|
FORUM MIŁOŚNIKÓW PISMA ŚWIĘTEGO
TWOJE SŁOWO JEST PRAWDĄ (JANA 17:17)
|
Ewangelie apokryficzne |
Autor |
Wiadomość |
nike
Administrator
Potwierdzenie wizualne: 125
Pomogła: 1321 razy Dołączyła: 13 Sty 2013 Posty: 13635
Poziom: 71
|
Wysłany: 2013-01-24, 01:39
|
|
|
Ja nie wierzę w Kanon zatwierdzony w IV wieku, bo niby z jakiej racji dopiero w IV wieku?
kanon Starego testamentu
księgi, które kościół żydowski przyjmował jako pochodzące od Boga i natchnione
objawienie dla kościoła żydowskiego, za pośrednictwem Jego specjalnych, natchnionych narzędzi.
Według tego źródła Biblia Żydów miała swój początek za dni Mojżesza, a koniec za dni Artakserksesa
I, króla Persji, który panował od 474 do 425 r. p.n.e. i był mężem Estery (Est. 2:16,17). W siódmym
roku swego panowania posłał on Ezdrasza do Jeruzalem, by szerzył tam kult Jehowy (Ezdr. 7:7,11-28), w
dwudziestym roku swego panowania posłał tam Nehemiasza, by odbudował mury miasta Jeruzalem i samo
miasto (Neh. 2:1-8), zaś w trzydziestym drugim roku panowania posłał go tam ponownie w celu
kontynuowania jego pracy pomagania Żydom w Jeruzalem i Judei (Neh. 13:6,7). Józef Flawiusz był bardzo
wykształconym Żydem kapłańskiego pochodzenia i historykiem swego narodu, który miał zatem odpowiednie
kwalifikacje, by zgodnie z prawdą stwierdzić, jakie księgi Żydzi uważali za kanoniczne. Pisał
te słowa, prowadząc spór z uczonym wrogiem Żydów i ich Biblii. Z tego powodu szczególnie dbał o to,
by zachować dokładność. Zgodnie ze świadectwem innych żydowskich autorytetów żyjących przed nim i
po nim, stwierdził on, że duch proroctwa – natchnienia – ustał wraz z Malachiaszem, którego księga została
napisana między 443 a 425 r. p.n.e., tj. pod koniec panowania Artakserksesa i po drugiej podróży
Nehemiasza z Persji do Jeruzalem.
Jest jeszcze trzecie żydowskie źródło, z którego możemy przekonać się, jaka była żydowska Biblia w
czasach Jezusa i Apostołów. Filon, wykształcony uczony żydowski z Aleksandrii, pochodzenia kapłańskiego,
urodzony około 20 r. p.n.e., a zmarły około 42 r. n.e., napisał komentarz do Pięcioksięgu. Mówi o
nim: „Po upływie ponad 2000 lat [Żydzi] nie zmienili ani jednego słowa z tego, co zostało napisane
[przez Mojżesza], lecz woleliby raczej umrzeć tysiąc razy, niż zgodzić się na pogwałcenie jego praw i
zwyczajów”. Chociaż bardziej uznaje Pięcioksiąg niż pozostałe księgi Starego Testamentu, cytuje z jego
pozostałych dwóch części jako posiadających Boskie pochodzenie. I tak, z wcześniejszych proroków cytuje
z Jozuego, Sędziów, Samuela i ksiąg Królewskich jako będących „świętym słowem”, „wyrocznią
Boga”. Z późniejszych proroków cytuje z Izajasza i Jeremiasza jako „większych proroków”, a z Ozeasza i
Zachariasza jako „mniejszych proroków”, wszystkim im przypisując Boskie natchnienie. Jeśli chodzi o
trzecią część hebrajskiej Biblii, cytuje on z jej ksiąg historycznych: Kronik i Ezdrasza oraz jej ksiąg poetyckich:
Psalmów, Przypowieści i Ijoba. Nigdy nie cytuje z ksiąg apokryficznych, chociaż z pewnością
je znał. Mówiąc o terapeutach, zakonie żydowskich ascetów, Filon czyni aluzję do trzech części hebrajskiej
Biblii: „W każdym domu tych ascetów znajduje się świątynia (...), w której odprawiają oni rytuały
Kanon Nowego Testamentu powstał w podobny sposób. Apostoł Jan zakończył pisanie Apokalipsy około 100 roku i w ten sposób cała Biblia jako Księga natchniona została skompletowana. |
_________________ שים לב במי אתה בוטח
patrz komu ufasz !
mile pozdrowionka nike.
|
|
|
|
|
Iwona [Usunięty]
Poziom: 97
|
Wysłany: 2013-01-24, 08:28
|
|
|
nike napisał/a: | Ja nie wierzę w Kanon zatwierdzony w IV wieku, bo niby z jakiej racji dopiero w IV wieku?
|
z takiej racji, że bardzo długo trwały dyskusje nad badaniem czy Apokalipsa jest rzeczywiście natchniona czy nie. Podobnie z Listem do Hebrajczyków. Nie było tak łatwo ustalać, które księgi są natchnione a które nie. To trzeba bardzo wnikliwych badań. Nie jest łatwo określić natchnienie Boże.
Cytat: | Kanon Nowego Testamentu powstał w podobny sposób. Apostoł Jan zakończył pisanie Apokalipsy około 100 roku i w ten sposób cała Biblia jako Księga natchniona została skompletowana |
Łatwo ci tak stwierdzić, ale musisz być świadoma, że razem z tymi księgami, które teraz mamy uznane za natchnione były również pisane takie, których autorzy podpisywali się imionami apostołów nielegalnie. I teraz załóżmy, że do jakiegoś kościoła docierają cztery listy pawłowe, z czego tak naprawdę jeden jest rzeczywiście Pawła, a trzy pozostałe nie są tak naprawdę. Myślisz, że łatwo było to rozpoznać? Popatrz na Apokalipsę i na Ewangelię według św. Jana. Te dzieła mają dwa różne style wypowiedzi, inaczej były pisane. Takie rzeczy też się uwzględniało.
Paweł pisze tak: "W sprawie przyjścia Pana naszego Jezusa Chrystusa i naszego zgromadzenia się wokół Niego, prosimy was, bracia, abyście się nie dali zbyt łatwo zachwiać w waszym rozumieniu ani zastraszyć bądź przez ducha, bądź przez mowę, bądź przez list, rzekomo od nas pochodzący, jakoby już nastawał dzień Pański." (2 Tes 2,1-2)
On sobie doskonale zdawał z tego sprawę, że takie listy czy księgi fałszywe powstają |
|
|
|
|
nike
Administrator
Potwierdzenie wizualne: 125
Pomogła: 1321 razy Dołączyła: 13 Sty 2013 Posty: 13635
Poziom: 71
|
Wysłany: 2013-01-24, 10:28
|
|
|
Czy Kaplani KrK byli natchnieni,żeby decydować o księgach natchnionych? |
_________________ שים לב במי אתה בוטח
patrz komu ufasz !
mile pozdrowionka nike.
|
|
|
|
|
epegeiro
Pomógł: 2 razy Dołączył: 21 Sty 2013 Posty: 56
Poziom: 6
|
Wysłany: 2013-01-24, 13:27
|
|
|
Ktoś jednak w IV wieku (397 roku n.e. synod kartagiński) ostatecznie zadecydował które księgi ostatecznie dostąpią miano kanonicznych (natchnionych). Co do kanonu ST czasami o tym które księgi należy przyjąć a które odrzucić decydowała polityka...
Niedawno zakończona wojna z Rzymem, gdzie doszło do zburzenia Jerozolimy – z tego powodu odrzucono Księgi Machabejskie, gdyż Machabeusze zawarli sojusz z Rzymem;
Rosnący wpływ chrześcijaństwa – chrześcijaństwo używało kanonu aleksandryjskiego, dlatego zwrócono się w stronę kanonu palestyńskiego, aby odróżnić się od chrześcijan;
Kwestie doktrynalne – różne czynniki zadecydowały, że do kanonu włączono Mądrość Syracha a odrzucono Pieśń nad Pieśniami. cytat z Wikipedii (http://pl.wikipedia.org/wiki/Kanon_Biblii). Ciekawa jest też wzmianka,że chrześcijanie korzystali z kanonu Aleksandryjskiego. |
_________________ epegeiro |
|
|
|
|
Iwona [Usunięty]
Poziom: 97
|
Wysłany: 2013-01-24, 14:32
|
|
|
nike napisał/a: | Czy Kaplani KrK byli natchnieni,żeby decydować o księgach natchnionych? |
Są cechy natchnienia Bożego, które są wspólne dla wszystkich ksiąg |
|
|
|
|
Iwona [Usunięty]
Poziom: 97
|
Wysłany: 2013-01-24, 14:37
|
|
|
epegeiro napisał/a: | Ktoś jednak w IV wieku (397 roku n.e. synod kartagiński) ostatecznie zadecydował które księgi ostatecznie dostąpią miano kanonicznych (natchnionych). Co do kanonu ST czasami o tym które księgi należy przyjąć a które odrzucić decydowała polityka...
Niedawno zakończona wojna z Rzymem, gdzie doszło do zburzenia Jerozolimy – z tego powodu odrzucono Księgi Machabejskie, gdyż Machabeusze zawarli sojusz z Rzymem;
Rosnący wpływ chrześcijaństwa – chrześcijaństwo używało kanonu aleksandryjskiego, dlatego zwrócono się w stronę kanonu palestyńskiego, aby odróżnić się od chrześcijan;
Kwestie doktrynalne – różne czynniki zadecydowały, że do kanonu włączono Mądrość Syracha a odrzucono Pieśń nad Pieśniami. cytat z Wikipedii (http://pl.wikipedia.org/wiki/Kanon_Biblii). Ciekawa jest też wzmianka,że chrześcijanie korzystali z kanonu Aleksandryjskiego. | ]
Bardzo dobrze. Widzę, że orientujesz się w historii formowania kanonu.
Jest też spore prawdopodobieństwo, że właśnie greckim przekładem posługiwał się Jezus. |
|
|
|
|
Makarios [Usunięty]
Poziom: 97
|
Wysłany: 2013-01-24, 14:51
|
|
|
Temat dotyczy ewangelii apokryficznych, więc tę sprawę tu opiszę
W latach 41-98 n.e. Mateusz, Marek, Łukasz i Jan spisali dzieje Jezusa Chrystusa. Sprawozdania te nazwano Ewangeliami, czyli „dobrą nowiną” o Synu Bożym. Chociaż istniały inne pisemne relacje o Jezusie, to tylko te cztery Ewangelie zostały uznane za natchnione przez Boga i weszły do kanonu biblijnego. Pozwalają one uzyskać całkowitą pewność co do nauk i ziemskiego życia Jezusa. Występują we wszystkich starożytnych katalogach Chrześcijańskich Pism Greckich. Nie ma żadnych podstaw, by kwestionować ich kanoniczność. Jednakże z czasem pojawiły się inne teksty, które również przedstawiano jako ewangelie. Nazwano je ewangeliami apokryficznymi.
Pod koniec II stulecia apologeta Ireneusz z Lyonu napisał, że heretycy wprowadzili „niezliczoną liczbę apokryfów i pism przewrotnych [między innymi ewangelii], które sami sporządzili, ażeby zadziwić ludzi nierozumnych” (Adversus haereses, I, 20). Ostatecznie ewangelie apokryficzne uznano za zbyt groźne, by je czytać lub choćby posiadać.
Księgi te jednak przetrwały za sprawą średniowiecznych mnichów i kopistów. Zainteresowanie tymi pismami wyraźnie wzrosło w XIX wieku. Światło dzienne ujrzały wtedy liczne zbiory rzekomych ewangelii i innych apokryfów oraz ich wydań krytycznych. Są one dostępne w wielu dzisiejszych językach.
Ewangelie apokryficzne często skupiają się na ludziach, o których Ewangelie kanoniczne w ogóle nie wspominają lub mówią niewiele. Apokryfy opowiadają też o zdarzeniach, które jakoby miały miejsce w dzieciństwie Jezusa. Oto kilka przykładów:
▪ Protoewangelia Jakuba, znana także pod nazwą Narodziny Maryi, opisuje przyjście na świat matki Jezusa, jej dzieciństwo oraz małżeństwo z Józefem. Tekst ten bywa określany jako fikcja religijna bądź legenda. Popiera on pogląd o wiecznym dziewictwie Marii i niewątpliwie został napisany po to, by wynieść ją na piedestał.
▪ Ewangelia dzieciństwa Pseudo-Tomasza relacjonuje rzekome dzieje Jezusa między 5 a 12 rokiem jego życia i opowiada o jego domniemanych cudach. Przedstawia go jako złośliwego, porywczego i mściwego chłopca, który używa swej nadprzyrodzonej mocy, by brać odwet na innych dzieciach, nauczycielach i sąsiadach — okalecza ich, oślepia, a nawet zabija.
▪ Niektóre ewangelie apokryficzne, takie jak Ewangelia Piotra, koncentrują się na wydarzeniach związanych z procesem, śmiercią i zmartwychwstaniem Jezusa. Inne — na przykład Akta Piłata (Ewangelia Nikodema) — poświęcone są ludziom kojarzonym z tymi wydarzeniami. Ponieważ teksty te zawierają opisy fikcyjnych postaci i sytuacji, całkowicie przekreśla to ich wiarygodność. Ewangelia Piotra sugeruje niewinność Poncjusza Piłata, a zmartwychwstanie Jezusa ukazuje w bardzo osobliwy sposób.
W grudniu 1945 roku niedaleko Nadż Hammadi w Górnym Egipcie odkryto 13 papirusowych kodeksów, zawierających 52 teksty. Dokumenty te, datowane na IV wiek n.e., uważa się za pisma zwolenników gnostycyzmu. Ten kierunek filozoficzny i religijny — łączący w sobie elementy mistycyzmu, filozofii hellenistycznej, pogaństwa, judaizmu i chrześcijaństwa — wypaczył poglądy niektórych osób podających się za chrześcijan.
W Nadż Hammadi znaleziono między innymi Ewangelię Tomasza, Ewangelię Filipa i Ewangelię prawdy, które przedstawiają mistyczne koncepcje gnostyków tak, jakby były naukami Jezusa. Do ewangelii gnostyckich zaliczana jest też niedawno opublikowana Ewangelia Judasza. Ukazuje ona Judasza w pozytywnym świetle — mówi, że był jedynym apostołem, który naprawdę rozumiał, kim jest Jezus. Samego Jezusa opisuje jako nauczyciela oraz źródło mądrości i wiedzy, nie zaś jako Wybawcę, który umiera za grzechy świata. A przecież natchnione Ewangelie uczą, że złożył on swoje życie w ofierze, by odkupić ludzkość. Nie ulega wątpliwości, że ewangelie gnostyckie miały osłabiać, a nie wzmacniać zaufanie do Biblii.
Co ujawnia bliższa analiza ewangelii apokryficznych? Gdy się je porówna z Ewangeliami kanonicznymi, wyraźnie widać, że nie powstały pod natchnieniem Bożym. Napisane przez ludzi, którzy nie znali Jezusa ani apostołów, nie wyjawiają żadnej skrywanej dotąd prawdy o Chrystusie i chrystianizmie. Wręcz przeciwnie, są pełne nieścisłych, zmyślonych informacji, które wcale nie pomagają lepiej poznać Jezusa ani jego nauk. Tymczasem Mateusz i Jan należeli do grona 12 apostołów, Marek był bliskim współpracownikiem apostoła Piotra, a Łukasz — apostoła Pawła. Swoje sprawozdania spisali pod kierownictwem świętego ducha Bożego. A zatem cztery biblijne Ewangelie zawierają wszystko, czego potrzebujemy, by uwierzyć, że Jezus jest Chrystusem, Synem Bożym i poznać jego życie. |
|
|
|
|
epegeiro
Pomógł: 2 razy Dołączył: 21 Sty 2013 Posty: 56
Poziom: 6
|
Wysłany: 2013-01-24, 17:42
|
|
|
Niewiele apokryficznych Ewangelii ocalało z wiadomych powodów.Z tych co ocalały nie zawsze są wysokich lotów np. "Ewangelia dzieciństwa Jezusa" z posmakiem folklorystycznym. Jest też ciekawa Ewangelia Tomasza spisana głównie w formie logiów.Co zawierały te Ewangelie które przepadły na skutek fanatyzmu może się już nie dowiemy. Jeśli chodzi o tzw kanoniczne Ewangelie to niewiele mają wspólnego z naocznymi świadkami.Nazwy nadano Ewangeliom aby nie pozostały bezimienne. Wystarczy porównać tzw. synoptyczne ewangelie by zobaczyć,że ci 3 autorzy korzystali z innego starszego źródła. |
_________________ epegeiro |
|
|
|
|
nike
Administrator
Potwierdzenie wizualne: 125
Pomogła: 1321 razy Dołączyła: 13 Sty 2013 Posty: 13635
Poziom: 71
|
Wysłany: 2013-01-24, 18:44
|
|
|
Iwona napisał/a: | nike napisał/a: | Czy Kaplani KrK byli natchnieni,żeby decydować o księgach natchnionych? |
Są cechy natchnienia Bożego, które są wspólne dla wszystkich ksiąg |
Nie rozumiem? |
_________________ שים לב במי אתה בוטח
patrz komu ufasz !
mile pozdrowionka nike.
|
|
|
|
|
nike
Administrator
Potwierdzenie wizualne: 125
Pomogła: 1321 razy Dołączyła: 13 Sty 2013 Posty: 13635
Poziom: 71
|
Wysłany: 2013-01-24, 19:00
|
|
|
Iwona napisał/a: |
z takiej racji, że bardzo długo trwały dyskusje nad badaniem czy Apokalipsa jest rzeczywiście natchniona czy nie. Podobnie z Listem do Hebrajczyków. Nie było tak łatwo ustalać, które księgi są natchnione a które nie. To trzeba bardzo wnikliwych badań. Nie jest łatwo określić natchnienie Boże. |
A co mnie obchodzą dyskusje kapłanów KrK, co oni maja do kanonu, zeby go oceniać? Poprawiać po mężach bożych którzy księgi pisali?
Stary testament zakończono pisać ponad 300 lat przed nasza erą przecież.
A nowy około 100 lat naszej ery, więc w czym sprawa jest?
Cytat: | Łatwo ci tak stwierdzić, ale musisz być świadoma, że razem z tymi księgami, które teraz mamy uznane za natchnione były również pisane takie | ,
Skoro Bóg natchnął duchem św.mężów Bożych i zlał na ich umysły co mają pisać, to i po napisaniu, miał pieczę nad tymi księgami, i żadna akceptacja kapłana KrK nie jest do niczego potrzebna.KrK owszem zatwierdził kanon ale pod swoje dyktando i włączył do kanonu apokryfy, które i tak protestanci odrzucili. |
_________________ שים לב במי אתה בוטח
patrz komu ufasz !
mile pozdrowionka nike.
|
|
|
|
|
epegeiro
Pomógł: 2 razy Dołączył: 21 Sty 2013 Posty: 56
Poziom: 6
|
Wysłany: 2013-01-24, 19:08
|
|
|
Natchnął albo nie natchnął! Wszystko zależy od tego co uważasz za takowe. |
_________________ epegeiro |
|
|
|
|
nike
Administrator
Potwierdzenie wizualne: 125
Pomogła: 1321 razy Dołączyła: 13 Sty 2013 Posty: 13635
Poziom: 71
|
Wysłany: 2013-01-24, 19:36
|
|
|
Ja wierzę,że Biblia to natchniona księga jest, więc ci co pisali musieli być pod natchnieniem.Boga JHWH |
_________________ שים לב במי אתה בוטח
patrz komu ufasz !
mile pozdrowionka nike.
|
|
|
|
|
Iwona [Usunięty]
Poziom: 97
|
Wysłany: 2013-01-24, 19:53
|
|
|
nike napisał/a: | Iwona napisał/a: | nike napisał/a: | Czy Kaplani KrK byli natchnieni,żeby decydować o księgach natchnionych? |
Są cechy natchnienia Bożego, które są wspólne dla wszystkich ksiąg |
Nie rozumiem? |
Są takie cechy charakterystyczne natchnienia Bożego |
|
|
|
|
nike
Administrator
Potwierdzenie wizualne: 125
Pomogła: 1321 razy Dołączyła: 13 Sty 2013 Posty: 13635
Poziom: 71
|
Wysłany: 2013-01-24, 20:00
|
|
|
Iwona, Jak ty mi wytłumaczyłaś Przepisałaś to co napisałaś wyżej. |
_________________ שים לב במי אתה בוטח
patrz komu ufasz !
mile pozdrowionka nike.
|
|
|
|
|
Iwona [Usunięty]
Poziom: 97
|
Wysłany: 2013-01-24, 20:05
|
|
|
nike napisał/a: | Iwona napisał/a: |
z takiej racji, że bardzo długo trwały dyskusje nad badaniem czy Apokalipsa jest rzeczywiście natchniona czy nie. Podobnie z Listem do Hebrajczyków. Nie było tak łatwo ustalać, które księgi są natchnione a które nie. To trzeba bardzo wnikliwych badań. Nie jest łatwo określić natchnienie Boże. |
A co mnie obchodzą dyskusje kapłanów KrK, co oni maja do kanonu, zeby go oceniać? Poprawiać po mężach bożych którzy księgi pisali?
Stary testament zakończono pisać ponad 300 lat przed nasza erą przecież.
A nowy około 100 lat naszej ery, więc w czym sprawa jest?
Cytat: | Łatwo ci tak stwierdzić, ale musisz być świadoma, że razem z tymi księgami, które teraz mamy uznane za natchnione były również pisane takie | ,
Skoro Bóg natchnął duchem św.mężów Bożych i zlał na ich umysły co mają pisać, to i po napisaniu, miał pieczę nad tymi księgami, i żadna akceptacja kapłana KrK nie jest do niczego potrzebna.KrK owszem zatwierdził kanon ale pod swoje dyktando i włączył do kanonu apokryfy, które i tak protestanci odrzucili. |
Chyba się nie rozumiemy.
Kościół chrześcijan z pomocą modlitwy i Ducha Świętego rozważył, które są natchnione, a które nie. Nie we wszystkich przypadkach było to takie proste.
Dzisiaj też są różne kanony Nowego Testamentu w różnych wyznaniach chrześcijańskim. Są kościoły prawosławne, które uznają za natchniony List św. Klemensa Aleksandryjskiego lub 3 i 4 List do Koryntian i wiele innych takich ksiąg. Co prawda np. chyba w etiopskim kościele prawosławnym jest tak, że poza tym księgami, które my mamy w kanonie znalazło się 8 ksiąg, które są bardzo apokryficzne. Proces kształtowania się kanonu to nie taka prosta sprawa |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|