FORUM MIŁOŚNIKÓW PISMA ŚWIĘTEGO Strona Główna FORUM MIŁOŚNIKÓW PISMA ŚWIĘTEGO
TWOJE SŁOWO JEST PRAWDĄ (JANA 17:17)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Jezus a alkohol
Autor Wiadomość
Tomasz G 
VIP

Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Kwi 2013
Posty: 4932
Poziom: 51
HP: 1219/10164
 12%
MP: 4853/4853
 100%
EXP: 102/280
 36%
Wysłany: 2018-10-23, 16:05   Jezus a alkohol

Jezus i alkohol

Twierdzenie, ze Chrystus spozywal i usankcjonowal spozywanie napojow alkoholowych, nie znajduje zadnego potwierdzenia ani w Pismie Swietym, ani w historii.

W Polsce picie alkoholu jest uznawane przez ogol za cos bardziej naturalnego niz niepicie. Pijacy nie musi sie tlumaczyc czy wstydzic swego postepowania - niech sie tlumaczy abstynent. Na pijakow patrzymy ze zrozumieniem, z poblazaniem czy politowaniem. Za to abstynent zawsze wywoluje niepomierne zdziwienie, a nawet podejrzenia, ze jesli nie pije, to ani chybi kapus. Tak wyglada nasza ,,kultura picia".

Alkoholizm rodzi sie z przyzwolenia na picie, chocby malych ilosci, ale regularnie. Kazdy z dotknietych ta choroba tak zaczynal, ale w ktoryms momencie umiarkowanie sie skonczylo, a zaczelo najzwyklejsze chlanie. Skutki? Nie liczac zdrowotnych, to rozbite rodziny, proby samobojcze, przestepstwa. Umiarkowanie picie to jak chodzenie po krawedzi dachu i wmawianie sobie, ze przeciez nie wszyscy spadaja. Jedyna rozsadna decyzja to niewchodzenie na ten dach.

A do tego jeszcze dochodzi usprawiedliwianie sie Jezusem, Jego przemiana wody w wino na weselu w Kanie Galilejskiej i piciem wina podczas Ostatniej Wieczerzy. To profanacja uzywac imienia Jezusa dla usprawiedliwienia praktyki prowadzacej do tylu nieszczesc.

Wesele w Kanie

Wielu wierzy, ze wino uczynione przez Jezusa na weselu w Kanie bylo ,,dobre" ze wzgledu na odpowiednio duza zawartosc alkoholu, w czym upewniaja ich jeszcze slowa o tym, ze goscie sobie ,,podpili"1. Zakladaja, ze Zydzi nie znali wtedy sposobow na powstrzymanie fermentacji soku gronowego, a podpicie ma tylko jedno znaczenie -- delikatnego, ale jednak alkoholowego upojenia. Tymczasem swiadectwa z I wieku n.e. dowodza, ze owczesni ludzi znali metody przechowywania soku gronowego bez fermentacji, nawet przez rok. A za najlepsze wina uwazano te pozbawione alkoholu przez gotowanie czy filtrowanie. Tak przynajmniej uwazali Pliniusz Starszy i Plutrach2.

Ci, ktorzy wierza, ze slowa ,,a gdy sobie podpija" z opisu cudu w Kanie wskazuja, iz goscie weselni upili sie i tym sposobem ,,dobre wino" uczynione przez Chrystusa musialo byc takze alkoholowe, blednie interpretuja i niewlasciwie stosuja komentarz gospo-darza wesela, przeoczajac szersze wykorzystanie tego czasownika. Komentarz nie odnosi sie jedynie do uczty weselnej w Kanie, ale do ogolnej praktyki tych, ktorzy organizuja przyjecia: ,,Kazdy czlowiek podaje najpierw dobre wino, a gdy sobie podpija, wtedy gorsze". Ta wzmianka tworzy raczej czesc repertuaru wynajetego wodzireja niz prawdzi-wy opis sytuacji upicia sie na pewnym przyjeciu.

Czasownik grecki methusko, tlumaczony w niekto-rych przekladach jako ,,dobrze pijani", moze takze oznaczac ,,swobodne picie" -- bez jakiejkolwiek im-plikacji upijania sie. W Theological Dictionary of the New Testament Hernert Preisker zauwaza, ze greckie slowo methuskomai w tekscie Ewangelii Jana 2,10 wykorzystane jest bez jakiegokolwiek etycz-nego czy religijnego znaczenia w powiazaniu z zasada, ze gorsze wino podawane jest tylko wtedy, gdy goscie dobrze sie juz upija.

Stwierdzenie ,,gdy sobie podpija" uzyte jest w sensie zaspokojenia pragnienia. Odnosi sie po prostu do duzej ilosci wina, jaka zwykle wypija-no na przyjeciu, bez jakiejkolwiek wzmianki o skut-kach upicia sie. Ci, ktorzy upieraja sie, ze wino, jakie pito na przyjeciu, bylo alkoholowe i ze Jezus takze uczynil duza ilosc takiego wina, prowadza do wniosku, ze Jezus uczynil tak po to, by goscie weselni mogli kontynuowac swa nierozwazna sla-bosc. Czy nie stoi to w sprzecznosci z moralna inte-gralnoscia charakteru Chrystusa?

Biblijna etyka nie pozwala na stwierdzenie, ze Chrystus cudownie stworzyl ok. 500 litrow wina alkoholowego, z ktorego korzy-stac mieli weselni goscie (w tym kobiety i dzieci), nie bedac zarazem moralnie od-powiedzialnym za ich pijanstwo. To, co uczynil Chrystus, to swiezy, niesfermentowany sok grono-wy. Grecki przymiotnik, jakiego uzywa tu Jan -- kalos -- wska-zuje na cos, co jest moralnie doskonale (zamiast agathos, co oznacza po prostu dobre).

Wino podczas Ostatniej Wieczerzy

Podczas Ostatniej Wieczerzy Chrystus nie tylko pil ,,wino", ale nawet polecil, aby je spozywac az do konca czasow na pamiatke przelania Jego odkupienczej krwi3. Z dwoch powodow wiekszosc chrzescijan wierzy, ze wino wykorzystane przy Ostatniej Wieczerzy bylo alkoholowe. Po pierwsze, wyrazenie ,,owoc winorosli" mialo wedlug nich funkcjonowac jako okreslenie wina sfermentowanego. Po drugie, Zydzi mieli uzywac podczas Paschy tylko wina sfermentowa-nego. Czy tak rzeczywiscie bylo?

Jezyk wykorzystany przy opisie Ostatniej Wieczerzy jest znamienny. We wszystkich trzech ewangeliach synop-tycznych Jezus nazywa zawartosc kielicha ,,owocem winorosli"4. Slowo ,,owoc" (gennema) wskazuje na cos, co wy-tworzone jest w naturalnym stanie -- tak jak zostalo zebrane. Wino sfermentowane nie jest naturalnym ,,owocem winorosli"5, lecz nienaturalnym owocem fermentacji i rozkladu. Zydowski historyk, Jozef Flawiusz, ktory zyl w czasach apostolskich, wyraznie nazywa ,,owocem wi-norosli" trzy kiscie winogron swiezo wycisnietych do kielicha przez podczaszego faraona. Wyrazenie to wykorzystane wiec zostalo dla okreslenia slodkiego, niesfermentowanego soku gronowego.

Jesli kielich Ostatniej Wieczerzy zawieralby wino al-koholowe, Chrystus zapewne nie powiedzialby: ,,Pijcie z niego wszyscy"6, szczegolnie w swietle faktu, ze typowy paschalny kielich wina nie zawieral jedy-nie malego lyka, ale ponad 0,4 litra napoju. Niewatpliwie Chrystus nie polecilby ,,wszystkim" swoim nasla-dowcom na przestrzeni wiekow, aby pili alkohol. Wielu ludziom szkodzi bowiem alkohol w kazdej postaci. Dzieci, ktore przystepuja do stolu Pan-skiego, z pewnoscia nie tknelyby wina. Sa i tacy, u ktorych samo skosztowanie czy zapach alko-holu wzbudzaja glod alkoholowy. Czy to wiec mozliwe, aby Chrystus, ktory uczyl nas modlic sie: ,,I nie wodz nas na pokuszenie"7, mial uczynic swoj stol pa-miatki miejscem trudnej do odparcia pokusy dla niektorych, a niebezpieczenstwem dla wszystkich? Wino do Wieczerzy Panskiej nie moze byc dostep-nym i swiatecznym tak dlugo, jak dlugo bedzie ono napojem alkoholowym.

Prawo mojzeszowe dostarcza nam dalszych dowodow na rzecz niesfermentowanego wina komunij-nego. Prawo domagalo sie usuniecia wszelkich artykulow sfermentowanych podczas swieta Paschy8. Zaczyn przedstawial dla Chrystu-sa zepsuta nature i nauki9. Zawartosc i piekno kielicha jako symbolu Jego przelanej krwi nie mogly byc odpowiednio reprezentowane przez wino sfermentowane, ktore w Pismie Swietym reprezentuje ludzka nieprawosc i Boze oburzenie.

Czy potrafimy wyobrazic sobie Chrystusa nachyla-jacego sie, by poblogoslawic we wdziecznej modli-twie kielich zawierajacy wino alkoholowe, przed ktorym Biblia ostrzega nas, bysmy nawet nie patrzyli na nie?10. Kielich, ktory fermentuje, jest kielichem przeklenstwa, a nie kieli-chem blogoslawienstwa, jest ,,kieli-chem demonow", a nie ,,kielichem Panskim"11; jest to kielich, ktory nie moze odpowiednio symbolizowac nieskazitelnej i drogocennej krwi Chrystusa12.

Swiadectwa historyczne, zarowno zydowskie, jak i chrzescijanskie, wskazuja na uzywanie jedynie wina niesfermentowanego przy swiecie Paschy i Wiecze-rzy Panskiej. Louis Ginzberg (1873-1941), przez prawie 40 lat kierownik wydzialu Talmudu i badan rabinistycznych w Zydowskim Seminarium Teolo-gicznym w Ameryce, podaje nam wyczerpujaca ana-lize odnosnikow talmudycznych co do wykorzysta-nia wina w zydowskich ceremoniach religijnych. Konczy swoje badania stwierdzeniem: ,,Udowodnilismy wlasnie w oparciu o glowne fragmenty Talmudu Babilonskiego, jak i Jerozolimskiego, ze wino niesfermentowane moze byc uzyte lekatehillah (do-wolnie) podczas Kiddush (konsekracji swieta przy pomocy kielicha wina), jak i innych ceremonii religijnych poza swiatynia".

Konkluzja Ginzberga znajduje swe potwierdzenie w The Jewish Encyclopedia. W komentarzu na temat Ostatniej Wieczerzy czytamy: ,,Wydaje sie, ze w czwartkowy wieczor ostatniego tygodnia swego zycia Jezus wszedl wraz z uczniami do Jerozolimy, aby wspolnie spozyc posilek paschalny w swietym miescie; jesli tak, to oplatek i wino uzywane do mszy czy nabozen-stwa komunii, jakie wtedy ustanowil na pamiatke, winny byc niezakwaszonym chlebem i niesfermentowanym winem".

Oprac. O.D.

1 J 2,10. 2 Wedlug Pliniusza ,,wina sa najlepsze wtedy, gdy ich moc zostala usunieta przez filtr". Plutarch wskazuje, ze wino jest ,,znacznie przyjemniejszym napojem", kiedy ,,ani nie pobudza mozgu, ani tez nie trapi umyslu czy namietnosci" -- Pliniusz, Natural History 23,24, Cambridge 1961. Plutarch, Symposiac 8,7. 3 Zob. Mt 26,28-29; Mk 14,24-25. 4 Mt 26,29; Mk 14,25; Lk 22,18. 5 Josephus, Antyquities of the Jews 2,5,2. 6 Mt 26,27; zob. Mk 14,23; Lk 22,17. 7 Mt 6,13. 8 Zob. Wj 12,15; 13,6-7. 9 Zob. Mt 16,6. 10 Zob. Przy 23,31. 11 Zob. 1 Kor 10,16.21. 12 Zob. 1 P 1,18-19.

[Oprac. na podstawie artykulu prof. Samuella Bacchocchiego pt. Prawdziwe fakty o nowotestamentowym winie (w:) ,,Znaki Czasu" 12/1990. Wykorzystano tez fragmenty artykulu Olgierda Danielewicza pt. Wina wodki (w:) ,,Znaki Czasu" 4/2004].

http://www.znakiczasu.pl/
_________________
tom68
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
BannerFans.com
BannerFans.com
BannerFans.com
Strona wygenerowana w 0,03 sekundy. Zapytań do SQL: 14