FORUM MIŁOŚNIKÓW PISMA ŚWIĘTEGO
TWOJE SŁOWO JEST PRAWDĄ (JANA 17:17)

Wersety biblijne - Hab 3:2 LXX - dwie żywe istoty

crabotar - 2024-01-29, 14:34
Temat postu: Hab 3:2 LXX - dwie żywe istoty
W Septuagincie jest ciekawe tłumaczenie Hab 3:2

Panie, słyszałem Twój głos i przestraszyłem się: Rozważałem Twoje dzieła i zdumiałem się: będziesz poznany między dwoma żywymi istotami, zostaniesz uznany, gdy zbliżą się lata; objawisz się, gdy nadejdzie czas; gdy moja dusza jest zmartwiona, Ty w gniewie wspomnisz na miłosierdzie.

Znalezione na internecie wytłumaczenia:
- dosłowne - dwóch Cherubów/Serafimów
- symboliczne - urodzenie P.Jezusa między wołem i osłem, dwóch ukrzyżowanych łotrów, dwa Testamenty, Mojżesz i Eliasz

W kanonicznych tekstach nie ma podobnych wzmianek o dwóch istotach żywych. Natomiast w apokryficznej księdze Ezdraszowej (druga wg KJV, czwarta wg Gdańskiej) 6:49-52:

Potem zachowałeś dwie żywe istoty; jedno nazwałeś Behemot, a imię drugiego Lewiatan.
I oddzieliłeś jedno od drugiego, ponieważ siódma część, w której zebrały się wody, nie mogła pomieścić ich obu.
I dałeś Behemotowi jedną z części, która wyschła trzeciego dnia, aby mieszkał w niej, gdzie jest tysiąc gór;
Lewiatanowi zaś dałeś siódmą część, część wodną; i zachowałeś je, aby były spożywane przez kogo zechcesz i kiedy zechcesz.



Pytanie czy można "wsadzić" Behemota i Lewiatana do proroctwa Habakuka? Czy lepiej pozostać przy symbolicznych wyjaśnieniach ;-)

Pokoja - 2024-02-01, 20:51
Temat postu: Re: Hab 3:2 LXX - dwie żywe istoty
crabotar napisał/a:
W Septuagincie jest ciekawe tłumaczenie Hab 3:2

Panie, słyszałem Twój głos i przestraszyłem się: Rozważałem Twoje dzieła i zdumiałem się: będziesz poznany między dwoma żywymi istotami, zostaniesz uznany, gdy zbliżą się lata; objawisz się, gdy nadejdzie czas; gdy moja dusza jest zmartwiona, Ty w gniewie wspomnisz na miłosierdzie.

Znalezione na internecie wytłumaczenia:
- dosłowne - dwóch Cherubów/Serafimów


Kim jest Cherubin, a kim Serafin? Jaka jest różnica między nimi?

małyfilozof - 2024-02-01, 22:00

według mojej skromnej wiedzy, uważam:
Serafowie (i pokrewni im cherubowie) nie pełnili funkcji posłańców Bożych (aniołów). Sama Biblia bowiem nigdzie nie mówi o serafach jako o istotach będących aniołami.

SERAFINI - najwyższe chóry anielskie stojące najbliżej Boga
CHERUBINI, to ''aniołowie kontemplacji'' (które trwają w bezpośredniej bliskości Boga i pozostając na Jego bezpośrednich usługach.)
Ludzki umysł nie jest w stanie pojąć ich czystości i świętości, jak również ich udziału w adoracji Boga.

Pokoja - 2024-02-01, 22:44

małyfilozof napisał/a:
według mojej skromnej wiedzy, uważam:
Serafowie (i pokrewni im cherubowie) nie pełnili funkcji posłańców Bożych (aniołów). Sama Biblia bowiem nigdzie nie mówi o serafach jako o istotach będących aniołami.


Słusznie.
SERAFINI – to chóry śpiewaków w świątyni Bożej, wychwalający go. Nie byli oni posłańcami (aniołami).
CHERUBIN – to rydwan Boży, który także nie jest posłańcem (aniołem).
POSŁANIEC (anioł) - jest dowolną istotą, która wykonuje dowolną misję między posyłającym (Bogiem lub człowiekiem), a osobą, do której jest posłany. Serafiny i Cherubiny takiej roli nie pełnią, więc nie są posłańcami (aniołami).

crabotar - 2024-02-02, 16:30
Temat postu: Re: Hab 3:2 LXX - dwie żywe istoty
Ok, pokoja, małyfilozof, ale kim są wg Was dwie istoty z fragmentów powyżej?
Pokoja - 2024-02-02, 20:59
Temat postu: Re: Hab 3:2 LXX - dwie żywe istoty
crabotar napisał/a:
Ok, pokoja, małyfilozof, ale kim są wg Was dwie istoty z fragmentów powyżej?

Pytanie czy można "wsadzić" Behemota i Lewiatana do proroctwa Habakuka? Czy lepiej pozostać przy symbolicznych wyjaśnieniach


Jedno i drugie ma swoje znaczenie :idea:

Nie jest mi znane takie miejsce w księdze Habakuka, w którym wzmiankowane są takie stworzenia jak Behemot i Lewiatan. Występują one jednak w Piśmie Świętym.

Określenie Behemot odnosi się do wszelkich ssaków od domowych (np. baran, kozioł) do dzikich (np. lew, niedźwiedź, lampart) i strasznych. W Piśmie Świętym są one symbolami różnych bytów władzy i imperiów, ukazanych w 7 i 8 rozdz. Ks. Daniela, oraz w 13 rozdz. Ks. Apokalipsy.

929 (B´HeMaH) – zwierzęta, bydło, bydlę, żywy inwentarz, dziki zwierz

Lewiatan natomiast jest wielką morską rybą, potworem morskim, który posiada zdolność poruszania się w wodzie i w powietrzu jako smok latający. Natomiast na lądzie, okazuje się bestią straszną. Jest to więc stworzenie -„amfibia”.

Izj. 27:1. Dnia (3117) onego (1931), Lewiatana (3882), węża (5175) długiego (1281), który (834) srogi (7186) w [5921] morzu (3220), istotnie omen (853_226) smoka (8377), zniszczy (2026) Jehowa (3068); Lewiatana (3882), węża (5175) krętego (6129), nawiedzi (6485) na terenie [5921], mieczem (2719) wielkim (1419) mocnym (2389).

istotnie omen smoka
– Lewiatan był złowieszczym znakiem, zapowiadającym zaistnienie smoka na niebie.

Wszystkie cztery bestie z 7 rozdz. Ks. Daniela, wychodzą z morza, a smok z 12 rozdz. Apokalipsy po strąceniu z nieba, został rozpoznany, jako bestia wychodząca z morza, która w jednym bycie, skupia cechy wszystkich czterech bestii razem wziętych. Zarówno wychodzenie z morza, jak i strącenie z nieba, pokazuje, że życie wzniosło się do atmosfery, a także wyszło z wody. Jest to prawda, zgodna z porządkiem stwarzania w piątym i szóstym dniu stwarzania, opisana w Rdz. 1:20-28. Ta prawda odpowiednio stosuje się do władzy świata pogańskiego i władzy świata chrześcijańskiego, ukazanych w Apokalipsie pod postacią smoka i bestii, wychodzącej z morza, która została śmiertelnie zraniona. Rana ta została zadana smokowi w czasie wojny na niebie, dlatego po strąceniu okazał się tą bestią.

Tak więc B´HeMaH (Behemot) to symbol bytów władzy bardziej ustabilizowanych. Natomiast Lewiatan to symbol władzy trójdzielnej, rozciągającej się na wzburzone morza narodów, sferę religijną i ludy ustabilizowane.

Pokoja - 2024-02-03, 09:50
Temat postu: Re: Hab 3:2 LXX - dwie żywe istoty
Pokoja napisał/a:
crabotar napisał/a:
Ok, pokoja, małyfilozof, ale kim są wg Was dwie istoty z fragmentów powyżej?

Pytanie czy można "wsadzić" Behemota i Lewiatana do proroctwa Habakuka? Czy lepiej pozostać przy symbolicznych wyjaśnieniach


Jedno i drugie ma swoje znaczenie :idea:

Nie jest mi znane takie miejsce w księdze Habakuka, w którym wzmiankowane są takie stworzenia jak Behemot i Lewiatan. Występują one jednak w Piśmie Świętym.

Określenie Behemot odnosi się do wszelkich ssaków od domowych (np. baran, kozioł) do dzikich (np. lew, niedźwiedź, lampart) i strasznych. W Piśmie Świętym są one symbolami różnych bytów władzy i imperiów, ukazanych w 7 i 8 rozdz. Ks. Daniela, oraz w 13 rozdz. Ks. Apokalipsy.

929 (B´HeMaH) – zwierzęta, bydło, bydlę, żywy inwentarz, dziki zwierz

Lewiatan natomiast jest wielką morską rybą, potworem morskim, który posiada zdolność poruszania się w wodzie i w powietrzu jako smok latający. Natomiast na lądzie, okazuje się bestią straszną. Jest to więc stworzenie -„amfibia”.

Izj. 27:1. Dnia (3117) onego (1931), Lewiatana (3882), węża (5175) długiego (1281), który (834) srogi (7186) w [5921] morzu (3220), istotnie omen (853_226) smoka (8377), zniszczy (2026) Jehowa (3068); Lewiatana (3882), węża (5175) krętego (6129), nawiedzi (6485) na terenie [5921], mieczem (2719) wielkim (1419) mocnym (2389).

istotnie omen smoka
– Lewiatan był złowieszczym znakiem, zapowiadającym zaistnienie smoka na niebie.

Wszystkie cztery bestie z 7 rozdz. Ks. Daniela, wychodzą z morza, a smok z 12 rozdz. Apokalipsy po strąceniu z nieba, został rozpoznany, jako bestia wychodząca z morza, która w jednym bycie, skupia cechy wszystkich czterech bestii razem wziętych. Zarówno wychodzenie z morza, jak i strącenie z nieba, pokazuje, że życie wzniosło się do atmosfery, a także wyszło z wody. Jest to prawda, zgodna z porządkiem stwarzania w piątym i szóstym dniu stwarzania, opisana w Rdz. 1:20-28. Ta prawda odpowiednio stosuje się do władzy świata pogańskiego i władzy świata chrześcijańskiego, ukazanych w Apokalipsie pod postacią smoka i bestii, wychodzącej z morza, która została śmiertelnie zraniona. Rana ta została zadana smokowi w czasie wojny na niebie, dlatego po strąceniu okazał się tą bestią.

Tak więc B´HeMaH (Behemot) to symbol bytów władzy bardziej ustabilizowanych. Natomiast Lewiatan to symbol władzy trójdzielnej, rozciągającej się na wzburzone morza narodów, sferę religijną i ludy ustabilizowane.


Wszystkie cztery bestie z 7 rozdz. Ks. Daniela, wychodzą z morza, a smok z 12 rozdz. Apokalipsy po strąceniu z nieba, został rozpoznany, jako bestia wychodząca z morza, która w jednym bycie, skupia cechy wszystkich czterech bestii razem wziętych.
Cztery bestie (pogańskie imperia) razem wzięte, posiadają sześć skrzydeł (dwa lwa i cztery pantery). To dzięki nim Lewiatan, już jako smok mógł się wzbić do nieba. Jednak w czasie wojny na niebie został strącony z niego, co może oznaczać uszkodzenie jego skrzydeł. Jako pozbawiony ich, okazał się na ziemi, jako śmiertelnie zraniona bestia (wyrwanie trzech rogów bestii czwartej z Dan. 7:8, 20, 24), wychodząca z morza. To jest też symbolem zstępowania życia stworzeń z nieba i występowania stworzeń życia z wody. Według tego porządku, życie z wody (Rdz. 1:2) zostało przeniesione do górnych wód (Rdz. 1:6-8; 2:6), a następnie wraz z wodami potopu z Rdz. 2:5 zostało spuszczone na ląd, który także wyłonił się z wody (wschód Edenu, Rdz. 1:9-13; 2:8,9).


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group