konkretnym ludziom. Czy jakiemukolwiek słuchającego GO wtedy choćby przez myśl przebiegło to, co powyżej nam zapisałaś?
Ja w takie rzeczy po prostu nie wierzę. Już w jakimś temacie też pisałam i ten temat to kolejny wyłącznie dla teologów, dla ludzi lubiących "gdybologię", dla lubiących sobie podyskutować o drobnych niuansach tematycznych, dla lubiących akademickie dyskusje itp. Pamiętam takie "nocne Polaków rozmowy" do białego rana o sprawach ważnych i nieważnych. Kazdy miał coś do powiedzenia, na miarę życia i śmierci, w oparach dymu z papierosa i hektolitrów piwa (lub wina, jak ktoś wolał).
Żeby zrozumieć nauki Jezusa musimy się wczuć w rolę słuchających Go ludzi. Przecież nie może być tak, że im chciał coś innego powiedzieć. Wtedy nie byłyby to nauki uniwersalne, ponadczasowe.To, co teraz denominacje robią z Jego naukami to głoszenie jakiejś nowej nauki, nauki denominacji po dwóch tysiącach lat istnienia chrześcijaństwa.

nike - 2022-04-29, 14:17

Wiesiu która z przypowieści Jezusa jest łatwa do zrozumienia?
Apostołowie przy każdej dopytywali się co Jezus chce powiedzieć im dokładnie prawda? Podobnie ta przypowieść o bogaczu i żebraku.
Biblia jest proroctwem i wszystko co w niej jest zawarte ma jakieś znaczenie na czasy przyszłe niż w czasie mówienia przez Jezusa.
Ta akurat jest o Żydach i poganach czyli o nas, bo to do Żydów Jezus przyszedł, bo sam był Żydem, urodził się przecież z Żydówki.
I w taki sposób opowiedział apostołom co wydarzy się w przyszłości z Żydami, co ich czeka. Kilka lat po tym Żydzi zostali rozproszeni po całym świecie na 1845 lat,

Wiesława - 2022-04-29, 15:49

OK. Może i tak.
radek - 2022-04-29, 18:23

W tej historii Łazarz nazywany jest po imieniu, a bogacz nie. Już to samo w sobie uwypukla wartość Łazarza

Łk 10:20 BT5 "Jednakże nie z tego się cieszcie, że duchy się wam poddają, lecz cieszcie się, że wasze imiona zapisane są w niebie."

Dlatego gdy bogacz podniósł oczy ze względu na dopełnienie się cyklu czasu w otchłani i widząc Abrahama poprosił o pomoc, dowiedział się, że pomiędzy nimi Zbawieni mają dużo ważniejszych obowiązków do wypełnienia, bo jako aniołowie wiecznie są na służbie Bożej

Dn 4:32 BT5 "Wszyscy mieszkańcy ziemi nic nie znaczą; według swojej woli postępuje On z niebieskimi zastępami. Nie ma nikogo, kto by mógł powstrzymać Jego ramię i kto by Mu powiedział: Co czynisz?"

Iz 56:4-5 BT5 "Tak bowiem mówi Pan: Rzezańcom, którzy przestrzegają moich szabatów i opowiadają się za tym, co Mi się podoba, oraz trzymają się mocno mego przymierza, (5) dam w moim domu i w moich murach stelę oraz imię lepsze od [imienia] synów i córek, dam im imię wiekuiste i niezniszczalne."

Pokoja - 2022-05-02, 09:31

http://biblos.feen.pl/viewtopic.php?t=5973#117349
Treść Ew. Łukasza 16:19-31 na podstawie Konkordancji Stronga i komentarz:
NIEOŻYWIENI W CIERPIENIACH SWOICH
, Łuk. 9:60; Rz. 1:18
http://biblos.feen.pl/vie...start=15#117362

Łuk. 16:19. A był pewien bogaty człowiek, wdziewał szatę purpurową, bisior; wystawnie zabawiał podczas dnia.
20. Był pewien żebrak, imieniem Łazarz, który przy jego bramie wjazdowej był złożonym, cierpiąc od ran.
21. Pragnął najeść się z ułomków spadających z uczty bogatego; ale psy przychodząc lizały jego rany.
wdziewał szatę purpurową, bisior
- symbol władzy i bogactwa;
pewien żebrak - Mat. 21:31; Łuk. 18:14

22. Ale stało się: Żebraka będącego śmiertelnym, Posłańcy unieśli do doliny Abrahamowej; bogatego będącego śmiertelnym, pochowano z dala od Łazarza.
pochowano z dala od Łazarza
- Bogaci (wielu) tak w Wieku Zakonu, jak i w Wieku Ewangelii mają się za lepszych od innych, 1Kor. 11:21,22

Łuk. 16:23. Z dala zjawiła się w widzeniu dolina Abrahama, a poniżej świat zmarłych; przedtem był w męczarniach; w oczach swoich pysznił się w czasie swoim.
24. Więc wołał, przemawiając językiem Łazarza: Ojcze Abrahamie! Miej litość nade mną; poślij jako dar tego samego, abyś swoim palcem, zanurzył granice wodami i ochłodził mnie, bo cierpię w tym płomieniu.
Z dala zjawiła się w widzeniu dolina Abrahama
- Dolina Abrahama jest symbolem otrzymania błogosławieństwa (Rdz. 14:17-20; 37:14). Odtrąceni, zatwardziali w sercach bogacze (arystokracja władzy, przedstawiciele religijni i biznesu) za czasu Pana Jezusa i później nie mając podstaw do odparcia mądrości jego i wierzących w niego, także ujrzeli, urodzajną "dolinę" prawdy Bożej, więc cierpieli z powodu odchodzenia od nich ludu, J. 11:47-53; Dz. 4:16-21;
poniżej świat zmarłych - Dolina przekleństwa świata Sodomy i Gomory, z którego losem Pan Jezus porównał los tych wśród których tak wiele dobrego uczynił, Mat. 11:20-24;
przedtem był w męczarniach - Zanim spadł ogień z nieba, świat ten był w męczarniach, wynikających z zwyrodniałych praktyk moralnych i zapowiadanej groźby zniszczenia, ale nie był w stanie zmienić swego postępowania w przeciwieństwie do mieszkańców Niniwy;
w oczach swoich pysznił się w czasie swoim - Tak było za czasu Lota, Rdz. 19:4-9
wołał, przemawiając językiem Łazarza - W czasie cierpienia potrzebowali wstawiennictwa Abrahama, Rdz. 18:23 - Lot (ówczesny "Łazarz", Rdz. 19:1) był "palcem" Abrahama, podobnie jak Pan Jezus był palcem Bożym, Łuk. 11:20;
zanurzył granice wodami - Po spuszczeniu ognia z nieba, Sodoma i Gomora oraz ich okolice, zostały zalane wodami Rdz. 14:3,

Łuk. 16:25. Ale Abraham przemówił: Dziecko! Wspomnij, że ty odebrałeś dobro twoje za żywota twego, Łazarz podobnie złe; teraz ten oto dodaje odwagi, ty cierpisz.
26. Więc tymczasem przez nas, wszyscy zuchwali tej otchłani, podtrzymują was, aby chcący stąd przejść do was nie mogli, ani stamtąd przeprawić się do nas.
Łazarz [...] dodaje odwagi
-pod panowania, trwających w buncie posłańców władzy, religii i biznesu, 1Pio. 3:18-20
Łuk. 16:27. Ale przemówił: Proszę więc, ojcze! abyś mnie ojcze posłał do domu:
28. Abym pięciu braciom dał świadectwo, żeby oni aby nie przyszli na to miejsce cierpienia, bowiem ich mam za coś.
abyś mnie ojcze posłał do domu
- Bogacz, upokorzony upadkiem Jerozolimy w 70 r. n. e., postanowił wyrwać się z niej w trumnie, aby przyprowadzić naród do Boga, ale to się nie udało. Naród został uprowadzony z czasem do wszystkich narodów świata, a na miejscu, doprowadzono jeszcze do jednego powstania klęski za czasu Bar - Kochby;

Łuk. 16:29. Zaś Abraham, przemówił mu: Mają za coś proroków Mojżesza? Słuchają ich?
- Nie słuchali, dlatego Pan Jezus nazwał ich obłudnikami, którzy najpierw z domu jego Ojca, uczynili targowisko (J. 2:14-16), a na końcu jaskinię zbójców, Mar. 11:15-18:
Łuk. 16:30. Ale on przemówił: Nie, ojcze Abrahamie! Ale jeśliby ktoś z nieożywionych robił postępy w obecności nich, odczują skruchę.
31. A przemówił mu: Skoro proroków Mojżesza, ani trochę słuchają, jeśliby ktoś spośród nieożywionych podniósł się, nie uwierzą.
jeśliby ktoś z nieożywionych robił postępy w obecności nich, odczują skruchę
- Każdy o zatwardziałym sercu musi sam dźwigać swój własny ciężar. Nikt mu w tym nie jest w stanie pomóc, Mat. 12:31,32; Hbr. 6:1-3; Gal. 6:5.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group