FORUM MIŁOŚNIKÓW PISMA ŚWIĘTEGO Strona Główna FORUM MIŁOŚNIKÓW PISMA ŚWIĘTEGO
TWOJE SŁOWO JEST PRAWDĄ (JANA 17:17)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Czy list do Filipian świadczy o preegzystencji Mesjasza ?
Autor Wiadomość
Benjamin.Szot
[Usunięty]

Poziom: 97
HP: 82251/88443
 93%
MP: 0/42228
 0%
EXP: 198/1408
 14%
Wysłany: 2014-11-11, 10:15   Czy list do Filipian świadczy o preegzystencji Mesjasza ?

Czy w wersetach tego listu apostoł Paweł rzeczywiście chciał wskazać - jeden jedyny raz - na to, że Jezus żył jeszcze przed swym narodzeniem ? W kontekście owych dwóch spornych wersetów Paweł namawiał i zachęcał chrześcijan do pokory. Trzeba zadać sobie pytanie, czy jest możliwe, by Paweł - w ramach takiej właśnie lekcji - polecił tym, którzy list czytali, aby wzorowali się na kimś, kto będąc odwiecznie niegraniczonym Bogiem podjąłby decyzję, aby stać się ograniczoną ludzką istotą co już jest sprzeczne samo w sobie, przy czym taka osoba Boża w gruncie rzeczy nie umarłaby zupełnie, gdyż śmierć mogłaby dotknąć tylko część jego natury tj. natury ludzkiej.
Nie trzeba chyba tłumaczyć, że niepełna śmierć Jezusa przekreślałaby okup złożony za ludzi. Wydaje się również co najmniej dziwne, by Paweł używał określenia " Chrystus ( hebr. Mesjasz ) Jezus " - Filipian 2 : 5  w odniesieniu do preegzystującego Jezusa, gdyż wówczas negowałby fakt, że ten tytuł i pozycję Jezus otrzymał  zdecydowanie później po swoim narodzeniu.
Podobna sytuacja istnialaby, gdyby Jezus był przedtem archaniołem, którego życie byłoby przeniesione do komórki jajowej Marii. Taki Jezus nie byłby w pełni istotą ludzką i jego ofiara nie byłaby niestety równoważnością czyli zaprzeczałaby idei okupu.

To, co Paweł pisze w liście do Filipian 2 : 6 - 7, łatwo można zrozumieć przez pryzmat jego chrystologii Adamowej. Jak wiadomo Adam był tym, który był stworzony na obraz Boga jako Syn Boży (I Mojż. 1:27; Łuk. 3:38) i tak jak pierwszy Adam,  Jezus - drugi Adam  (I Kor. 15:45) - był w postaci Bożej ( słów " obraz " i " postać" można używać zamiennie ). Adam bowiem został stworzony na podobieństwo i obraz Boga ( hebr. צֶלֶם - /tzelem/ - dosł. podobizna, kształt ). Jednakże w przeciwieństwie do Adama, który pod wpływem szatana próbował zakosztować bycia równym Bogu (" będziecie jak Bóg " - 1 Mojż.3:5), Jezus nigdy na to się nie porwał na co wskazuje grecki czasownik harpazo - Filipian 2 : 6.

Chociaż doskonale odzwierciedlał Boże przymioty nawet myśl mu taka się nie zrodziła, by zrównać się z Najwyższym. Równość z Bogiem nie była czymś, czego pragnęło jego serce i co chciał osiągnąć.  A gdy szatan podsunął mu taką myśl, odrzucił ją i wszelkie przywileje oraz proponowaną  przez szatana władzę nad królestwami świata ( Mat.4 : 8 ). Przez całe swe życie zachowywał się jak sługa i w końcu zgodził się umrzeć śmiercią meczeńską jak złoczyńca.

W odpowiedzi na takie pełne pokory życie, Bóg wywyższył teraz Jezusa po swej prawicy, tak jak to przepowiedział Psalm 110. Paweł nie mówi, że Jezus odzyskał pozycję, którą niegdyś posiadał, a którą jedynie porzucił na jakiś czas. Paweł wskazuje na to, że Jezus został wywyższony po raz pierwszy dopiero po swym zmartwychwstaniu. Chociaż całe życie był Mesjaszem, jego pozycja została publicznie potwierdzona, gdy uczyniony został " i Panem i Chrystusem ( hebr. Mesjaszem ) " - (Dzieje 2:36; Rzym. 1:4). Gdyby Jezus przed swoim życiem na ziemi był archaniołem, będąc drugim po Bogu, to na jakie jeszcze wyższe stanowisko mógłby być wyniesiony ???

Jeżeli za motyw przewodni relacji Pawła o życiu Jezusa uznamy opis tego, jak Jezus wciąż z całą świadomością rezygnował ze swych praw i zapierał się samego siebie, wówczas dostrzeżemy ścisły związek z innym wersetem, który mówi, że  " będąc bogatym, stał się dla was ubogim " ( 2 Kor.8 : 9 ). Jezus umniejszył się i usunął w cień z własnej woli. Kwestią więc nie było to, że preegzystująca osoba Trójcy odzyskała pozycję, której czasowo się pozbyła, ale że prawdziwy człowiek Mesjasz, który doskonale odzwierciedlał charakter Ojca (Kol. 1:15), okazał uniżenie i posłuszeństwo, za co został nadzwyczaj wyniesiony i wywyższony przez Boga.
W 2 liście do Koryntian Paweł wspomina życie Jezusa jako przykład pokory, stwierdzając, że " będąc bogatym [Mesjasz], stał się dla was ubogim, abyście ubóstwem jego ubogaceni zostali " - (2 Kor. 8:9). A więc Jezus pomimo, że został wyznaczony na Króla Izraela i świata, poświęcił się dla innych.

Tradycyjne rozumienie fragmentu z listu do Filipian 2 : 6 - 7 opiera się niemal wyłącznie na rozumieniu zwrotu " w postaci Bożej " jako odniesienia do preegzystencji Jezusa w niebie. Dużą rolę w umocnieniu się takiego poglądu odegrały przekłady Biblii, w których próbowano nagiąć tekst do przyjętych dogmatów.  Czasownik " był "- ( gr. hyparcho = hypo + archo ) ze zwrotu " był w postaci Bożej "- często pojawia się w Nowym Testamencie i w żadnym wypadku nie znaczy " odwiecznie istniejący ", lub preegzystujący choć niektóre tłumaczenia Biblii usiłują narzucić takie właśnie znaczenie.

W 1 liście do Koryntian 11:7 Paweł mówi, że mężczyzna nie powinien nakrywać głowy, bo jest odbiciem i obrazem chwały Bożej. Grecki czasownik użyty tutaj ( gr. hyparcho ) ma takie samo znaczenie jak w liście do Filipan 2 : 6,  gdzie mowa o Jezusie w postaci Bożej. Jeżeli zwyczajny człowiek jest odbiciem i obrazem chwały Bożej, o ileż bardziej jest to prawdziwe w odniesieniu do Jezusa będącego doskonałym przedstawicielem Boga, świętym człowiekiem, w którym zamieszkały wszelkie przymioty Boże (Kol.2:9).

Zamierzeniem Pawła w omawianym fragmencie listu do Filipian nie jest wprowadzenie zupełnie nowego obcego myśli hebrajskiej tematu " O odwiecznej Istocie, lub preegzystującym aniele który stał się człowiekiem ", ale przedstawienie prostej lekcji na temat pokory. Mamy mieć takie samo odniesienie do życia i do siebie samych  jak Jezus i myśleć powinniśmy tak samo jak on. Nikt nie prosi nas jednak, byśmy sobie wyobrazili siebie, jako odwieczne czy preegzystujące boskie istoty, które właśnie mają zrzec się swej boskości i zstąpić na ziemię jako ludzie.

Zastrzeżenia co do odczytywania Filipian 2 : 6 - 7 jako stwierdzenia o preegzystencji Jezusa widać w wypowiedziach znanych teologów takich jak A.H.McNeile, Anthony Buzzard. James Dunn w ksiażce Christology in the Making, str.125, 128 swoje rozważania na ten temat kończy wnioskiem, że " preegzystencyjno-inkarnacyjna interpretacja Filipian 2:6-11, jest bardziej związana z późniejszymi mitami gnostyckich odkupicieli, niż z rzeczywistym znaczeniem tego tekstu."

Warto się tu jeszcze zastanowić co znaczy " ogołocić siebie " z listu do Filipian 2 : 6 - 7  ?

Przekłady różnie podają : " uniżył się ",  " ogołocił się "  nie mniej użyty tu czasownik to greckie kenoo w oparciu o który zwolennicy trynitaryzmu stworzyli doktrynę zwaną " teorią kenosis " . Według tej doktryny " preegzystujący Chrystus " pozbawił się manifestowania pewnych swoich Boskich atrybutów, aby zostać człowiekiem. Bez zagłębiania się w różne warianty teorii oraz różnice pomiędzy jej zwolennikami, możemy powiedzieć, że wszyscy oni używają terminu " kenozis " do poparcia idei osobowej preegzystencji Chrystusa.
Ale  KJV ignoruje te idee tłumacząc dany tekst jako " pozbawił się reputacji ", co jest oczywistym odniesieniem do czasu jego ziemskiego życia i służby. Ta właśnie historyczna osoba  " ogołociła siebie " . W takim kontekście, słowo to sugeruje, że Chrystus odrzucił wszelką pokusę samo-wywyższenia we wszelkiej postaci. " Samo-ogołocenie " Chrystusa nie pozostawiło w nim żadnego miejsca na dumę czy zarozumiałość bądź jakiekolwiek plany czynione samowolnie bez całkowitego poddania się woli Boga. (Hebr. 10:7-10; Ps 40:7-9).

" Samo-ogołocenie " Chrystusa postrzegane może być jako przyjęcie pozycji sługi oraz stania się podobnym ludziom. " Przyjął " jest formą aorystu słowa labon, a " stał się " formą aorystu słowa genomenos. Taka forma aorystu często określa czas przed konkretnym działaniem głównego czasownika. Stąd " samo-ogołocenie " ( główny czasownik ) miało miejsce po jego narodzeniu, a nie przed.
" Teoria kenozis " może być dlatego uznawana za filozoficzne spekulacje, które nie mają żadnej podstawy w tekście. Jako takie są one przykładem " eisegesis " ( wczytywania w tekst ), a nie " exegesis " - egzegezy.

Ponadto słowo morfe łączy się ze słowem doulos ( dosł. sługa, niewolnik ) co wskazuje na wyjątkowe uniżenie. Paweł kontynuuje myśl pokazując jak daleko Chrystus posunął się w poddaniu swemu Ojcu, " uniżył się stając się posłuszny, aż do śmierci ". Użyte  w Fil. 2:6  słowo morfe jako odnoszące się do " wrodzonej natury " lub  " esencji " w sensie ontycznym nie pasuje do sposobu w jaki używa się go w tym kontekście.

Na co to wszystko ma wskazywać ? Sugeruje to, że Chrystus jako Człowiek na ziemi działał w randze, stanowisku, czy też w imieniu Boga. Kiedy Bóg powołał Mojżesza, by był jego przedstawicielem, który wyprowadzi Izraela z Egiptu, powiedział mu, " uczyniłem cię na podobieństwo Boga dla Faraona, a twój brat Aaron będzie twoim prorokiem. " - (Ex. 7:1). Tekst hebrajski jest jeszcze bardziej zadziwiający, ponieważ nie ma w nim słowa " na podobieństwo " . Bóg mówi raczej: " Ustanawiam cię Bogiem ( Elohim ) dla faraona ". Wcześniej Bóg powiedział, że Mojżesz będzie " Elohim " Aaronowi (4:16). Oznacza to, że Mojżesz działał w pewnym sensie jakby był Bogiem na ziemi; był wyznaczonym przywódcą, który miał działać dla Boga, ponieważ posiadał autorytet jaki Bóg mu przekazał. Jest to podobne do charakteru i roli ambasadora lub innego dyplomaty, który otrzymał " poselski " autorytet, by działać w imieniu rządu, który reprezentuje, i którego decyzje oraz ustalenia są uznawane za tak samo ważne bądź identyczne jak zwierzchników, którzy go posłali.
Już na początku służby Chrystusa powstało pytanie, " Kto może przebaczać grzechy oprócz Boga samego ? " (Mk 2:7). Jezus właśnie powiedział sparaliżowanemu mężczyźnie, " Synu, twoje grzechy są odpuszczone " . Nauczyciele Prawa, którzy słyszeli jak to powiedział oskarżyli go o bluźnierstwo. Jezus odpowiedział, " Co jest łatwiej - powiedzieć paralitykowi, 'Twoje grzechy są odpuszczone', czy 'Wstań, weź swoje łoże i chodź' ? "  Po czym dodał znaczące słowa, by wiedzieli, że Syn Człowieczy ma na ziemi upoważnienie, by przebaczać grzechy . - (Mk.2:10) Uczeni w Piśmie mieli rację rozumiejąc, że ostateczna władza odpuszczania grzechów ludziom należy do Boga. Nie rozumieli jednak, że Bóg obdarował swego Syna tym upoważnieniem, by działał on  w Jego imieniu ! W tym akcie przebaczenia Chrystus więc działał w morfe , w imieniu Boga, który go posłał i którego reprezentował.

Planem zbawczym Boga jak zapowiadał już Izajasz, było złożenie na jego Syna " nieprawości nas wszystkich " (Iz 53:6) oraz by poprzez jego życie, które stało się dobrowolną " ofiarą za grzechy " ( Iz.53 : 10) odkupić rodzaj ludzki z niewoli grzechu i śmierci. Ochotne posłuszeństwo Chrystusa " aż do śmierci " okazuje się nawet jeszcze bardziej zadziwiające przez fakt, że jego śmierć została dokonana w jeden z najbardziej okrutnych i poniżających sposobów dostępnych w tamtych czasach ! Paweł podkreśla tę szokującą prawdę używając słowa " mekhri "  (dosł. " aż do " śmierci ). Ze wszystkich sposobów w jakie ktoś mógł umrzeć, śmierć tego typu była jedną z najgorszych jakie można było sobie wyobrazić. Poddanie Chrystusa woli Boga było całkowite i dlatego też dostąpił wywyższenia ponad wszelkie imię z wyjątkiem rzecz jasna samego Boga Wszechmocnego - Filipian 2 : 9 - 11.   
 
     
oluss
[Usunięty]

Poziom: 97
HP: 82251/88443
 93%
MP: 0/42228
 0%
EXP: 198/1408
 14%
Wysłany: 2014-11-12, 21:21   

a wiec czy twierdzenie np katolickie stal sie czlowikiem ma jakies podstawy?
nie bardzo..

http://www.iep.utm.edu/origen-of-alexandria/#SH3a
http://books.google.pl/bo...gnostic&f=false

http://books.google.pl/bo...gnostic&f=false
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
BannerFans.com
BannerFans.com
BannerFans.com
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 13