FORUM MIŁOŚNIKÓW PISMA ŚWIĘTEGO
TWOJE SŁOWO JEST PRAWDĄ (JANA 17:17)

Nauki biblijne - Wizja Eliasza i Mojżesza

bartek212701 - 2013-08-22, 01:59
Temat postu: Wizja Eliasza i Mojżesza
Mar. 9:4-I ukazał się im Eliasz z Mojżeszem, i rozmawiali z Jezusem.
5. A odezwawszy się Piotr, rzekł do Jezusa: Mistrzu! Dobrze nam tu być; rozbijmy trzy namioty: Tobie jeden i Mojżeszowi jeden, i Eliaszowi jeden.
6. Nie wiedział bowiem, co ma powiedzieć, bo ogarnął ich lęk.
7. I powstał obłok, który ich zacienił, a z obłoku rozległ się głos: Ten jest Syn mój umiłowany, jego słuchajcie.
8. A nagle, rozejrzawszy się wokoło, już nikogo przy sobie nie widzieli, tylko Jezusa samego.

9. A gdy zstępował z góry, przykazał im, aby nikomu nie opowiadali o tym, co widzieli, dopóki Syn Człowieczy nie zmartwychwstanie.
(BW)

Czym jest to widzenie ? Czy ukazali się uczniom Jezusa rzeczywiści Eliasz i Mojżesz, co mają na celu słowa Jezusa, by nie opowiadac nikomu wizji dopóki On nie zmartwychwstanie ?

bartek212701 - 2013-08-23, 17:05

Mat 17:9 A gdy zstępowali z góry, Jezus nakazał im, mówiąc: „Nikomu nie opowiadajcie tej wizji, dopóki Syn Człowieczy nie zostanie wskrzeszony z martwych”.
(PNŚ)
Mateusza 17:9 Καὶ καταβαινόντων αὐτῶν ἐκ τοῦ ὄρους ἐνετείλατο αὐτοῖς ὁ Ἰησοῦς λέγων · μηδενὶ εἴπητε τὸ ὅραμα ἕως οὗ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ἐκ νεκρῶν ἐγερθῇ.

ὅραμα:[rzeczownik rodzaju nijakiego] fonetycznie zapisuje się go następująco-(hor'-am-ach) Oznacza:WIDZENIE//WIZJĘ.
W tej formie występuje w Piśmie 7 razy w: Mateusza 17:9{wizja}....Dz 7:31{widzenie}...Dz 10:17{widzenie}...Dz 11:5{wizja}...Dz 12:9{wizja}...Dz 16:9{wizja}...Dz 16:10{wizja}
Pokrewnymi tego słowa są:ὁράματι (oramati) 3 wystąpienia w NT Dz 9:10{widzenie}...Dz 9:12{wizja}...Dz 10:3{widzenie} oraz ὁράματος (oramatos) 2 wystąpienia w NT Dz 10:19{wizja}...Dz 18:9{widzenie}

Odnośnie widzenia na górze: Dlaczego Jezus rzekł:„Nikomu nie opowiadajcie tej wizji, dopóki Syn Człowieczy nie zostanie wskrzeszony z martwych”. Odpowiedział tak dlatego,że NIE JEST OSZUSTEM.Pierwszym,który miał wstać z martwych miał być nikt inny jak SAM JEZUS. Czy gdyby na górze pojawili się prawdziwi Mojżesz i Eliasz to proroctwo to miałoby nadal sens[Że Jezus ma być pierworodnym z umarłych,tym,który pierwszy zostanie wzbudzony z martwych]Odpowiadam stanowczo NIE! BO TERAZ PIERWORODNYM Z UMARŁYCH JEST MOJŻESZ LUB ELIASZ.

Zastanawia mnie jednak co symbolizuje Mojżesz, a co Eliasz ? To zapewne ma jakieś znaczenie, ale ja nie bardzo wiem,pomożecie ?

nike - 2013-08-23, 20:33

Jest tutaj przedstawiona Wizja Królestwa Chrystusowego.

Wizja ta zamierzona była jako obraz chwały i zaszczytów Królestwa.

2 Piotr. 1:16-18
16. Gdyż oznajmiliśmy wam moc i powtórne przyjście Pana naszego, Jezusa Chrystusa, nie opierając się na zręcznie zmyślonych baśniach, lecz jako naoczni świadkowie jego wielkości.
17. Wziął On bowiem od Boga Ojca cześć i chwałę, gdy taki go doszedł głos od Majestatu chwały: Ten jest Syn mój umiłowany, którego sobie upodobałem.
18. A my, będąc z nim na świętej górze, usłyszeliśmy ten głos, który pochodził z nieba.(BW)


Piotr tutaj wskazuje,ze wszystko co widzieli w wizji, wypelni się w przyszłości.

Główną figurą tej wizji był Pan Jezus, Mojżesz i Eliasz, byli dodatkami, aby wypełnić obraz.
Syn Człowieczy był tym, który miał być uczczonym, Jego królewskie panowanie miało być pokazane, aby uczniowie, którzy już wkrótce mieli być surowo doświadczeni w swej wierze w niego, mogli mieć tym silniejsze upewnienie, że On rzeczywiście był Mesjaszem, aby mogli być świadkami Jego dla innych i odpowiednio przygotowani do dokonania tego dzieła. do którego zostali wezwani jako apostołowie Barankowi--że ci trzej będący z Panem byli przedstawicielami dwunastu.

Jezus na górze był przemieniony przed apostołami --- Oblicze Pana zostało zmienione, szaty Jego stały się białe i lśniące, chwała niebieska oświecała Jego całą postać. Ta przemiana nie była przemiana rzeczywistą, tylko wizja dla apostołów, Jego rzeczywista przemiana nastąpiła przy zmartwychwstaniu.

Ukazali się Mojżesz i Eliasz
Tutaj warto wspomnieć,że tak Mojżesz jak i Eliasz, również Jezus w pewnym okresie swojego życia pościli po czterdzieści dni, w ten sposób byli oni obrazowo podobni
Jezusowi w ich znamiennej wierności Ojcu niebieskiemu-- w zaparciu samych siebie, na to aby być przyjemnymi Bogu i zapoznać się więcej z Jego planem.

Mojżesz reprezentował dyspensację w której żył, czyli Wiek Żydowski. Stał on jako reprezentant Izraela według ciała, być może,ze też jako reprezentant Abrahama Izaaka Jakuba, Enocha i wszystkich wiernych w starożytności.

Na razie tyle. :-D

bartek212701 - 2013-08-23, 22:58

nike, Ja gdzieś czytałem,ale teraz nie pamiętam gdzie,że Mojżesz uosabia tych co zmartwychwstaną i będą żyć na ziemi, a Eliasz tych co będą zabrani do nieba. Nie pamiętam jednak gdzie o tym czytałem i w tym problem-mam tylko takie prześwity.
nike - 2013-08-24, 20:26

cd. Hebr. 3:5
5. Wszak i Mojżesz był wierny jako sługa w całym domu jego, aby świadczyć o tym, co miało być powiedziane,
(BW)

Ci Starożytni Święci których Mojżesz przedstawia w tej wizji, w Tysiącleciu będą przedstawicielami [książętami] niebiańskiego królestwa na ziemi.

Ps. 45:17
17. Zamiast ojców swych mieć będziesz synów swych; Ustanowisz ich książętami na całej ziemi.(BW)


Eliasz w tej wizji przedstawia klasę Maluczkiego Stadka, w wieku Ewangelii.
Kilka słów rozwinięcia tej wizji:

Jezus przemieniony lśniący jak słońce, a z nim w królewskiej chwale i jasności przedstawiona w Eliaszu klasa Maluczkiego Stadka [Kościół ewangeliczny] współdziedzice w Królestwie, a także z nimi klasa starożytnych proroków przedstawiona w Mojżeszu.
Obj. 1:14-16
14. Głowa zaś jego i włosy były lśniące jak śnieżnobiała wełna, a oczy jego jak płomień ognisty,
15. A nogi jego podobne do mosiądzu w piecu rozżarzonego, głos zaś jego jakby szum wielu wód.
16. W prawej dłoni swojej trzymał siedem gwiazd, a z ust jego wychodził obosieczny ostry miecz, a oblicze jego jaśniało jak słońce w pełnym swoim blasku.
(BW)

nike - 2021-04-05, 22:15

zapraszam do dyskusji :-D
Pokoja - 2021-04-07, 23:25
Temat postu: Re: Wizja Eliasza i Mojżesza
bartek212701 napisał/a:
Mar. 9:4-I ukazał się im Eliasz z Mojżeszem, i rozmawiali z Jezusem.
5. A odezwawszy się Piotr, rzekł do Jezusa: Mistrzu! Dobrze nam tu być; rozbijmy trzy namioty: Tobie jeden i Mojżeszowi jeden, i Eliaszowi jeden.
6. Nie wiedział bowiem, co ma powiedzieć, bo ogarnął ich lęk.
7. I powstał obłok, który ich zacienił, a z obłoku rozległ się głos: Ten jest Syn mój umiłowany, jego słuchajcie.
8. A nagle, rozejrzawszy się wokoło, już nikogo przy sobie nie widzieli, tylko Jezusa samego.

9. A gdy zstępował z góry, przykazał im, aby nikomu nie opowiadali o tym, co widzieli, dopóki Syn Człowieczy nie zmartwychwstanie.
(BW)

Czym jest to widzenie ? Czy ukazali się uczniom Jezusa rzeczywiści Eliasz i Mojżesz, co mają na celu słowa Jezusa, by nie opowiadac nikomu wizji dopóki On nie zmartwychwstanie ?


Widzenie opisane w Mat. 17:1-9 i w Mar. 9:1-9 jest widzeniem sennym. Świadczy o tym, określenie nr 3700 (zjawić się w widzeniu), użyte w Mat. 17:3 i w Mar. 9:4, oraz określenie nr 3705 (senne widzenie), użyte w Mat. 17:9. Uczniowie zapadli w sen (podobnie jak w Ogrodzie Getsemane), w którym mieli widzenie senne. Przebudzili się pod wpływem głosu z nieba: Ten jest Syn umiłowany, w którym znajduję przyjemność; tego samego mnie słuchajcie. Mat. 17:5 KS. Po przebudzeniu, poza Panem Jezusem, już nikogo (Mojżesza i Eliasza) nie widzieli.
Mojżesz był prawodawcą, a Eliasz reformatorem. Można wnioskować, że we śnie zostali rozpoznani na podstawie wypowiedzi o prawie, o reformach i o czterdziestodniowej próbie, która jest wspólnym wyróżnieniem dla nich trzech, o obecności na Górze Synaj. Uczniowie nie byli na górze, lecz u jej podnóża, podobnie jak Aaron, Nadab i Abiu nie wstąpili na górę Synaj razem z Mojżeszem. Eliasz także był na Górze Synaj.

Słowa Pana Jezusa, by nie opowiadać nikomu o wizji dopóki On nie zmartwychwstanie mają na celu, utrzymanie w tajemnicy faktu, że on jest Umiłowanym Synem Bożym. Dopiero przez uznanie rozpoczęcia się aktu zmartwychwstania Pan Jezus, został powszechnie uznany Synem Bożym. To dzięki tej wierze uczniowie, zaraz pierwszego dnia, gdy Pan Jezus ukazał im się w wizji, otrzymali Ducha Świętego Boga Ojca, dla rozumienia Pism, Łuk 24:27, 44-49; J. 2:22; 16:12-15. W konsekwencji tego w Dniu Pięćdziesiątnicy, zostali nim pobudzeni do publicznej działalności, poczynając od Jerozolimy, Samarii i dla wszystkich narodów.

Henryk - 2021-04-08, 08:57
Temat postu: Re: Wizja Eliasza i Mojżesza
Pokoja napisał/a:
Widzenie opisane w Mat. 17:1-9 i w Mar. 9:1-9 jest widzeniem sennym.

Nic takiego ewangelie nie sugerują. Było to jedynie "widzenie".
Ty, siadając przed telewizorem masz podobne "widzenie".

Pokoja - 2021-04-08, 15:11

bartek212701 napisał/a:
Mat 17:9 [b]Dlaczego Jezus rzekł:„Nikomu nie opowiadajcie tej wizji, dopóki Syn Człowieczy nie zostanie wskrzeszony z martwych”. Odpowiedział tak dlatego,że NIE JEST OSZUSTEM.Pierwszym,który miał wstać z martwych miał być nikt inny jak SAM JEZUS. Czy gdyby na górze pojawili się prawdziwi Mojżesz i Eliasz to proroctwo to miałoby nadal sens[Że Jezus ma być pierworodnym z umarłych,tym,który pierwszy zostanie wzbudzony z martwych]Odpowiadam stanowczo NIE! BO TERAZ PIERWORODNYM Z UMARŁYCH JEST MOJŻESZ LUB ELIASZ.

Bardzo mnie uradowała tak logiczna, Twoja odpowiedź na pytanie, które sam zadałeś.

bartek212701 napisał/a:
Zastanawia mnie jednak co symbolizuje Mojżesz, a co Eliasz ? To zapewne ma jakieś znaczenie, ale ja nie bardzo wiem,pomożecie ?


Mojżesz jest typem na pośrednika, przez którego zostało dane prawo zakonu, będące tylko ucieleśnieniem prady zakonu natury, Rz. 2:14-16. Eliasz jest typem na reformatora zakonu, którego prześladowano. Oni obaj jednak nie byli ludźmi wolnymi, czyli w znaczeniu od grzechu. Natomiast Pan Jezus był wolnym od grzechu, więc doskonałym. Przez niego została dana łaska i prawda. On jest rzeczywistym pośrednikiem między Bogiem, a ludźmi, gdyż przez niego Bóg dał nam prawo miłości do nieprzyjaciół swoich i do miłości wzajemnej (agape). Jest on także rzeczywistym Reformatorem, gdyż jest napisane, że: Eliasz przyjdzie i wszystko naprawi, Mat. 17:11; Dz. 3:19-21.
Można także w Mojżeszu (pośrednik prawa zakonu) widzieć symbol natury, a w Eliaszu symbol łaski, gdyż był reformatorem w bardzo niesprzyjającym czasie i zwyciężył, co świadczy o przejawie łaski. Pan Jezus jest Panem natury (ST) i łaski (NT). Można tą kwestię jeszcze inaczej rozpatrzyć, gdyż jest napisane, że każda sprawa ma być oparta na zeznaniu dwóch, albo trzech świadków. Mojżesz, Eliasz i Pan Jezus są tymi trzema świadkami, potwierdzającymi różne etapy Boskiego Planu Zbawienia (Wieków).

Pokoja - 2021-04-08, 15:17
Temat postu: Re: Wizja Eliasza i Mojżesza
Henryk napisał/a:
Pokoja napisał/a:
Widzenie opisane w Mat. 17:1-9 i w Mar. 9:1-9 jest widzeniem sennym.

Nic takiego ewangelie nie sugerują. Było to jedynie "widzenie".
Ty, siadając przed telewizorem masz podobne "widzenie".


Wskazałem na czym opieram to, co napisałem. Jeżeli zechcesz to proszę uzasadnij swoje zaprzeczanie.

Pokoja - 2021-04-11, 19:23
Temat postu: Re: Wizja Eliasza i Mojżesza
Pokoja napisał/a:
Henryk napisał/a:
Pokoja napisał/a:
Widzenie opisane w Mat. 17:1-9 i w Mar. 9:1-9 jest widzeniem sennym.

Nic takiego ewangelie nie sugerują. Było to jedynie "widzenie".
Ty, siadając przed telewizorem masz podobne "widzenie".


Wskazałem na czym opieram to, co napisałem. Jeżeli zechcesz to proszę uzasadnij swoje zaprzeczanie.


W związku z tym, że Henryk z wiadomego mu powodu nie podjął się uzasadnienia, postanowionego mi zarzutu więc, dla mocniejszego uzasadnienia tego, co odczytałem z Pisma Świętego na podstawie Konkordancji Stronga, zamieszczę kolejno pięć postów, z których cztery to tłumaczenie Mat. 17:1-9; Mar. 9:1-9; Łuk. 9:27-36 i 2Pio. 1:16-21 (bez komentarza) oraz zestawienie tych tłumaczeń w trzech kolumnach, zakończone 2Pio. 1:16-21. Na końcu znajdzie się ich Synopsa:

SYNOPSA SENNEJ WIZJI PRZEMIENIENIA PANA JEZUSA (z komentarzem).

Pokoja - 2021-04-11, 19:32
Temat postu: SYNOPSA SENNEJ WIZJI PRZEMIENIENIA PANA JEZUSA.
SYNOPSA SENNEJ WIZJI PRZEMIENIENIA PANA JEZUSA. (Mateusza 16:28; 17:1-9)

Mateusza 16:28; 17:1-5


Mateusza 17:6-9

Pokoja - 2021-04-11, 19:39
Temat postu: SYNOPSA SENNEJ WIZJI PRZEMIENIENIA PANA JEZUSA.
SYNOPSA SENNEJ WIZJI PRZEMIENIENIA PANA JEZUSA. (Marka 9:1-9)

Marka 9:1-7


Marka 9:8,9

Pokoja - 2021-04-11, 19:43
Temat postu: SYNOPSA SENNEJ WIZJI PRZEMIENIENIA PANA JEZUSA
SYNOPSA SENNEJ WIZJI PRZEMIENIENIA PANA JEZUSA. (Łukasza 9:27-36)

Łukasza 9:27-33a)


Łukasza 9:33b)-36

Pokoja - 2021-04-11, 19:46
Temat postu: SYNOPSA SENNEJ WIZJI PRZEMIENIENIA PANA JEZUSA
SYNOPSA SENNEJ WIZJI PRZEMIENIENIA PANA JEZUSA. (2 Piotra 1:16-21)

2 Piotra 1:16-20


2 Piotra 1:21


CD objaśnień do tłumaczenia tekstu Pisma Świętego na podstawie Konkordancji Stronga
http://biblos.feen.pl/vie...p=113815#113815
(dotyczy treści tłumaczeń, dla czterech powyższych postów)

Pokoja - 2021-04-11, 21:25
Temat postu: SYNOPSA SENNEJ WIZJI PRZEMIENIENIA PANA JEZUSA
SYNOPSA SENNEJ WIZJI PRZEMIENIENIA PANA JEZUSA.

Zestawienie treści Mat. 16:28; 17:1-9; Marka. 9:1-9 i Łuk. 9:27-36, tłumaczenie na podstawie Konkordancji Stronga:






SYNOPSA SENNEJ WIZJI PRZEMIENIENIA PANA JEZUSA
Mat. 16:28; 17:1-9; Marka. 9:1-9 i Łuk. 9:27-36 na podstawie Konkordancji Stronga i komentarz:

Dwudniowa podróż do Góry Przemienienia.

Mt. 16:28. Zaprawdę powiadam wam: Są któryś, tu stojący, którzy nie odczują śmierci, ażeby, tak ujrzeli tego Syna człowieczego, przychodzącego w królestwie swoim.
Mr. 9:1. 1. Więc mówił im: Zaprawdę powiadam wam, że są niektórzy, tu stojący, którzy nie odczują śmierci, ażeby ujrzeli to królestwo Boże, przychodzące w mocy.
Łk. 9:27. Ale naprawdę wam powiadam: Są pewni, którzy stoją, oni nie odczują śmierci, aż do widzenia królestwa Bożego.
- Zgodnie z Mat. 16:24-27; Mar. 8:34-38 oraz Łuk. 8:23-27, tylko ci mogą ujrzeć Królestwo Syna człowieczego i Boże, którzy nie kierują się przyziemnymi interesami, Mat. 16:17; 1Kor. 15:50;

Łk. 9:28a) A po tych mowach, stało się: Wziął Piotra i Jana i Jakuba;
Mt. 17:1a) A po sześciu dniach Jezus wziął Piotra i Jakuba i Jana, brata jego
Mr. 9:2a) A po sześciu dniach wziął Jezus Piotra, Jakuba i Jana
po sześciu dniach
- Od wyznania wiary Ap. Piotra, że Pan Jezus jest Chrystusem, Synem Bożym;

Mt. 17:1b) i przyprowadził ich do wysokiej góry około prywatnej własności.
Mr. 9:2a) i przyprowadził ich do wysokiej góry około prywatnej własności,
Łk. 9:28b) około ósmego dnia, wstąpił na górę, modlić się.
do wysokiej góry
- Szli z Cezarei Filipowej do góry w pobliżu Morza Galilejskiego, oddalonej o dwa dni drogi;

Zapadnięcie uczniów w dwustopniowy sen.

Łk. 9:29. A w czasie modlenia się,
Mt. 17:2a) I zmienił się przed nimi,
Mr. 9:2b) a sam zmienił się przed nimi.
- Tu uczniowie zapadli w sen. W wyniku tego widzieli Pana Jezusa w wizji, jako przemienionego;

Mt. 17:2b) a oblicze jego, jaśniało podobnie jak słońce,
Łk. 9:29b) stał się inny wygląd oblicza jego,
oblicze jego, jaśniało
- Jest to symbol chwały duchowej, 2Kor. 3:11-13;

Mt. 17:2c) a szaty jego były białe, podobnie jak światłość.
Mr. 9:3. A szaty jego były lśniące, bardzo białe, jak blecharz na ziemi nie może wybielić.
Łk. 9:29c) a jego białe szaty błyszczały.
szaty jego były lśniące
- Usprawiedliwienie z wiary w okup Chrystusowy, zapewniający łaskę Bożego zbawienia jest białą, lśniącą szatą, bardziej niż chrzest skruchy, dla zmiany osobowości, czyniony przez Jana Chrzciciela;

Doświadczanie nauki Pana Jezusa przez uczonych w Piśmie i faryzeuszy, oraz uczniów Jana Chrzciciela.

Mt. 17:3. A oto zjawili się w widzeniu razem z nim, Mojżesz i Eliasz, rozmawiając razem z nim.
Mr. 9:4. Razem z nim, zjawili się w widzeniu Eliasz i Mojżesz, którzy rozmawiali razem z Jezusem.
Łk. 9:30. A oto dwaj mężowie rozmawiali razem z nim. Którzy tacy byli? Mojżesz i Eliasz;
Razem z nim, zjawili się w widzeniu
- To stwierdzenie w związku z Łk. 9:32 (obciążeni snem) i z Mt. 17:9a (senne widzenie), wskazuje na zaistnienie widzenia sennego, podczas modlenia się Pana Jezusa. Tak więc Mojżesz i Eliasz, zjawili się razem z Panem Jezusem w widzeniu sennym. Wszystkie trzy postacie nie były rzeczywistymi w tym widzeniu sennym. Rzeczywistego Pana Jezusa, widziano, że poszedł się modlić. Dalej już (aż do powrotu do uczniów i dotknięcia ich) jest postacią z wizji sennej;
rozmawiali razem z Jezusem - Takim jednym z przejawów tej rozmowy jest spór, dotyczący postu, opisany w Mat. 9:14-17

Przemijanie Wieku Zakonu, Żyd. 8:13

Łk.9:31. Oni zjawili się w widzeniu w czasie sławy; kazali śmierć jego, która miała spełnić się w Jeruzalem.
w czasie sławy
- W czasie sławnej działalności Pana Jezusa na ziemi, Mojżesza reprezentowała „Mównica Mojżeszowa” (Mat. 23:1), na której zasiedli uczeni w Piśmie i faryzeusze. Natomiast Eliasza reprezentowali uczniowie Jana Chrzciciela (Chrzest skruchy). Oni w swej gorliwości dla Boga, kierowali się własną sprawiedliwością, Dz. 18:24,27; 19:1,9,23; 20:1 Rz. 10:2,3;
kazali śmierć jego - Od samego początku (Mat. 2:12, 16-18) byli tacy, którzy chcieli śmierci Pana Jezusa, Łuk. 4:24-30 i gorszyli się nim, nawet uczniowie Jana Chrzciciela, Łuk. 7:22-24. Na końcu, niektórzy zrozumieli, że jest potrzebna śmierć Pana Jezusa, J. 11:47-53. W związku z tym prosili, aby krew jego błogosławiła ich i dzieci ich, Mat. 27:25;

Łk.9:32. Tych dwóch mężów, oni stali razem, a Piotr i oni razem z nim byli obciążeni snem, ale obudzili się i ujrzeli chwałę jego.

obciążeni snem
- Snem o Królestwie Izraela, Dz. 1:6. Jeżeli fizycznie zasnęli przy górze w Galilei, to we śnie mogli się znaleźć nawet przy Górze Synaj. Przy tej górze była własność kapłana Midianitów. W czasie kapłana Jetry, przebywał tam Mojżesz, Wyj. 2:15-3:1. Tam przebywał także Eliasz, który uciekając przed Achabem, schronił się w pieczarze, 1Krl. 19:8-14;
ale obudzili się - Obudzili się z głębokiego snu o odrodzeniu królestwa izraelskiego, ale chociaż w lżejszym, to jednak nadal trwali w śnie
ujrzeli chwałę jego - Chwałę wynikającą z chwalebnej działalności i śmierci Pana Jezusa, ujrzeli najpierw ci z uczniów jego, którzy stali pod krzyżem (Maria, Jan, Korneliusz i inni), a nawet jeden z złoczyńców;

Łk.9:33a) Stało się: Oni w czasie oddzielali się od niego, więc Piotr nie wiedząc, któremu mówić,
Oni w czasie oddzielali się od niego
- Uczniowie uczonych w Piśmie faryzeuszy i Jana Chrzciciela, stopniowo stawali w coraz większej konfrontacji do Pana Jezusa i jego uczniów. Świadczy o tym spór z uczonymi w Piśmie i faryzeuszami, którzy przybyli z Jerozolim do Dekapolu, aby się mu sprzeciwić, co do jego tam działalności, Mat. 15:1-9;
Piotr nie wiedząc, któremu mówić - W czasie narodzin Pana Jezusa, zapanowała wielka radość w narodzie (Łuk. 2:9-11, 25-32), ale długo ona nie trwała, gdyż już po ok. dwóch latach, gdy mędrcy przyszli do Heroda, chcąc widzieć nowo narodzonego króla żydowskiego (Mat. 2:1,2), zatrwożył się Herod i cała Jerozolima, która z nim się związała, Mat. 2:3. Gdy Jan Chrzciciel wystąpił, aby głosić chrzest skruchy, dla zmiany osobowości, to prosty lud poszedł za nim, a uczeni w Piśmie faryzeusze, tylko dla zachowania pozoru przyszli do niego. Gdy pozbawiono go życia, to uczniowie jego nie wiedzieli za kim mają iść. Nie wiedzieli do kogo mówić o swoich potrzebach i odczuciach (byli jak owce bez pasterza), podobnie jak Ap. Piotr w czasie wizji sennej;

Mt. 17:4. A Piotr, odróżniając Jezusa, rzekł: Panie! dobrze jest nam tu być; jeśli chcesz, uczynimy tu trzy chaty (kuczki), jedną tobie, i Mojżeszowi jedną, i Eliaszowi jedną.
Mr. 9:5. A Piotr, odróżniając Jezusa, rzekł: Mistrzu! Dobrze jest nam tu być, więc uczynimy trzy chaty, tobie jedną i Mojżeszowi jedną i Eliaszowi jedną.
Łk. 9:33b) przemówił do Jezusa: Mistrzu! Dobrze jest nam tu być, więc uczynimy trzy chaty: tobie jedną i Mojżeszowi jedną i Eliaszowi jedną.
odróżniając Jezusa
- Pan Jezus przez swe współczucie, dla opuszczonych przez uczonych w Piśmie i faryzeuszy (po śmierci Jana Chrzciciela), wyróżnił się dla współczesnych mu, zagubionych Żydów. Powiedział, że są jak owce bez pasterza, Mat. 9:36. Nakarmienie 5 000 ludzi (uczniowie Pana Jezusa i Jana Chrzciciela - dwie "chaty"), dzięki zaopatrzeniu w chleb przez pięciu sług i w ryby przez dwóch sług dworzanina królewskiego, czyli związanego z Herodem, uczonymi w Piśmie i z faryzeuszami (trzecia "chata"), stało się w oczach ludu i uczniów wielką nadzieją na pojednanie narodu. Z tego powodu, chcieli obwołać Pana Jezusa królem (J. 6:14,15; Mat. 14:22,23), ale on to udaremnił. Ap. Piotr na podstawie uczynionego, szczególnego znaku (nakarmienie 5 000 ludzi) myślał, że istnienie tych trzech "chat" jest dopuszczalne i dobre, ale to było złudne. Gdy jednak Pan Jezus, wygłosił twardą mowę, to wielu z jego uczniów odeszło, J. 6:60-66. Wtedy to Ap. Piotr wyróżnił Pana Jezusa. Stwierdził, że już poznali go jako Chrystusa, Syna Bożego, który ma słowa żywota wiecznego, J. 6:68,69;

Mr. 9:6. Ponieważ nie wiedział, co mówić; gdyż przestraszeni byli.
przestraszeni byli
- Przestraszeni byli na morzu, wymagającym uciszenia burzy, czy wtedy gdy Pan Jezus szedł po morzu. Zapowiedź o zdrajcy (jeden z was jest diabłem, J. 6:70), sprawiła wielkie poruszenie ducha uczniów, ale i przestraszenie, że Pan Jezus odejdzie przez jednego z uczniów. W tej sytuacji Ap. Piotr nie rozumiejąc z czym przyjdzie się jeszcze mierzyć, zapewniał Pana Jezusa, że on się go nie zaprze, Mat. 16:21-23;

Uczestnicy powołania w Wieku Ewangelii - Druga faza wizji sennej.

Mt. 17:5a) On jeszcze mówił; oto wyraźny obłok zakrył ich;
Mr. 9:7. I pojawił się obłok, zakrył ich,
Łk.9:34a) On mówił, a zatem w czasie, stał się obłok, i zacienił ich;
stał się obłok, i zacienił ich
- Obłok świadków (Żyd. 12:1; Dz. 1:9,10), który ochraniał Pana Jezusa i jego uczniów przed przedwczesną śmiercią, J. 7:37-49; 11:13-16; 12:9-19;

Łk.9:34b) bali się, ale sami przybyli ku obłokowi.
- Przyłączyli się do ludu (obłok świadków od wzbudzenia Łazarza), aby uroczyście wprowadzić Pana Jezusa, wjeżdżającego do Jeruzalem w dniu 10 Nisana;

Mt. 17:5b) a oto z obłoku, głos mówił: Ten jest Syn umiłowany, w którym znajduję przyjemność; tego samego mnie słuchajcie.
Mr. 9:7b) a z obłoku dotarł głos: Ten jest Synem umiłowanym; tego samego mnie słuchajcie.
Łk.9:35. I stał się głos z obłoku mówiący: To jest Syn, tego samego wybierzcie, mnie słuchajcie.
Ten jest Synem umiłowanym
- Podobny głos słyszał Jan Chrzciciel, gdy Pan Jezus przyszedł się ochrzcić w jego obecności, aby złożyć okup i wziąć grzech świata na siebie;
To jest Syn, tego samego wybierzcie - Namaszczenie Pana Jezusa na śmierć przy Wieczerzy przez Marię, siostrę Łazarza w dniu 10 Nisana (Wyj. 12:3) jest wynikiem rozpoznania, że on jest Synem Bożym, którego wybrano, jako Baranka Bożego (Amnos, nie Arnion), dlatego towarzyszono mu przy wjeździe do Jeruzalem;
tego samego ... mnie słuchajcie - Gdy Pan Jezus wygnał "zbójców" z Domu swego Ojca i zamknął usta wszystkim krytykom swoim, to tylko jego słuchano, gdy nauczał w Świątyni, Mar. 11:15-17; Łuk. 19:45-47. Było to słuchanie dla Boga, co zapewniało otrzymanie Ducha Świętego Boga Ojca po powstaniu z martwych Pana Jezusa, J. 16:12-15;

Mt. 17:6. Uczniowie usłyszawszy, upadli na twarze swoje i to bardzo się bali.
- Już w związku z potrzebą wzbudzenia Łazarza, rozumieli, że to wiąże się z ryzykiem śmierci, ale wyrazili wolę, aby dalej iść z Panem Jezusem, dla dobra wykonania dzieła Bożego, dla ludu. Część tego ludu, przyszła jako zgraja zbójców do Ogrójca. Dalszy ich lęk, ujawnił się gdy uciekli, gdy pojmano Pana Jezusa, ale nie przyłączyli się do tych, którzy go ukrzyżowali;
upadli na twarze swoje - W czasie snu, czuli siebie, jako uczestników wizji. Zdrada, ucieczka i zaparcie się Ap. Piotra są wyrazem tego upadku, a śnili o odrodzeniu się królestwa izraelskiego, Dz. 1:6;

Łk. 9:36a) A w czasie powstania głosu, znaleźli samego Jezusa,
- "Mojżesza i Eliasza" już przy nim nie było. Ci, którzy wcześniej go kontrolowali, zaczęli już myśleć o tym jak pozbawić go życia, Mar. 11:18; Łuk. 19:47;

Przebudzenie się z drugiej fazy snu - Postawa uczniów w rzeczywistości.

Mt. 17:7. Więc Jezus przystąpiwszy, dotknął się ich i rzekł: Wstańcie, a nie bójcie się.
- Pan Jezus w Ogrójcu, obudził też tych samych trzech uczniów swoich (Ap. Piotr i dwaj synowie Zebedeuszowi, Mat. 26:37; Mar. 14:33), a przed oddaniem się żołnierzom, zapewnił bezpieczeństwo najbliższym swoim uczniom, aby mogli odejść. Modlił się także za innych, a w tym i za złoczyńców: Ojcze odpuść im, bo nie wiedzą co czynią. Uradował się też na krzyżu, gdy zauważył, że wszystko się wypełniło (rzekł wtedy Teletestaj!), więc może, powierzyć Ojcu Ducha swego, dla narodzenia się Nowego Stworzenia dzięki zmartwychwstaniu;

Mt. 17:8. A podniósłszy oczy swoje, nikogo widzieli, lecz tylko samego Jezusa.
Mr. 9:8. I nagle patrzyli wokoło; nikogo dłużej nie widzieli, tylko Jezusa tego samego, wśród siebie samych.
nikogo dłużej nie widzieli, tylko Jezusa
- Dobrze zrozumiano, że Zakon ("Mojżesz"), ani chrzest skruchy, udzielany przez Jana ("Eliasz") nie są w stanie zapewnić zbawienia, gdyż przemijają (2Kor. 3:13; Żyd. 8:13) a tylko łaska odkupienia przez Pana Jezusa, Rz. 11:5,6; Gal. 3:17,18;
Jezusa tego samego, wśród siebie samych - Gdy Pan Jezus odszedł na górę, aby się modlić, to uczniowie wkrótce zasnęli i ujrzeli go w wizji sennej. Dopiero głos z obłoku, obudził ich z tego snu widzenia sennego. Wtedy ponownie widzieli Pana Jezusa w Realu wśród siebie;

Mt. 17:9a) A siedzieli z dala od góry; Jezus nakazał im, mówiąc: To senne widzenie!; Nikomu tym przemawiajcie,
Mr. 9:9a) Oni widzieli, ale siedzieli z dala od góry, więc nakazał im, aby nikomu to opowiedzieli,
- Duchem, którego im dał Pan Jezus, wysyłając ich z misją Ewangelizacji, nauczaniem o Królestwie Bożym, tym duchem uczniowie byli "ochotnie" uczestnikami widzenia, ale ciałem (mdłym") nie nadążali, czyli siedzieli z dala od niego. Dopiero po powstaniu z martwych, gdy otrzymali Ducha Świętego Boga Ojca byli w stanie podbić ciała swoje w "niewolę", aby podążały do tego Królestwa, Kol. 1:13;
senne widzenie - Skoro dwie fazy widzenia, Pan Jezus nazwał sennym widzeniem, to jego stwierdzenie, zapisane w Łuk. 9:32 o treści: obciążeni snem, ale obudzili się, świadczy o tym, że był to dwustopniowy sen;

Łk. 9:36b) więc oni przemilczeli, nawet nic nikomu, opowiedzieli w owych dniach, którzy, zjawili się w widzeniu.
- Przywódcy Żydów, obawiając się wykradzenia ciała Pana Jezusa z grobu, za zgodą Piłata, zapieczętowali go i strzegli strażą, a uczniom zakazali wychodzić z domów. Od dnia 15 Nisana, trwało Święto Przaśników, które rozpoczynało się świętym zgromadzeniem, dlatego uczniowie trwali w zamknięciu, aż do ósmego dnia, czyli nie tylko z zakazu opuszczania domu, ale i ze względu na święto;

Mt. 17:9b) aż Syn człowieczy, obudzi się z martwych.
- indywidualne przebudzenie się w uczniach swoich w sabat 17 Nisana, a w tym wstrząs, jaki dokonał się w części straży, pilnującej grobu. Człowiek po przebudzeniu się jeszcze leży;

Mr. 9:9b) lecz tylko kiedy to Syn człowieczy podniesie się z martwych.
- Podniesienie się z martwych, ujawniło się przez udanie się do grobu wielu uczniów (niewiast i mężczyzn), którzy pojęli, że powinni przygotowywać się, dla kontynuowania misji Pana Jezusa, J. 16:12-15; 20:21-23; Łuk. 24:27, 44-49; J. 2:22; Dz. 1:8; 2Kor. 5:16-21.

Tak więc nie mieli mówić, ani tego, kto zjawił się widzeniu, ani tego kto jest umiłowanym Synem Bożym. Nie Mojżesz, ani Eliasz, czy ktoś inny z współcześni (Dz. 5:35-39), zostali ukazani, jako Syn Boży To dopiero, wskrzeszenie i kontynuowanie dzieła Pana Jezusa, stało się niepodważalnym dowodem, że on, według Ducha jest Synem Bożym i potomkiem Dawida, według ciała, Rz. 1:1-4.
Tak jak Ostatnia Wieczerza jest Pamiątką pozaobrazu, czyli rzeczywistej działalności Pana Jezusa od Jrdanu, Tak wizja senena, ukazuje to o czym w tym samym czasie, śnili Żydzi, a w szczególności uczniowie Pana Jezusa. Wizja ma jeszcze szersze zastosowanie.

2Piotra 1:16-21 KS
16. Ponieważ nie stosowaliśmy sofistycznych sztuczek mitami, ale idąc za Panem naszym, Jezusem Chrystusem, staliśmy się naocznymi świadkami wspaniałości, daliśmy poznać wam moc obecności jego.
17. Jako że on wziął od Boga Ojca, cześć, chwałę, oznajmione takim oto głosem, podczas wspaniałej chwały: Ten jest Syn mnie umiłowany, względem którego ja znajduję przyjemność.
18. A tą oznajmioną mowę my słyszeliśmy z powodu nieba, będąc z nim przy świętej górze.
19. Więc mając mocną mowę prorocką, którą zastosowaliśmy jako kaganek w ciemnym miejscu przyświecający; dobrze uczyni, aż do wzejścia w sercach waszych, jutrzenki dnia świtania.
20. Najpierw wiedzcie to, że żadne Pismo nie powstało własnym wykładem proroctwa.
21. Ponieważ nie wolą ludzką przyniesiono kiedyś proroctwo, ale mówili święci Boży ludzie, pędzeni na skutek Ducha Świętego.

nie stosowaliśmy sofistycznych sztuczek mitami - Nie wykorzystywali wieloznaczności słów, nie używali nieścisłości, trudnych do wykrycia, ani różnych wybiegów, wykrętów, aby bronić pozorów prawdy przy pomocy błędów logicznych. Nie czynili czegoś takiego w celu nadania prawdziwości fałszywemu twierdzeniu. Nie próbowali wyjaśnić nauczania sakralnego, dla współczesnych im wierzeń religijnych, tłumaczących porządek świata człowieka i jego przeznaczenie
idąc za Panem naszym, Jezusem Chrystusem, staliśmy się naocznymi świadkami - Jako Apostołowie byli uczestnikami misji Pana Jezusa;
wziął [...] cześć, chwałę, oznajmione [...] podczas wspaniałej chwały - Oznacza to w pierwszej kolejności, że wieczna cześć i chwała Pana Jezusa, zostały oznajmione jego uczniom w czasie przemienienia, czyli podczas chwalebnej jego działalności na ziemi, trwającej 3.5 roku. Już to może wskazywać na jeszcze dalsze i szersze zastosowania widzenia sennego poza ten okres.
żadne Pismo nie powstało własnym wykładem proroctwa Chodzi tu o Pisma, kierowane do zborów wierzących w Pana Jezusa, a oparte na proroctwach. Były one wynikiem szerszego teologicznego ich zrozumienia;


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group