FORUM MIŁOŚNIKÓW PISMA ŚWIĘTEGO Strona Główna FORUM MIŁOŚNIKÓW PISMA ŚWIĘTEGO
TWOJE SŁOWO JEST PRAWDĄ (JANA 17:17)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Dziś Pamiątka śmierci Jezusa po zachodzie słońca-ZAPRASZAMY
Autor Wiadomość
bioslawek
[Usunięty]

Poziom: 97
HP: 81367/88443
 92%
MP: 0/42228
 0%
EXP: 198/1408
 14%
Wysłany: 2013-03-26, 10:40   Dziś Pamiątka śmierci Jezusa po zachodzie słońca-ZAPRASZAMY

Nadstawiłem plecy bijącym (...). Nie zakryłem twarzy przed upokorzeniami i opluciem (Izaj. 50:6).
Jak wynika z powyższych słów, Izajasz prorokował, że Mesjasz będzie znieważany. A Micheasz zapowiedział: „Rózgą będą bić w policzek sędziego Izraela” (Mich. 5:1). Ewangelista Marek tak potwierdził spełnienie się tych proroctw: „Niektórzy zaczęli na niego [Jezusa] pluć i zakrywać mu całą twarz oraz bić go pięściami i mówić: ‚Prorokuj!’ A słudzy sądowi spoliczkowali go i zabrali”. Ponadto Marek odnotował, że żołnierze „bili go trzciną po głowie i pluli na niego, a padając na kolana [w szyderczym geście], składali mu hołd” (Marka 14:65; 15:19). Oczywiście Jezus nie uczynił niczego, co usprawiedliwiałoby takie traktowanie.

Kiedy umarł. Jezus Chrystus umarł wiosną, w dniu Paschy, czyli 14 dnia miesiąca Nisan (Abib) według kalendarza żydowskiego (Wj 12:1-6; 13:4; Mt 26:2; Jn 13:1-3). Pascha przypadała wtedy na szósty dzień tygodnia (zgodnie z żydowską rachubą czasu rozpoczynał się on w czwartek o zachodzie słońca, a kończył w piątek o tej samej porze). Wynika to z Jana 19:31, gdzie napisano, że następnego dnia był „wielki” sabat. Nazajutrz po Passze zawsze obchodzono sabat, niezależnie od dnia tygodnia (Kpł 23:5-7). Ale gdy ten szczególny sabat pokrywał się z siódmym dniem tygodnia (zwykłym sabatem), nazywano go „wielkim” sabatem. A zatem Jezus umarł w piątek 14 Nisan, ok. trzeciej po południu (Łk 23:44-46).
(Według naszego kalendarza w tym roku ten dzień przypada na 26 marca).

DODATKOWE INFORMACJE:

WIECZERZA PAŃSKA
Posiłek mający upamiętniać śmierć Pana Jezusa Chrystusa, nazywany też Pamiątką lub Ostatnią Wieczerzą. Jedyne święto, które Biblia nakazuje obchodzić chrześcijanom
Ustanowienie Wieczerzy Pańskiej opisało dwóch apostołów będących jej uczestnikami i naocznymi świadkami — Mateusz i Jan. Niektóre uzupełniające szczegóły podali również Marek oraz Łukasz, choć nie byli wtedy obecni. Poza tym kilka dodatkowych informacji przekazał Paweł, gdy udzielał wskazówek zborowi w Koryncie. Ze źródeł tych wynika, że wieczorem przed swą śmiercią Jezus spotkał się z uczniami w dużym górnym pokoju, gdzie wspólnie obchodzili Paschę (Mk 14:14-16). Mateusz donosi: „Gdy jeszcze jedli, Jezus wziął chleb i pobłogosławiwszy, połamał go, a dając uczniom, rzekł: ‚Bierzcie, jedzcie. To oznacza moje ciało’. Wziął także kielich i złożywszy podziękowania, dał im go, mówiąc: ‚Pijcie z niego, wy wszyscy; bo to oznacza moją „krew przymierza”, która ma być wylana za wielu dla przebaczenia grzechów. Ale wam mówię: Odtąd na pewno nie będę pił tego produktu z winorośli aż do dnia, gdy będę z wami pił nowy w królestwie mojego Ojca’. W końcu, zaśpiewawszy pieśni pochwalne, wyszli ku Górze Oliwnej” (Mt 26:17-30; Mk 14:17-26; Łk 22:7-39; Jn 13:1-38; 1Ko 10:16-22; 11:20-34).
Kiedy ustanowiona. Święto Paschy obchodzono zawsze dnia 14 Nisan (Abib), mniej więcej podczas pełni Księżyca, gdyż w żydowskim kalendarzu księżycowym miesiąc rozpoczynał się od dnia, w którym zaobserwowano nów. A zatem 14 dzień przypadał gdzieś w połowie lunacji (jest to odstęp czasu między jednym a drugim nowiem). Jezus został stracony 14 Nisan 33 r. n.e.Z obliczeń astronomicznych wynika, że w owym roku, w piątek 3 kwietnia według kalendarza juliańskiego, a 1 kwietnia — według gregoriańskiego, doszło do zaćmienia Księżyca (T. R. Oppolzer, Canon der Finsternisse, 1887, s. 344). Zjawisko to występuje tylko wtedy, gdy Księżyc znajduje się w pełni. Płynie stąd uzasadniony wniosek, że w 33 r. n.e. dzień 14 Nisan rozpoczął się według kalendarza gregoriańskiego w czwartek 31 marca, a zakończył w piątek 1 kwietnia.
Jezus ustanowił Wieczerzę Pańską w wieczór przed swoją śmiercią, zaraz po obchodach swej ostatniej Paschy. Przedtem jednak — kiedy już „była noc” — odprawił jeszcze zdrajcę Judasza (Jn 13:30). Ponieważ w kalendarzu żydowskim dzień rozpoczynał się wieczorem i kończył następnego wieczoru, więc uroczystość ta musiała się odbyć późnym wieczorem w czwartek 31 marca (14 Nisan) (zob. DZIEŃ).
Jak często obchodzić. W myśl relacji Łukasza i Pawła Jezus nakazał upamiętniać jego śmierć, rzekł bowiem: „Czyńcie to na moją pamiątkę” (Łk 22:19; 1Ko 11:24). Najwyraźniej dał w ten sposób do zrozumienia, by uczniowie obchodzili Wieczerzę Pańską raz do roku, nie częściej. Pascha, upamiętniająca wyzwolenie Izraela z niewoli egipskiej, którego Jehowa dokonał w 1513 r. p.n.e., była świętowana tylko raz w roku — 14 Nisan. Niewątpliwie na tej samej zasadzie raz do roku miała być obchodzona w tym dniu Pamiątka.
Paweł donosi, że Jezus, podając uczniom kielich, powiedział: „Czyńcie to, ilekroć będziecie go pić, na moją pamiątkę”. Następnie dodaje: „Bo ilekroć jecie ten chleb i pijecie ten kielich, obwieszczacie śmierć Pana, aż on przybędzie” (1Ko 11:25, 26). Słowa „ilekroć” lub „często” mogą się odnosić do czynności powtarzanej rokrocznie w ciągu wielu lat (por. Heb 9:25, 26). Chrystus złożył swe ludzkie ciało w ofierze na palu męki i przelał swą krew jako przebłaganie za grzechy dnia 14 Nisan. I w tym samym dniu należało upamiętniać „śmierć Pana” w późniejszym czasie.
Uczestnicy tej wieczerzy byli jeszcze „nieobecni u Pana” i przed śmiercią być może obchodzili Wieczerzę Pańską wielokrotnie. Jeśli dochowali wierności, to po zmartwychwstaniu do życia w niebie mieli być razem z Chrystusem i wtedy nie potrzebowaliby już uroczystości, która by im go przypominała. Kiedy Paweł pisał, że należy ją obchodzić, ‛aż Pan przybędzie’, zapewne nawiązywał do chwili, gdy Chrystus podczas swej obecności ‛przyjdzie znowu i przyjmie ich’ do nieba poprzez zmartwychwstanie. Wyraźnie dał to do zrozumienia sam Jezus, który jeszcze tego samego wieczoru zapowiedział 11 apostołom: „A jeśli pójdę i przygotuję wam miejsce, to przyjdę znowu i przyjmę was do siebie, abyście gdzie ja jestem, wy też byli” (2Ko 5:1-3, 6-9; Jn 14:3, 4).
Jezus oznajmił uczniom, że z okazji Paschy (przed ustanowieniem Pamiątki) po raz ostatni pił wino. Powiedział: „Odtąd na pewno nie będę pił tego produktu z winorośli aż do dnia, gdy będę z wami pił nowy w królestwie mojego Ojca” (Mt 26:29). Ponieważ w niebie nie będzie pił literalnego wina, niewątpliwie miał na myśli radość, którą czasami symbolizuje ono w Piśmie Świętym. Uczniowie z utęsknieniem wyczekiwali radosnej chwili, gdy znajdą się z nim w Królestwie (Rz 8:23; 2Ko 5:2). W jednej ze swych pieśni król Dawid oznajmił, że Jehowa dał „wino, które rozwesela serce śmiertelnika”, a jego syn Salomon oświadczył: „Wino rozwesela życie” (Ps 104:15; Kzn 10:19).
Emblematy. Marek tak mówi o chlebie, którym posłużył się Jezus, ustanawiając Wieczerzę Pańską: „A gdy jeszcze jedli, wziął chleb, pobłogosławił, połamał go i dał im, i rzekł: ‚Bierzcie, to oznacza moje ciało’” (Mk 14:22). Był to ten sam chleb, który nieco wcześniej spożywali w czasie wieczerzy paschalnej. Musiał być upieczony z niekwaszonego ciasta, gdyż w okresie Paschy i związanego z nią Święta Przaśników w domach żydowskich nie mogło być żadnego zakwasu (Wj 13:6-10). W Piśmie Świętym zakwas często symbolizuje grzeszność. Niekwaszony, przaśny chleb trafnie więc wyobrażał bezgrzeszne ludzkie ciało Jezusa (Heb 7:26; 9:14; 1Pt 2:22, 24). Pieczono go w postaci kruchych placków, które w trakcie posiłków zwykle łamano (Łk 24:30; Dz 27:35). Kiedy przy wcześniejszej okazji Jezus za sprawą cudu pomnożył chleb dla tysięcy ludzi, łamał go po to, by łatwo go było porozdawać (Mt 14:19; 15:36). A zatem łamanie chleba podczas Wieczerzy Pańskiej najwyraźniej nie miało żadnego znaczenia symbolicznego.
Po przekazaniu uczniom chleba Jezus wziął kielich, „złożył podziękowania i dał im go, i wszyscy z niego pili. I rzekł do nich: ‚To oznacza moją „krew przymierza”, która ma być wylana za wielu’” (Mk 14:23, 24). Nie był to zwykły sok winogronowy, lecz sfermentowane wino. Kiedy w Biblii jest mowa o winie, chodzi o prawdziwy napój alkoholowy, nie zaś o niesfermentowany sok z winogron (zob. WINO I MOCNY NAPÓJ). Jezus mówił, że „stare bukłaki” pękają od świeżo sfermentowanego wina, a nie od soku gronowego. Ponadto wrogowie zarzucali mu, że ‛oddaje się piciu wina’. Takie oskarżenie nie miałoby sensu, gdyby „wino” było jedynie sokiem z winogron (Mt 9:17; 11:19). Podczas święta Paschy pito prawdziwe wino, toteż Chrystus właśnie nim się posłużył, gdy bezpośrednio potem ustanowił Pamiątkę swej śmierci. Niewątpliwie też było to wino czerwone, gdyż tylko takie mogło stanowić stosowny symbol krwi (1Pt 1:19).
Posiłek współuczestnictwa. W starożytności Izraelita mógł złożyć ofiarę, w której spożyciu później współuczestniczył. Przyprowadzał zwierzę do sanktuarium, gdzie je zabijano. Część tej „ofiary współuczestnictwa” spalano na ołtarzu jako „kojącą woń dla Jehowy”. Część otrzymywał urzędujący kapłan, część inni kapłani, synowie Aarona, a resztą posilał się ofiarodawca wraz z domownikami (Kpł 3:1-16; 7:28-36). Ofiary tej pod karą ‛zgładzenia spośród ludu’ nie mógł spożywać nikt, kto w świetle Prawa był nieczysty (Kpł 7:20, 21).
Również w Wieczerzy Pańskiej współuczestniczy wiele osób: Jehowa jest jej Inicjatorem, Jezus Chrystus złożył ofiarę okupu, a jego duchowi bracia spożywają podawane wtedy emblematy. Ich udział w posiłku przy „stole Jehowy” oznacza, że pozostają z Nim w pokojowych stosunkach (1Ko 10:21). Co godne uwagi, ofiary współuczestnictwa nazywano czasem „pokojowymi darami ofiarnymi” (Kpł 3:1, przyp. w NW).
Uczestnicy tego uroczystego posiłku, spożywając chleb i wino, przyznają też, że mają ‛współudział w Chrystusie’, że pozostają z nim w pełnej jedności. Apostoł Paweł napisał: „Kielich błogosławieństwa, który błogosławimy, czyż nie jest współudziałem we krwi Chrystusa? Chleb, który łamiemy, czyż nie jest współudziałem w ciele Chrystusa? Ponieważ jeden jest chleb, przeto my, chociaż liczni, jesteśmy jednym ciałem, bo wszyscy spożywamy ten jeden chleb” (1Ko 10:16, 17).
Chrześcijanie tacy potwierdzają przez spożywanie emblematów, że są objęci nowym przymierzem i korzystają z jego dobrodziejstw — z przebaczenia grzechów na mocy krwi Chrystusa. Wysoko cenią wartość „krwi przymierza”, którą zostali uświęceni (Heb 10:29). Pismo Święte nazywa ich „sługami nowego przymierza”, gdyż działają na jego rzecz (2Ko 3:5, 6). Słusznie spożywają emblemat w postaci chleba, ponieważ mogą oświadczyć: „Za sprawą wspomnianej ‚woli’ zostaliśmy uświęceni przez ofiarę ciała Jezusa Chrystusa raz na zawsze” (Heb 10:10). Podobnie jak on znoszą cierpienia i podobnie jak on umierają, zachowując aż do końca nieskazitelną lojalność. Mają więc nadzieję, że również „w podobieństwie jego zmartwychwstania” zostaną wskrzeszeni do nieśmiertelnego życia w ciele duchowym (Rz 6:3-5).
Apostoł Paweł tak napisał o uczestnikach tego szczególnego posiłku: „Kto by jadł ten chleb lub pił kielich Pański niegodnie, będzie winny względem ciała i krwi Pana. Najpierw niech człowiek uzna siebie za godnego po skrupulatnym zbadaniu i tak niech je chleb i pije z kielicha. Bo kto je i pije, nie rozeznając ciała, ten je i pije wyrok przeciwko sobie” (1Ko 11:27-29). Obłudne, nieczyste, niebiblijne postępowanie wyklucza udział w tej wieczerzy. Kto nie chce o tym pamiętać, „ten je i pije wyrok przeciwko sobie”. Nie ceni ofiary Chrystusa, jej celu ani jej znaczenia. Okazuje brak szacunku, wręcz pogardę dla niej (por. Heb 10:28-31). Naraża się na to, że ‛zostanie zgładzony spośród ludu Bożego’, podobnie jak Izraelita, który by pomimo swej nieczystości zjadł cząstkę ofiary współuczestnictwa (Kpł 7:20).
Paweł porównał Wieczerzę Pańską do spożywania izraelskiej ofiary współuczestnictwa, kiedy mówiąc o chrześcijanach mających ‛współudział w Chrystusie’, oświadczył: „Popatrzcie na to, co jest Izraelem w sensie cielesnym: Czyż ci, co jedzą ofiary, nie mają współudziału z ołtarzem? (...) Nie możecie pić kielicha Jehowy i kielicha demonów; nie możecie spożywać ze ‚stołu Jehowy’ i stołu demonów” (1Ko 10:18-21).
Uczestnicy i obserwatorzy. Zgromadziwszy 12 apostołów, Jezus oznajmił: „Wielce pragnąłem zjeść z wami ten posiłek paschalny, zanim będę cierpiał” (Łk 22:15). Ale Jan, obecny na tej uroczystości, zaznaczył, że przed ustanowieniem Pamiątki Jezus odprawił wiarołomnego Judasza. Wiedząc o jego zdradzie, podał mu podczas Paschy umoczony kęs chleba i kazał odejść (Jn 13:21-30). Taka kolejność wydarzeń wynika też z relacji Marka (Mk 14:12-25). Później w czasie Wieczerzy Pańskiej Jezus rozdał chleb i wino pozostałym 11 apostołom i polecił, by jedli i pili (Łk 22:19, 20). Następnie powiedział o nich, że ‛wytrwali przy nim w jego doświadczeniach’, co także dowodzi, że było to już po odprawieniu Judasza (Łk 22:28).
Nic nie wskazuje na to, by podczas tej pamiątkowej wieczerzy Jezus sam jadł chleb i pił z kielicha. Jego ciało i krew miały zostać złożone w ofierze za uczniów i uprawomocnić nowe przymierze, zakrywające ich grzechy (Jer 31:31-34; Heb 8:10-12; 12:24). Jezus był bezgrzeszny (Heb 7:26). Stał się pośrednikiem nowego przymierza zawartego przez Jehowę Boga z osobami wybranymi na współtowarzyszy Chrystusa. W skład tej „małej trzódki” współkrólów i współkapłanów Jezusa, nazywanej też „Izraelem Bożym”, mieli wejść nie tylko apostołowie, obecni na tamtej wieczerzy, lecz także inni uczniowie (Łk 12:32; Gal 6:16; Obj 1:5, 6; 5:9, 10). A zatem uczestnikami Wieczerzy Pańskiej — ilekroć by ją obchodzono w przyszłości — mieli być wszyscy duchowi bracia Chrystusa przebywający na ziemi. Nazwano ich „pierwocinami jego [Bożych] stworzeń” (Jak 1:18), kupionymi spośród ludzi jako „pierwociny dla Boga i dla Baranka”, a Janowi objawiono w wizji, że będzie ich 144 000 (Obj 14:1-5).
Obserwatorzy nie spożywają emblematów. Pan Jezus Chrystus wyjawił, że w czasie jego obecności niektórzy ludzie będą wyświadczać dobro jego duchowym braciom, odwiedzając ich i wspierając w potrzebie (Mt 25:31-46). Czy osoby takie mogą uczestniczyć w spożywaniu emblematów podczas obchodów Wieczerzy Pańskiej? Pismo Święte wskazuje, iż uprawnionych do tego Bóg upewni poprzez swego ducha, że istotnie są synami Bożymi — „dziedzicami wprawdzie Bożymi, lecz współdziedzicami z Chrystusem”. Apostoł Paweł napisał: „Tenże duch świadczy wespół z naszym duchem, że jesteśmy dziećmi Bożymi”. Następnie wyjaśnił, iż zrodzenie przez Boga tych synów przyniesie pożytek jeszcze innej grupie ludzi: „Albowiem stworzenie ze skwapliwym oczekiwaniem wypatruje objawienia synów Bożych” (Rz 8:14-21). Współdziedzice Chrystusa mają panować „nad ziemią” jako królowie i kapłani, a ich Królestwo ma przysporzyć dobrodziejstw swym ziemskim poddanym (Obj 5:10; 20:4, 6; 21:3, 4). Rzecz jasna osoby takie również są zainteresowane tym Królestwem i jego rozwojem. Przybywają więc na obchody Wieczerzy Pańskiej w charakterze obserwatorów, ale nie spożywają emblematów, ponieważ nie są duchowymi synami Bożymi, współdziedzicami Chrystusa ‛zjednoczonymi w podobieństwie jego śmierci’ i mającymi nadzieję zjednoczyć się z nim po wskrzeszeniu do życia w niebie (Rz 6:3-5).
Ani transsubstancjacja, ani konsubstancjacja. Kiedy Jezus rozdał uczniom chleb, nadal miał swe ziemskie ciało. Następnego dnia po południu (według kalendarza hebrajskiego był to ten sam dzień, 14 Nisan) miał je w całości ofiarować jako doskonałą, nieskalaną ofiarę za grzechy. Na ofiarę tę zachował też całą swoją krew. „Wylał na śmierć swą duszę [która jest we krwi]” (Iz 53:12; Kpł 17:11). A zatem podczas Ostatniej Wieczerzy nie mógł dokonać cudu transsubstancjacji, czyli przeistoczenia chleba w swe literalne ciało oraz wina w swą literalną krew. Z tych samych powodów nie można powiedzieć, że za sprawą cudu spowodował, iż jego ciało i krew były obecne w chlebie i winie w sposób łączny, jak twierdzą zwolennicy nauki o konsubstancjacji.
Powyższym argumentom nie zaprzeczają bynajmniej słowa z Jana 6:51-57. Jezus nie omawiał wtedy Wieczerzy Pańskiej, którą przecież ustanowił dopiero jakiś rok później. ‛Spożywanie’ i ‛picie’ są w tym sprawozdaniu symbolami okazywania wiary w Jezusa Chrystusa, co wynika z wersetów 35 i 40.
Prócz tego jedzenie rzeczywistego ciała i krwi równałoby się kanibalizmowi. Właśnie dlatego wypowiedź Jezusa na temat jedzenia i picia jego krwi tak zaszokowała Żydów, którym zabrakło wiary i zrozumienia. Ich reakcja odzwierciedlała żydowski pogląd na spożywanie ludzkiego ciała i krwi, oparty na Prawie Mojżeszowym (Jn 6:60).
Picie krwi byłoby też sprzeczne z prawem Bożym danym Noemu na długo przed ustanowieniem przymierza Prawa (Rdz 9:4; Kpł 17:10). Pan Jezus Chrystus nigdy nie nakłaniałby nikogo do złamania prawa Bożego (por. Mt 5:19). Ponadto wyraźnie polecił: „Czyńcie to na moją pamiątkę”, a nie ‛jako moją ofiarę’ (1Ko 11:23-25).
A zatem chleb i wino są emblematami, symbolami wyobrażającymi ciało i krew Chrystusa, i tak samo przenośne znaczenie miały jego słowa o spożywaniu jego ciała i piciu jego krwi. Urażonym tą wypowiedzią oświadczył: „Chlebem zaś, który ja dam, jest moje ciało za życie świata” (Jn 6:51). Spełniło się to, gdy poniósł śmierć ofiarną na palu męki. Ciało Jezusa zostało pochowane, a później usunięte przez jego Ojca, by „nie ujrzało skażenia” (Dz 2:31). Nikt nigdy nie spożywał jego literalnego ciała ani krwi.
Obchodzona godnie i w porządku. Zbór chrześcijański w Koryncie pod pewnymi względami zboczył na duchowe manowce, toteż apostoł Paweł oznajmił jego członkom: „Wielu wśród was jest słabych i chorowitych, a sporo śpi w śmierci”. W dużej mierze wynikało to z błędnych poglądów na temat Wieczerzy Pańskiej i jej znaczenia. Koryntianie zapomnieli, że była to święta uroczystość. Część z nich przynosiła ze sobą własną kolację i jadła ją przed zebraniem lub po jego rozpoczęciu. Niektórzy też nadużywali alkoholu i byli podpici; inni przychodzili głodni i czuli się zawstydzeni w obecności osób, które miały dużo jedzenia. W rezultacie uczestnicy albo byli senni, albo błądzili gdzieś myślami i nie potrafili spożywać emblematów z należytym docenianiem. Prócz tego w zborze dochodziło do podziałów, gdyż jedni uznawali za swego przewodnika Piotra, drudzy Apollosa, a jeszcze inni woleli Pawła (1Ko 1:11-13; 11:18). Zapominali, że uroczystość ta miała uwypuklać ich jedność. Nie pojmowali w pełni doniosłego charakteru owej wieczerzy — tego, że upamiętnia śmierć Pana, a emblematy wyobrażają jego ciało i krew. Paweł wykazał, iż kto w niej uczestniczy bez zrozumienia, naraża się na ogromne niebezpieczeństwo (1Ko 11:20-34).


Tekst autorstwa TS
 
     
nike 
Administrator


Potwierdzenie wizualne: 125
Pomogła: 1321 razy
Dołączyła: 13 Sty 2013
Posty: 13638

Poziom: 71
HP: 9650/29245
 33%
MP: 0/13963
 0%
EXP: 417/608
 68%
Wysłany: 2013-03-26, 12:03   

Cytat:
bioslawek, Kiedy przy wcześniejszej okazji Jezus za sprawą cudu pomnożył chleb dla tysięcy ludzi, łamał go po to, by łatwo go było porozdawać (Mt 14:19; 15:36). A zatem łamanie chleba podczas Wieczerzy Pańskiej najwyraźniej nie miało żadnego znaczenia symbolicznego.

Nie. Łamanie chleba w czasie pamiątki ma pewien symbol, a mianowicie, chleb przedstawia ciało Jezusa, a złamany chleb, złamane ciało Jezusa.

Cytat:
Przybywają więc na obchody Wieczerzy Pańskiej w charakterze obserwatorów, ale nie spożywają emblematów, ponieważ nie są duchowymi synami Bożymi, współdziedzicami Chrystusa ‛zjednoczonymi w podobieństwie jego śmierci’ i mającymi nadzieję zjednoczyć się z nim po wskrzeszeniu do życia w niebie (Rz 6:3-5).


Jezus jest poza obrazowym barankiem w Egipcie, kto jadł tego baranka w czasie kiedy Anioł Śmierci przechodził? Czy tylko pierworodni którzy byli zagrożeni? Nie.Baranka jadły cale rodziny wraz z dziećmi, co to nam symbolizuje? A no to,ze wszyscy poświęceni powinni przyjmować emblematy i cieszyć się,że maja taki przywilej.
My przyjmując emblematy zdajemy sobie sprawę,że nie mamy udziału w krwi Jezusa, ale mamy radość,że możemy opowiadać i radować się z korzyści jakie otrzymamy ze śmierci Jezusa.
PS. w dalszym ciągu proszę o krótsze posta, bo na takie jak ten to raczej nikt tobie nie odpowie. :-D
_________________
שים לב במי אתה בוטח
patrz komu ufasz !
mile pozdrowionka nike.
 
     
Makarios
[Usunięty]

Poziom: 97
HP: 81367/88443
 92%
MP: 0/42228
 0%
EXP: 198/1408
 14%
Wysłany: 2013-03-26, 12:22   

Tylko zauważ Nike, że podczas ostatniej wieczerzy chleb i wino spożywali tylko Ci, z którymi Jezus zawarł przymierze co do Królestwa.
 
     
nike 
Administrator


Potwierdzenie wizualne: 125
Pomogła: 1321 razy
Dołączyła: 13 Sty 2013
Posty: 13638

Poziom: 71
HP: 9650/29245
 33%
MP: 0/13963
 0%
EXP: 417/608
 68%
Wysłany: 2013-03-26, 13:56   

Makarios napisał/a:
Tylko zauważ Nike, że podczas ostatniej wieczerzy chleb i wino spożywali tylko Ci, z którymi Jezus zawarł przymierze co do Królestwa.

Chwileczkę, bo tak na prawdę to tylko Apostołowie byli oddani Jezusowi, reszta, to raczej szla za Jezusem, dla korzyści np. najedzenia się za darmo.
I dlatego Jezus nie zapraszał gapiów na tę znamienną uroczystość.
I nie powiedział Jezus zawarłem ale zawieram---to tak jak podnosimy pieczęć do góry,żeby ja opuścić---mówimy wtedy zawieram z toba ugodę, ale ta ugoda dopiero jest zawarta jak pieczęć odbija się na dokumencie.
_________________
שים לב במי אתה בוטח
patrz komu ufasz !
mile pozdrowionka nike.
 
     
bartek212701 
VIP


Potwierdzenie wizualne: 27
Pomógł: 1006 razy
Wiek: 31
Dołączył: 19 Mar 2013
Posty: 5722
Poziom: 54
HP: 1694/12102
 14%
MP: 5778/5778
 100%
EXP: 17/317
 5%
Wysłany: 2013-03-26, 21:39   

Makarios, napisał
Cytat:
Tylko zauważ Nike, że podczas ostatniej wieczerzy chleb i wino spożywali tylko Ci, z którymi Jezus zawarł przymierze co do Królestwa.
Byłem na Pamiątce,wiesz co mnie poraziło,że mówca powiedział,że Jezus zawarł przymierze z 11 i dlatego wielka rzesza nie spozywa,bo nie jest to przymierze zawarte między nimi.
Pomyślałem wtedy od razu o Pawle i Tymoteuszu i zadałem sobie pytanie---> Kurcze,a czy Jezus zawarł z nimi przymierze i drugie pytanie,czy Paweł i Tymoteusz nie spożywali ?

Czułem ból,straszne bicie serca gdy oddawałem Chleb i Wino bez spożywania ich,bo czułem jakbym odpychał od siebie to i poniekąd mówi "nie nie chce,weź Ty''....... Nikt nie spożył.

Padły słowa,że jesteśmy "pokornym obserwatorami" którzy będą żyć.Później sobie myślę,"kto nie spożywa,ten nie ma w sobie życia"

Jestem zasmucony Pamiątką,naprawdę czuję,że to nie jest miejsce dla mnie.Jest mi smutno.

P.S. chciałem potrzymac dłużej w rękach chleb i wino-porządkowy prawie wyrywał mi je z ręki,ale tak łatwo tego nie oddałem,bo trochę chciałem chociaż potrzymać.Niesamowicie się wtedy czułem.Bardzo biło mi serce.
_________________
Efez. 5:17. Dlatego nie bądźcie nierozsądni, ale rozumiejcie, jaka jest wola Pańska

"Piękno sceny kuszenia można dostrzec tylko wtedy, gdy zamknie się ją w umyśle Chrystusa" Jaaqob

NIEBO - Chrześcijanie tyle mówią o niebie, ponieważ Nowy Testament głosi niebo jako nadzieję dla wierzących (1 Piotra 1:4; Kolosan 1:5; Hebrajczyków 3:1). Mówienie o niebie nie wyklucza wiary w życie na ziemi, ponieważ niebo jest tam, gdzie jest Bóg. Gdy Bóg zstąpi między ludzi i zamieszka wśród nich, to tam będzie też niebo (Objawienie 21:1-5). Wielu komentatorów uważa, że niebo i ziemia staną się jednym.
 
     
AlexK 
Zasłużony
katolik


Potwierdzenie wizualne: 7
Pomogła: 4 razy
Wiek: 29
Dołączyła: 12 Lut 2013
Posty: 880
Skąd: Z podlasia
Poziom: 26
HP: 32/1637
 2%
MP: 781/781
 100%
EXP: 41/78
 52%
Wysłany: 2013-03-26, 21:47   

bartek212701 napisał/a:

P.S. chciałem potrzymac dłużej w rękach chleb i wino-porządkowy prawie wyrywał mi je z ręki,ale tak łatwo tego nie oddałem,bo trochę chciałem chociaż potrzymać.Niesamowicie się wtedy czułem.Bardzo biło mi serce.

Tak się zastanawiam: a czy podobnie się czułeś przyjmując Komunię w KK?

P.S.: Z 11 zawarł przymierze... A co z Judaszem?
Jak dla mnie to te Pamiątki są niesprawiedliwe. Kurcze, a kto wybrał tych, którzy emblematy spożywają? Bóg? Chyba nie, bo takie cuda to tylko my mamy. :) Mógłby mi ktoś to wyjaśnić?
_________________
Przytul mnie Jezu
tak mocno do siebie.
Ukryj głęboko,
na dnie swego serca.

 
     
bartek212701 
VIP


Potwierdzenie wizualne: 27
Pomógł: 1006 razy
Wiek: 31
Dołączył: 19 Mar 2013
Posty: 5722
Poziom: 54
HP: 1694/12102
 14%
MP: 5778/5778
 100%
EXP: 17/317
 5%
Wysłany: 2013-03-26, 21:56   

AlexK,
Cytat:
Tak się zastanawiam: a czy podobnie się czułeś przyjmując Komunię w KK?
nie czułem,bo Kościół nie uświadomił mi kim jest Bóg i nie czułem tam w ogóle Boga,jak dla mnie Eucharystia w KK jest czyms nijakim,czyms bardzo zwykłym i prozaicznym[nie gniewajcie się dziewczyny,to moje osobiste odczucia]
Cytat:
Jak dla mnie to te Pamiątki są niesprawiedliwe.
Są sprawiedliwe, po prostu ludzie wierzą,jak wierzą,każdy może spozyć jesli czuje potrzebę,ale boi się chyba innych ludzi.Mozliwe,że też robi to z pokory i chce żyć na ziemi.
Cytat:
Kurcze, a kto wybrał tych, którzy emblematy spożywają? Bóg? Chyba nie,
Ludzie Ci we własnych sercach czuja,że daza do nieba,chca być z Jezusem i współkrólowac z Nim.Nie znaczy to jednak tego,że wybrał tego kogoś Bóg.To po prostu NADZIEJA.
_________________
Efez. 5:17. Dlatego nie bądźcie nierozsądni, ale rozumiejcie, jaka jest wola Pańska

"Piękno sceny kuszenia można dostrzec tylko wtedy, gdy zamknie się ją w umyśle Chrystusa" Jaaqob

NIEBO - Chrześcijanie tyle mówią o niebie, ponieważ Nowy Testament głosi niebo jako nadzieję dla wierzących (1 Piotra 1:4; Kolosan 1:5; Hebrajczyków 3:1). Mówienie o niebie nie wyklucza wiary w życie na ziemi, ponieważ niebo jest tam, gdzie jest Bóg. Gdy Bóg zstąpi między ludzi i zamieszka wśród nich, to tam będzie też niebo (Objawienie 21:1-5). Wielu komentatorów uważa, że niebo i ziemia staną się jednym.
 
     
bioslawek
[Usunięty]

Poziom: 97
HP: 81367/88443
 92%
MP: 0/42228
 0%
EXP: 198/1408
 14%
Wysłany: 2013-03-26, 23:15   

Izrael cielesny i Izrael duchowy. Spożywanie paschy, a spożywanie emblematów

nike napisał/a:
Cytat:
bioslawek, Kiedy przy wcześniejszej okazji Jezus za sprawą cudu pomnożył chleb dla tysięcy ludzi, łamał go po to, by łatwo go było porozdawać (Mt 14:19; 15:36). A zatem łamanie chleba podczas Wieczerzy Pańskiej najwyraźniej nie miało żadnego znaczenia symbolicznego.

Nie. Łamanie chleba w czasie pamiątki ma pewien symbol, a mianowicie, chleb przedstawia ciało Jezusa, a złamany chleb, złamane ciało Jezusa.

Cytat:
Przybywają więc na obchody Wieczerzy Pańskiej w charakterze obserwatorów, ale nie spożywają emblematów, ponieważ nie są duchowymi synami Bożymi, współdziedzicami Chrystusa ‛zjednoczonymi w podobieństwie jego śmierci’ i mającymi nadzieję zjednoczyć się z nim po wskrzeszeniu do życia w niebie (Rz 6:3-5).


Jezus jest poza obrazowym barankiem w Egipcie, kto jadł tego baranka w czasie kiedy Anioł Śmierci przechodził? Czy tylko pierworodni którzy byli zagrożeni? Nie.Baranka jadły cale rodziny wraz z dziećmi(...)


1) Ponieważ członkiem (cielesnego) narodu Izraelskiego było się od urodzenia. Mężczyźni byli obrzezywani już wieku niemowlęcym (w ósmym dniu).

2) Cielesny Izrael symbolizował przyszły Izrael duchowy, a ich jest tylko 144 000 i tylko oni zawarli z Jezusem przymierze co, do królestwa. Tylko oni będą z nim żyć w niebie i pić napój w domu Ojca Jezusa.

Objawienia 14 I ujrzałem, a oto Baranek stojący na górze Syjon, a z nim sto czterdzieści cztery tysiące mających napisane na swych czołach jego imię i imię jego Ojca. (....)3 I śpiewają jak gdyby nową pieśń przed tronem i przed czterema żywymi stworzeniami, i starszymi; i nikt nie zdołał opanować tej pieśni oprócz stu czterdziestu czterech tysięcy kupionych z ziemi.

Objawienie 7:4 I usłyszałem liczbę tych, których opieczętowano: sto czterdzieści cztery tysiące — opieczętowanych z każdego plemienia synów Izraela:
5 Z plemienia Judy dwanaście tysięcy opieczętowanych,
z plemienia Rubena dwanaście tysięcy,
z plemienia Gada dwanaście tysięcy,
6 z plemienia Aszera dwanaście tysięcy,
z plemienia Naftalego dwanaście tysięcy,
z plemienia Manassesa dwanaście tysięcy,
7 z plemienia Symeona dwanaście tysięcy,
z plemienia Lewiego dwanaście tysięcy,
z plemienia Issachara dwanaście tysięcy,
8 z plemienia Zebulona dwanaście tysięcy,
z plemienia Józefa dwanaście tysięcy,
z plemienia Beniamina dwanaście tysięcy opieczętowanych.



3) 1Ko 11:25, 26 „Bo ilekroć jecie ten chleb i pijecie ten kielich, obwieszczacie śmierć Pana, aż on przybędzie” .

Kiedy przybędzie Jezus zabierze członków Izraela duchowego do nieba i wtedy ziemscy poddani królestwa Bożego przestaną obchodzić pamiątkę. Dlatego, ponieważ członkowie Izraela będą już tylko pić wino (radość) z Jezusem w królestwie co, do którego zawarli z nim przymierze. A jak oni nie będą spożywać, to drugie owce nie będą już dalej obserwatorami.

1 Tesaloniczan 4:15 Albowiem to mówimy wam na podstawie słowa Jehowy, że my, żyjący, którzy pozostaniemy przy życiu aż do obecności Pana, w żaden sposób nie wyprzedzimy tych, którzy zapadli w sen śmierci; 16 ponieważ sam Pan zstąpi z nieba z nakazującym wołaniem, z głosem archanielskim oraz z trąbą Bożą i ci, co umarli w jedności z Chrystusem, powstaną pierwsi. 17 Potem my, żyjący, którzy pozostaniemy przy życiu, będziemy wraz z nimi porwani w obłokach, aby spotkać Pana w powietrzu; i tak zawsze będziemy z Panem.


Mateusza 26:. 29 Ale wam mówię: Odtąd na pewno nie będę pił tego produktu z winorośli aż do dnia, gdy będę z wami pił nowy w królestwie mojego Ojca”.

Będą panować nad drugimi owcami (wielką rzeszą), jako małą trzódka zabrana do nieba.


Objawienia 20:4 4 I ujrzałem trony, i byli ci, którzy na nich zasiedli, i dano im władzę sądzenia. Tak, ujrzałem dusze tych, których stracono toporem za świadczenie o Jezusie i za mówienie o Bogu, tych, którzy nie oddali czci ani bestii, ani jej wizerunkowi i którzy nie przyjęli znamienia na swe czoło ani na rękę. I ożyli, i królowali z Chrystusem przez tysiąc lat.

Jak więc widzisz emblematy w dalszym ciągu spożywają członkowie Izraela, z tym, że duchowego. Są to zrodzeni z ducha bracia Jezusa. Tak, jak cały cielesny (starożytny) Izrael ,mężczyźni, kobiety i dzieci, zawarł przymierze prawa z Bogiem za pośrednictwem Mojżesza, tak też członkowie Izraela duchowego zawarli przymierze co do królestwa z Jezus Chrystusem.

Kiedy przy wcześniejszej okazji Jezus za sprawą cudu pomnożył chleb dla tysięcy ludzi, łamał go po to, by łatwo go było porozdawać (Mt 14:19; 15:36). A zatem łamanie chleba podczas Wieczerzy Pańskiej najwyraźniej nie miało żadnego znaczenia symbolicznego.

Cytat:
Nie. Łamanie chleba w czasie pamiątki ma pewien symbol, a mianowicie, chleb przedstawia ciało Jezusa, a złamany chleb, złamane ciało Jezusa.


Można wiedzieć skąd ta wiedza?
 
     
nike 
Administrator


Potwierdzenie wizualne: 125
Pomogła: 1321 razy
Dołączyła: 13 Sty 2013
Posty: 13638

Poziom: 71
HP: 9650/29245
 33%
MP: 0/13963
 0%
EXP: 417/608
 68%
Wysłany: 2013-03-26, 23:30   

Cytat:
bioslawek, 1) Ponieważ członkiem (cielesnego) narodu Izraelskiego było się od urodzenia. Mężczyźni byli obrzezywani już wieku niemowlęcym (w ósmym dniu).

Tego nie rozumiem, co to ma do rzeczy?

Cytat:
bioslawek, 2) Cielesny Izrael symbolizował przyszły Izrael duchowy, a ich jest tylko 144 000 i tylko oni zawarli z Jezusem przymierze co, do królestwa. Tylko oni będą z nim żyć w niebie i pić napój w domu Ojca Jezusa.

Kogo więc przedstawiają pierworodni, skoro cały Izrael przedstawia Maluczkie Stadko?

Ja wiem,że pierworodni, Izraela którzy byli zagrożeni, przedstawiają Maluczkie Stadko, a reszta Izraela cały lud Boży, poświęcony [byli obrzezani]

Przy wieczerzy Jezus nie zawierał przymierza, On powiedział,że zawrze przymierze.

Klasa Maluczkiego Stadka rozwijała się pod przymierzem ofiary i przymierzem Sary.
A nie pod przymierzem Nowym, nowe przymierze wejdzie w życie w tysiącleciu, ono będzie dla całej ludzkości.
_________________
שים לב במי אתה בוטח
patrz komu ufasz !
mile pozdrowionka nike.
 
     
bioslawek
[Usunięty]

Poziom: 97
HP: 81367/88443
 92%
MP: 0/42228
 0%
EXP: 198/1408
 14%
Wysłany: 2013-03-27, 00:00   

(....)
 
     
bioslawek
[Usunięty]

Poziom: 97
HP: 81367/88443
 92%
MP: 0/42228
 0%
EXP: 198/1408
 14%
Wysłany: 2013-03-27, 00:00   

nike napisał/a:
Cytat:
bioslawek, 1) Ponieważ członkiem (cielesnego) narodu Izraelskiego było się od urodzenia. Mężczyźni byli obrzezywani już wieku niemowlęcym (w ósmym dniu).

Tego nie rozumiem, co to ma do rzeczy?(...)


Czego nie rozumiesz? Każdy Izraelita rodził się już pod przymierzem prawa, więc był od urodzenia Izraelitą. Dlatego też każdy Izraelita, czy to dziecko czy starszy miał prawo spożywać baranka paschalnego.

Członkowie Izraela są zrodzeni przez Boga Jehowę z ducha świętego (dokładniejsze zrozumienie "odgórnie z nieba") i dopiero wtedy stają się członkami Izraela duchowego.

Jana 3 A był człowiek spośród faryzeuszy, imieniem Nikodem, jeden z władców żydowskich. 2 Ten przyszedł do niego w nocy i rzekł mu: „Rabbi, wiemy, że jako nauczyciel przyszedłeś od Boga; bo nikt nie mógłby dokonywać tych znaków, których ty dokonujesz, gdyby Bóg nie był z nim”. 3 Odpowiadając, Jezus rzekł do niego: „Zaprawdę, zaprawdę ci mówię: Jeżeli ktoś nie narodzi się ponownie ["odgórnie z nieba"), nie może ujrzeć królestwa Bożego”. 4 Nikodem powiedział do niego: „Jak człowiek może się narodzić, gdy jest stary? Przecież nie może po raz drugi wejść do łona swej matki i się narodzić?” 5 Jezus odpowiedział: „Zaprawdę, zaprawdę ci mówię: Jeżeli ktoś nie narodzi się z wody i ducha, nie może wejść do królestwa Bożego. 6 Co się narodziło z ciała, jest ciałem, a co się narodziło z ducha, jest duchem.

Mateusza 20:20 Wtedy matka synów Zebedeusza podeszła do niego ze swymi synami, składając hołd i o coś go prosząc. 21 Rzekł do niej: „Co chcesz?” Ona powiedziała do niego: „Rzeknij słowo, żeby ci dwaj moi synowie zasiedli w twoim królestwie, jeden po twej prawicy, a drugi po twej lewicy”. 22 Jezus, odpowiadając, rzekł: „Nie wiecie, o co prosicie. Czy możecie pić kielich, który ja mam wypić?” Rzekli do niego: „Możemy”. 23 On im powiedział: „Kielich mój istotnie będziecie pić, ale to zasiadanie po mej prawicy i po mej lewicy nie moją jest rzeczą, abym mógł je dać, lecz należy ono do tych, dla których zostało przygotowane przez mojego Ojca”.

A więc kogo Ojciec zrodzi, jako duchowego Izraelitę ten może spożywać emblematy.




2) Cielesny Izrael symbolizował przyszły Izrael duchowy, a ich jest tylko 144 000 i tylko oni zawarli z Jezusem przymierze co, do królestwa. Tylko oni będą z nim żyć w niebie i pić napój w domu Ojca Jezusa.


Cytat:
Kogo więc przedstawiają pierworodni, skoro cały Izrael przedstawia Maluczkie Stadko?


A co do tego wszystkiego mają pierworodni? Jaka jest istota twojej argumentacji?

Cytat:
Ja wiem,że pierworodni, Izraela którzy byli zagrożeni, przedstawiają Maluczkie Stadko, a reszta Izraela cały lud Boży, poświęcony [byli obrzezani]


A skąd ty to wiesz?

Cytat:
Przy wieczerzy Jezus nie zawierał przymierza, On powiedział,że zawrze przymierze.


Łukasza 22: 28 „Wy zaś wytrwaliście przy mnie w moich doświadczeniach; 29 a ja zawieram z wami przymierze — tak jak mój Ojciec zawarł przymierze ze mną — co do królestwa,

Cytat:
Klasa Maluczkiego Stadka rozwijała się pod przymierzem ofiary i przymierzem Sary.
A nie pod przymierzem Nowym, nowe przymierze wejdzie w życie w tysiącleciu, ono będzie dla całej ludzkości.


Notorycznie stawiasz dziwne tezy i wcale nie uzasadniasz ich Słowem Bożym. Zapoznam się z twoimi poglądami, ale poświęcę mój czas, kiedy zaczniesz mi pokazywać jakie KONKRETNIE nauki Biblijne popierają twoje pomysły.
 
     
AlexK 
Zasłużony
katolik


Potwierdzenie wizualne: 7
Pomogła: 4 razy
Wiek: 29
Dołączyła: 12 Lut 2013
Posty: 880
Skąd: Z podlasia
Poziom: 26
HP: 32/1637
 2%
MP: 781/781
 100%
EXP: 41/78
 52%
Wysłany: 2013-03-27, 15:26   

bartek212701 napisał/a:
[nie gniewajcie się dziewczyny,to moje osobiste odczucia]

Spoko, nie każdy musi to jakoś przeżywać. :)

Widzę, że jesteś tolerancyjny, ale ogólnie to mi się te pamiątki nie podobają - przecież Jezus powiedział: bierzcie i jedzcie z tego wszyscy, a nie wybrani.
_________________
Przytul mnie Jezu
tak mocno do siebie.
Ukryj głęboko,
na dnie swego serca.

 
     
Makarios
[Usunięty]

Poziom: 97
HP: 81367/88443
 92%
MP: 0/42228
 0%
EXP: 198/1408
 14%
Wysłany: 2013-03-27, 16:01   

AlexK napisał/a:
bartek212701 napisał/a:
[nie gniewajcie się dziewczyny,to moje osobiste odczucia]

Spoko, nie każdy musi to jakoś przeżywać. :)

Widzę, że jesteś tolerancyjny, ale ogólnie to mi się te pamiątki nie podobają - przecież Jezus powiedział: bierzcie i jedzcie z tego wszyscy, a nie wybrani.

Powiedział też by wszyscy spożywali wino. Dlaczego nie spożywasz wina podczas mszy?
 
     
AlexK 
Zasłużony
katolik


Potwierdzenie wizualne: 7
Pomogła: 4 razy
Wiek: 29
Dołączyła: 12 Lut 2013
Posty: 880
Skąd: Z podlasia
Poziom: 26
HP: 32/1637
 2%
MP: 781/781
 100%
EXP: 41/78
 52%
Wysłany: 2013-03-27, 16:03   

Makarios napisał/a:
AlexK napisał/a:
bartek212701 napisał/a:
[nie gniewajcie się dziewczyny,to moje osobiste odczucia]

Spoko, nie każdy musi to jakoś przeżywać. :)

Widzę, że jesteś tolerancyjny, ale ogólnie to mi się te pamiątki nie podobają - przecież Jezus powiedział: bierzcie i jedzcie z tego wszyscy, a nie wybrani.

Powiedział też by wszyscy spożywali wino. Dlaczego nie spożywasz wina podczas mszy?

A ile ja razy mogę to powtarzać, że wino jest uzupełnieniem?
I co to ma do rzeczy?
_________________
Przytul mnie Jezu
tak mocno do siebie.
Ukryj głęboko,
na dnie swego serca.

 
     
Makarios
[Usunięty]

Poziom: 97
HP: 81367/88443
 92%
MP: 0/42228
 0%
EXP: 198/1408
 14%
Wysłany: 2013-03-27, 16:05   

Jeżeli nie widzisz związku to dziękuję za rozmowę
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
BannerFans.com
BannerFans.com
BannerFans.com
Strona wygenerowana w 0,2 sekundy. Zapytań do SQL: 13