FORUM MIŁOŚNIKÓW PISMA ŚWIĘTEGO Strona Główna FORUM MIŁOŚNIKÓW PISMA ŚWIĘTEGO
TWOJE SŁOWO JEST PRAWDĄ (JANA 17:17)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Monotezim w religiach Abrahama a Trojca
Autor Wiadomość
Tomasz G 
VIP

Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Kwi 2013
Posty: 3671
Poziom: 46
HP: 1196/7478
 16%
MP: 3432/3570
 96%
EXP: 67/224
 29%
Wysłany: 2016-08-29, 11:18   

Tak to widzą chrzescijanie zwolennicy Trójcy Katolicy Prawosławni Luteranie itp.

Teofanie Trojcy Swietej w ST


1 Moj. 18:1-3
1. Potem ukazal mu sie Pan w dabrowie Mamre, gdy siedzial u wejscia do namiotu w skwarne poludnie.
2. A podnioslszy oczy, ujrzal trzech mezow, ktorzy staneli przed nim. Ujrzawszy ich, wybiegl od wejscia do namiotu na ich spotkanie i pokloniwszy sie az do ziemi,
3. Rzekl: Panie, jeslim znalazl laske w oczach twoich, nie omijaj, prosze, slugi swego.

(BW)

Teofanie Trojcy Swietej

Osoba Boga Ojca ujawnia sie widzialnie w prorockich teofaniach, ale nie tylko. Wystepuje ona bardzo wyraziste w momencie skladania wizyt Abrahamowi. Tajemnicza wizyte Boga u Abrahama w Mamre tlumaczono w rozmaity sposob. Jedni teologowie uwazaja, ze na pewno jeden z Mezow odwiedzajacych Abrahama to Osoba Boga Ojca, zas dwie pozostale – to towarzyszacy Bogu Aniolowie. Inni egzegeci dopatruja sie w tym opisie jedynie trzech Aniolow, ktorych Abraham bierze za samego Boga, zgodnie z przeswiadczeniem Izraelitow, ze widzenie Aniola – to widzenie samego Boga. Ale tak przezywali to pozniejsi potomkowie Abrahama. Trudno dowiesc, ze juz sam Abraham podziela to przeswiadczenie. Abraham jest pierwszym monoteista w owych czasach. Jego ojciec Tare byl jeszcze poganinem. Teologia Abrahama jest nadzwyczaj prosta, wrecz naturalistyczna. Abraham w nawiedzajacych go trzech Mezach rozpoznaje Boga i nie ma zadnych watpliwosci, co do tego, ze nawiedza go sam Bog. Swiadczy o tym wyraznie caly dalszy kontekst, zwlaszcza targ z Bogiem o Sodome. Rowniez autor natchniony podziela to zdanie. Sa i tacy egzegeci, ktorzy w tych trzech Osobach, nawiedzajacych Abrahama widza teofanie Trojcy sw. Byloby to unikalne swiadectwo objawienia sie Trojcy sw. w Starym Testamencie. Ta ostatnia opinia wydaje sie byc najbardziej prawdopodobna. Przemawiaja za nia nastepujace przeslanki. Abraham zwraca sie do tych trzech Mezow jako do jednej osoby i jako do trzech osob. Owi Mezowie przemawiaja jednoczesnie – wszyscy razem, co swiadczy wyraznie, ze maja jeden umysl. Inaczej bowiem nie da sie zrozumiec, by trzy osoby mowily jednoczesnie to samo. Wiemy zas, ze tylko Osoby Boskie maja owa jednolitosc mysli. Aniolowie, ktorzy pod wieczor przybywaja do Sodomy, to sa zupelnie inne osoby. Autor okresla przybylych do Abrahama mianem Jahwe, albo „Mezowie”, natomiast dwoch przybywajacych pod wieczor do Sodomy poslancow wyraznie nazywa Aniolami. Tamci Trzej przychodza w samo poludnie, natomiast dwaj poslancy zjawiaja sie w Sodomie pod wieczor. Sa wiec to zupelnie inne osoby.

Postac Boga Ojca jest taka sama jak postac Syna Bozego Jezusa Chrystusa. Chrystus posiada ludzkie, smiertelne cialo tylko do momentu zmartwychwstania. W chwili zmartwychwstania – jak to wykaze powyzej – Jezus przyjmuje „cialo niebieskie” czyli – uwielbione. Nalezy jednak to cialo uwielbione Jezusa uwazac nadal za cialo ludzkie poniewaz takie same ciala beda posiadac ludzie zmartwychwstali. Jest to juz jednak Boskie Cialo. Na tym polega udzial czlowieka w Bozej naturze, ze posiadal on bedzie boskie cialo, podobne do tego, jakie maja Osoby Boskie. Ludzie nie beda sie roznic od Osob Boskich pod wzgledem formy fizycznego ciala. Zasadnicza roznica bedzie polegala jedynie na potencjalne energii psychicznej, ktory u Osob Boskich jest nieograniczony i to wlasnie stanowi o przepasci ontologicznej jaka istniec bedzie miedzy uwielbionym czlowiekiem, a Bogiem. Przepasc owa zaznaczy sie rowniez pod wzgledem umyslu, swietosci i innych przymiotow, ktore czlowiek ma zaledwie w zalazku, zas w Bogu sa one nieograniczone. Aby jednak ukazac cala postac Osob Boskich, trzeba do Osoby zmartwychwstalego Jezusa dodac owo jasne jak slonce oblicze, pelne piekna i chwaly, jakie ukazal On trzem Apostolom na gorze Przemienienia.

O Duchu Swietym mowi sw. Lukasz, ze ukazal sie On w cielesnej postaci jako golebica. Przyrownanie do golebicy nie musi wcale oznaczac, ze Duch Swiety ukazal sie wlasnie w takiej postaci skrzydlatego ptaka, jak to przedstawiaja powszechnie malarze i jak uczy sie w katechizacji. Chodzi tu raczej o ukazanie sposobu zstapienia Ducha Swietego na wychodzacego z wod Jordanu Jezusa. Duch Swiety ukazal sie w cielesnej postaci, ktora tak, jak golebica, czyli jak ptak spoczela nad Jezusem. Mogl to byc jedynie blask towarzyszacy obecnosci Osoby Ducha Swietego, sama zas Jego Osoba byla niewidoczna lub zarysowana niedokladnie, ukrywajaca sie niejako w tym blasku.

Ikona ta, niekiedy zwana Trójcą Starotestamentową lub Gościnnością Abrahama, oparta jest na historii biblijnej o wizycie u Abrahama trzech aniołów, ...

https://pl.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%B3jca_%C5%9Awi%C4%99ta_(ikona_Rublowa)
_________________
tom68
 
     
bronek91

Potwierdzenie wizualne: 9275
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 27 Sie 2016
Posty: 10
Poziom: 2
HP: 0/30
 0%
MP: 14/14
 100%
EXP: 0/8
 0%
Wysłany: 2016-08-29, 13:52   

Tomasz G napisał/a:
Postac Boga Ojca jest taka sama jak postac Syna Bozego Jezusa Chrystusa. Chrystus posiada ludzkie, smiertelne cialo tylko do momentu zmartwychwstania. W chwili zmartwychwstania – jak to wykaze powyzej – Jezus przyjmuje „cialo niebieskie” czyli – uwielbione. Nalezy jednak to cialo uwielbione Jezusa uwazac nadal za cialo ludzkie poniewaz takie same ciala beda posiadac ludzie zmartwychwstali. Jest to juz jednak Boskie Cialo. Na tym polega udzial czlowieka w Bozej naturze, ze posiadal on bedzie boskie cialo, podobne do tego, jakie maja Osoby Boskie. Ludzie nie beda sie roznic od Osob Boskich pod wzgledem formy fizycznego ciala. Zasadnicza roznica bedzie polegala jedynie na potencjalne energii psychicznej, ktory u Osob Boskich jest nieograniczony i to wlasnie stanowi o przepasci ontologicznej jaka istniec bedzie miedzy uwielbionym czlowiekiem, a Bogiem. Przepasc owa zaznaczy sie rowniez pod wzgledem umyslu, swietosci i innych przymiotow, ktore czlowiek ma zaledwie w zalazku, zas w Bogu sa one nieograniczone. Aby jednak ukazac cala postac Osob Boskich, trzeba do Osoby zmartwychwstalego Jezusa dodac owo jasne jak slonce oblicze, pelne piekna i chwaly, jakie ukazal On trzem Apostolom na gorze Przemienienia.


Mógłbym prosić o przybliżenie tego wątku? Bardzo ciekawe tezy.
Nurtuje mnie jeszcze rzecz związana z Trójcą i Abrahamem. Czy Abraham zdawał sobie sprawę z istnienia Boga w takiej postaci, był tego świadomy? De facto pełnia objawienia Bożego nastąpiła dopiero w NT.
 
     
Tomasz G 
VIP

Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Kwi 2013
Posty: 3671
Poziom: 46
HP: 1196/7478
 16%
MP: 3432/3570
 96%
EXP: 67/224
 29%
Wysłany: 2016-08-29, 16:21   

Co Abraham wiedział albo nie wiedział na temat Boga i czy Trójca była lub nie u Abrahama
tego nie wiem ja tylko znam różne poglądy na ten temat oparte na Biblii ....

Czy Trojca jest Biblijna

Jednym z zarzutow wobec trynitarnej koncepcji Boga jest to, ze triady bogow byly popularne w starozytnosci. Zarzut ten imputuje, ze prawdy Boze znane sa wylacznie dzieki Biblii, co jest spekulacja. Don Richardson w ksiazce „Wiecznosc w ich sercach” wykazal, ze wiele prawd Bozych zachowalo sie w wierzeniach roznych poganskich ludow. Przykladem tego moga byc starsze od Biblii pisma mezopotamskie, ktore wspominaja m.in. o pokarmach nieczystych, dlugowiecznosci patriarchow czy potopie. Wiele prawd Bozych bylo znanych od zarania dziejow. I nic dziwnego. Adam, ktory rozmawial z Bogiem twarza w twarz czy Enoch, ktory „chodzil z Bogiem” Rdz 5,24, wiedzieli o naturze Bozej wiecej niz my z Pisma Swietego, a swoja wiedze przekazali Noemu i jego potomkom. Na przyklad chinskie pismo piktograficzno-ideograficzne (obrazkowe), ktore powstalo wkrotce po incydencie pod wieza Babel, zawiera samo w sobie wiele prawd, ktore znamy z ksiegi Rodzaju, w tym historie stworzenia, zwiedzenia i upadku Adama i Ewy, potop. Wiecej napisze o tym w ksiazce „Tajemnice dawnych cywilizacji: Ksiega Poczatkow”

Chinczycy w pierwszych pokoleniach byli monoteistami.[1] Czcili tego samego Boga, co pozniej Hebrajczycy, byc moze dlatego nawet Jego imie w ich jezyku brzmi podobnie do hebrajskiego El Szaddai (SzangTi).[2] Ideogram, ktory w ich pismie oznaczal Stworce, sklada sie ze znaku oznaczajacego istote z nieba oraz znaku oznaczajacego kompletnosc, ktory sklada sie z trzech identycznych kresek, reprezentujacych trzy osoby Boga.[3]

W podobny sposob wiele duchowych prawd przetrwalo w kulturze mezopotamskiej, choc czesto w postaci szczatkowej i wypaczonej. Na przyklad sumeryjskie i akadyjskie wersje potopu zawieraja ogrom paralel z relacja Biblii, ale w wielu miejscach sa znieksztalcone. Podobnie rzecz sie miala z ofiarami, ktore mialy wskazywac na ofiare Mesjasza–Baranka gladzacego grzechy swiata. Kain zmienil ich sens, skladajac je jako wlasne zadoscuczynienie za grzech Rdz 4,3-4, a za jego przykladem poszli poganie. Taki byl tez los prawdy o Trojjedynym Bogu, znanej potomkom Adama, ale pozniej zapomnianej lub wypaczonej. Sumeryjczycy i Akadyjczycy, ktorzy nalezeli do najwczesniejszych cywilizacji po potopie, wierzyli w Trojce zlozona z boga ojca imieniem El, w stworce ziemi imieniem Ea oraz w Enlila, ktorego imie zawiera sumeryjskie lil, czyli „oddech”, „duch”, co jest bliska paralela dla biblijnej Trojcy, ktora sklada sie z Ojca, Syna Bozego i Ducha Swietego.[4]

Poganskie triady byly znieksztalcona wersja prawdy o Bogu w trzech osobach. Potwierdzil to Aleksander Hislop, ktory w ksiazce Dwa Babilony przesledzil korzenie niebiblijnych praktyk chrzescijanskich, napisal o Trojcy w kontekscie poganskich triad: „Wszystkie istnialy od czasow starozytnych. Trojca byla uznawana powszechnie, mimo tego, ze zostala znieksztalcona pod wplywem balwochwalstwa. Pokazuje to, jak gleboko byla zakorzeniona ta pradawna doktryna, tak klarownie wyrazona w ksiedze Rodzaju”.[5] Poganskie triady byly jednym z wielu przejawow stopniowej degeneracji duchowych prawd znanych pierwszym ludziom, a pozniej znieksztalconych, podobnie jak koncept ofiary czy opis potopu.

dr Alfred Palla

http://www.google.pl/url?...h4DHzuapIvRyQtw
_________________
tom68
 
     
Tomasz G 
VIP

Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Kwi 2013
Posty: 3671
Poziom: 46
HP: 1196/7478
 16%
MP: 3432/3570
 96%
EXP: 67/224
 29%
Wysłany: 2016-08-29, 16:37   

Ksiazka Dwa Babilony

Ksiazka Dwa Babilony to ciekawe dzielo napisane przez teologa Aleksandra Hislopa opublikowane w 1916 roku. Po polsku ukazalo sie dopiero w 2011 roku, przelozone przez Boguslawa Kluza. Hislop porownal z soba wierzenia i praktyki cechujace starotestamentowa stolice balwochwalstwa w Babilonie z jej nowotestamentowym odpowiednikiem w Rzymie, stad tytul: „Dwa Babilony”. W ciekawy sposob ujawnil poganskie korzenie praktyk i wierzen takich, jak na przyklad: kult posagow i Matki Boskiej, czysciec, modlitwy za zmarlych, urzad papieza, rozaniec oraz koscielne swieta.

Aleksander Hislop poswiecil wiele miejsca Nimrodowi, tradycyjnemu zalozycielowi babilonskiego balwochwalstwa, ktore stalo w opozycji do Boga, jak to widzimy w biblijnej Ksiedze Daniela, gdzie Babilon staje naprzeciwko Jerozolimy i burzy swiatynie Boza. Konflikt miedzy Babilonem i Jerozolima, a wiec miedzy falszywa i prawdziwa religia, widac tez w Ksiedze Apokalipsy, gdzie nazwe Babilonu nosi odstepczy system religijno-polityczny czasow konca. Takie zrozumienie proroctw, a wiec ze wskazaniem na wielkie odstepstwo, jakie prezentuje Hislop bylo dosc powszechne wsrod reformatorow XVI wieku, a nastepnie w protestanckich kosciolach.

Ksiazka Hislopa zawiera wiele cennych spostrzezen. Na przyklad zauwazyl on, ze w Indiach, Egipcie i Mezopotamii wyznawano kiedys wiare w Najwyzszego Boga, ale z czasem wyparl ja kult Madonny. Podobna sytuacje mozna zauwazyc az do dzisiaj w katolickich krajach, gdzie Bog Ojciec zostal zepchniety na dalszy plan przez kult Marii. Wystarczy przyjrzec sie modlitwie rozancowej, w ktorej dziesiec razy wiecej modlitw jest kierowanych do czlowieka niz do Boga Ojca. Kult czlowieka w osobie Matki Jezusa czy papieza, niemal zupelnie przeslonil Boga Ojca, a taki kult cechowal poganskie religie, co dokumentuje ksiazka Dwa Babilony.
Nie mozna jednak bezkrytycznie akceptowac wszystkich wywodow Hislopa, poniewaz niekiedy nieco sie zapedzil w identyfikowaniu poganskich korzeni katolickich ceremonii, uznajac za takowe nawet uzycie symboli, takich jak olejek czy znak krzyza. A na tej zasadzie mozna by sie doszukac odstepstwa we wszystkim – co grozi paranoja. W nielicznych przypadkach trzeba uznac, ze Hislop nieco na sile dopatrywal sie zwiazku miedzy poganstwem a sredniowiecznym chrzescijanstwem. Nie sa to jednak duze mankamenty ksiazki, ktora jest godna uwagi i polecenia.
Jedna z interesujacych tez, jakie przyblizyl w niej autor, idac miedzy innymi za publikacjami Jacoba Bryanta, jest geneza wielu starozytnych bostw. Hislop uwaza, ze byly one deifikowanymi historycznymi postaciami. Wiele z nich ma liczne cechy wielkich patriarchow, takich jak: Adam, Ewa, Noe, Cham, Kusz, Nimrod czy jego zona Semiramida. Przy tej okazji, Hislop poswiecil wiele miejsca korzeniom kultu maryjnego, ktory jest znacznie starszy niz chrzescijanstwo. Te same funkcje i tytuly, ktore od wczesnego sredniowiecza przydano Marii, na przyklad Krolowa Niebios czy Matka Boska, w starozytnosci nosily liczne boginie. Hislop argumentuje, ze ich archetypem byla Ewa, a po potopie Semiramida, nieslawna zona Nimroda. Wzorowane na niej boginie ukazywano z dzieckiem o cechach mesjanskich, jak w przypadku egipskiego Horusa na kolanach Izydy. Wyobrazenie to, jakze popularne w starozytnosci, posluzylo we wczesnym sredniowieczu za wzorzec dla podobizn Marii z malym Jezusem…
Hislop przekonuje tez, ze wielcy patriarchowie, tacy jak Noe i jego synowie, znali prawdy, ktore my mozemy poznac z Biblii, poniewaz siegaja one Adama i Noego – ojcow wszystkich ludzi. Dlatego mozna je odnalezc, choc zwykle w znieksztalconej postaci, w dawnych religiach. Wyjasnia to liczne podobienstwa miedzy nimi, choc czasem byly one odlegle od siebie w czasie i przestrzeni. Jednym z przykladow jest idea Trojcy. Hislop uwaza, ze w Babilonii to jej symbolem byl rownoboczny trojkat, a w hinduizmie jej pozostaloscia byly wyobrazenia boga z trzema glowami, podobnie jak potem w buddyzmie Budda z trzema glowami. Najbardziej znany mezopotamski symbol boga, wedlug Hislopa takze swiadczy o wierze w Trojjedynego Boga wsrod pierwszych pokolen ludzi. Symbol ten wyobraza Sedziwego, czyli Boga Ojca, a w centrum zawiera znak nasienia lub ziarna, czyli Syna Bozego, a takze skrzydla i ogon golebia, czyli symbol Ducha Swietego. Jesli

Hislop ma tu racje, to znaczy, ze pierwsze pokolenia Asyryjczykow, Babilonczykow i Hindusow, zyjace najblizej czasow Noego, posiadaly znajomosc natury Boga. Wiedza o Trojjedynym Bogu mogla siegac samego Adama, po czym byc przekazywana droga ustna od czasow Noego, dlatego zachowala sie takze wsrod pogan, ale w postaci zdegenerowanej, zwykle jako triady bogow. Triady oczywiscie nie odzwierciedlaja prawidlowo biblijnej idei jednego Boga w trzech Osobach – Ojca, Syna i Ducha Swietego – ale swiadcza, ze kiedys wiedza o prawdziwej naturze Boga byla rozpowszechniona.
W lekturze tej ksiazki pomaga znajomosc Biblii oraz mitologii klasycznej. Kiedy Hislop pisal to dzielo w Wielkiej Brytanii, taka wiedza byla dosc powszechna. Dzisiaj ludzie na ogol traktuja Ksiege Rodzaju jako legende, a w mitologiach nie probuja doszukiwac sie pozostalosci po rzeczywistych postaciach czy wierzeniach, dlatego wielu ma problemy z akceptacja wnioskow Hislopa. Obawiam sie, ze jest to jedna z przyczyn, dla ktorych jego ksiazka jest przez wielu nieslusznie traktowana lekcewazaco lub nadmiernie krytykowana. Natomiast osoby, ktore traktuja Biblie powaznie i posiadaja orientacje w starozytnych religiach, docenia to dzielo i zgodza sie z wieloma wnioskami jego autora.
Ksiazka Aleksandra Hislopa jest wartosciowa i pomocna pod wieloma wzgledami, mimo ze powstala okolo sto lat temu. Jesli pozostawia cos do zyczenia, to moze dla fachowcow bardziej szczegolowych przypisow, ale trzeba pamietac, ze kiedy byla pisana, nie stosowano jeszcze przypisow tak konsekwentnie, jak obecnie w podobnych publikacjach. Z tego wzgledu czasem trudno dotrzec do niektorych zrodel, na ktore autor sie powolal, a sa tez i takie, ktore nie do konca potwierdzaja jego wnioski.

Polskie tlumaczenie tej ksiazki jest dobre i wierne, co mialem mozliwosc sprawdzic, gdyz posiadam jej angielskie wydanie. Duza szkoda dla tych, ktorzy chcieliby zajrzec do cytowanych zrodel sa okrojone przypisy, w ktorych podano tylko autora i tytul bez dokladniejszych danych, ktore umozliwilyby odnalezienie tekstu. W tym celu trzeba niestety zajrzec do angielskiego wydania tej ksiazki.
Czytelnicy, ktorzy interesuja sie Biblia, mitologia i religioznawstwem przeczytaja ksiazke Dwa Babilony z duzym zainteresowaniem. Mozna ja nabyc m.in.
Wydawnictwo "Znaki Czasu" www.znakiczasu.pl
ul. Foksal 8
00-366 Warszawa
+48 22 331 98 00 ; + 48 608 017 625

dr Alfred Palla

http://translate.googleus...QsVtvxx0mb22gQg
_________________
tom68
 
     
bronek91

Potwierdzenie wizualne: 9275
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 27 Sie 2016
Posty: 10
Poziom: 2
HP: 0/30
 0%
MP: 14/14
 100%
EXP: 0/8
 0%
Wysłany: 2016-08-29, 19:37   

Dzięki, zapoznam się, ale żeby wyrazić swe zdanie w kwestii książki, muszę ją przeczytać;)
 
     
Tomasz G 
VIP

Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Kwi 2013
Posty: 3671
Poziom: 46
HP: 1196/7478
 16%
MP: 3432/3570
 96%
EXP: 67/224
 29%
Wysłany: 2016-08-30, 15:50   

Miłego czytania :)
_________________
tom68
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
BannerFans.com
BannerFans.com
BannerFans.com
Strona wygenerowana w 0.08 sekundy. Zapytań do SQL: 26